Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-22, 19:56
  #1
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ga...ur-partikassan
ordförande i Vänsterpartiets lokalavdelning i Ovanåker, Laila Sundin, har lånat pengar ur partikassan... på fredagseftermiddagen valde hon att avgå

Partikassan består av det partistöd som partiet årligen får från kommunen, vilket i grunden är pengar från skattebetalarna
http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6783690
Min omedelbara kommentar är ju att det naturligtvis inte är rätt, säger Jonna Källström Böresson (länsordförande för Vänsterpartiet) om Laila Sundins agerande.

det är inte lagligt att låna pengar ur partikassan för privat bruk.
Enligt länsordförande är handlingen olaglig. Vilket är brottet? Trolöshet mot huvudman?

Vet någon mer om omständigheterna?
Citera
2017-09-22, 20:13
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Undrar om SVT skulle skriva "låna" om det inte gällde en vänsterpolitiker. De använder ord lite annorlunda. Alla som åker dit för att stjäla pengar från olika kassor de har ansvar menar alla att de just bara "lånat" och ska betala tillbaka. Oftast då om det gäller spelmissbruk när de vunnit stort på V75. Om det nu gällde sådan förklaring här är oklart men det brukar vara lågt odds på det.
Citera
2017-09-22, 20:24
  #3
Medlem
Där var väl en i SD som åkte dit för att ha "lånat" pengar ur partikassan för ett tag sedan? Han betalade väl tillbaka men.. nu minns jag inte om han bara blev straffad av SD eller om han fick något rättsligt straff med. Borde väl vara en liknande grej detta, kan vara kul att jämföra hur det skrivs i media om det visar sig vara liknande situation.

Kommer inte ihåg namnet nu, har för mig det var en riksdagsledamot men partikassa från nån lokal.. nån som har bättre koll?
Citera
2017-09-22, 20:29
  #4
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Där var väl en i SD som åkte dit för att ha "lånat" pengar ur partikassan för ett tag sedan? Han betalade väl tillbaka men.. nu minns jag inte om han bara blev straffad av SD eller om han fick något rättsligt straff med. Borde väl vara en liknande grej detta, kan vara kul att jämföra hur det skrivs i media om det visar sig vara liknande situation.

Kommer inte ihåg namnet nu, har för mig det var en riksdagsledamot men partikassa från nån lokal.. nån som har bättre koll?

Nog denna du tänker på:

Citat:
Den före detta SD-politikern Anders Forsberg från Skara åtalades för att ha olovligen fört över 1,1 miljoner kronor från partiets kassa.

Enligt hans advokat ska det hela ha att göra med Anders Forsbergs investeringar i en Bed & breakfastverksamhet, som bland annat innefattat ombyggnationer. Men då han saknade likvida medel använde han partiets kassa för att senare betala tillbaka.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-till-fangelse

Ett års fängelse för grov förskingring fick han. Då var det dock åtskilligt mer pengar än vad detta handlar om (om det inte varit tidigare överföringar). Men om partiet väljer att polisanmäla så bör det bli ett straff här också. Man kan inte "låna" från kassor man har ansvar för. Speciellt inte om det som i dessa fall mycket handlar om skattekronor.
Citera
2017-09-22, 20:49
  #5
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Facebook frågar vad jag funderar på. Just nu är det hur jag ska få råd att laga min bil inom en mycket snar framtid - helst i förrgår. Får inga pengar förrän om 2 veckor och jag behöver bilen nu.

den 4 september kl. 19:30

https://www.facebook.com/laila.sundin?ref=br_rs

Sjukpensionär med många djur. Höga veterinärkostnader.
Citera
2017-09-23, 05:36
  #6
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
den 4 september kl. 19:30

https://www.facebook.com/laila.sundin?ref=br_rs

Sjukpensionär med många djur. Höga veterinärkostnader.

"50-årig tjej"... Typisk omogen ansvarslös vänster.
Citera
2017-09-23, 07:30
  #7
Medlem
Motto från hennes FB = "Bemöt andra som du själv vill bli bemött ".

Hoppas hon får besök av kringresande EU -migranter i sin avskilt belägna bostad.
Citera
2017-09-23, 07:41
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
"50-årig tjej"... Typisk omogen ansvarslös vänster.
Hellre 50 årig tant/kärring då.
Man slutar aldrig förvånas över vpk are.
Citera
2017-09-23, 08:00
  #9
Medlem
flaskborstes avatar
Det upphör aldrig att förvåna mig att det aldrig polisanmäls när "politiker" stjäl från sina partier..
antingen få avgår de själva eller så utesluts dom..vad är det för jävla straff ?

Sätt in dom på kåken genom att polisanmäla och följa upp så att de får skaka galler ett tag..
Kan tänka mig att det kan åtalas för stöld, bedrägeri, urkundsförfalskning och många fler brott så att anmäla borde vara ett måste i dessa sammanhang.. men nej.. korrupt skall det vara in i det sista..
Citera
2017-09-23, 09:05
  #10
Medlem
Bilen är stulen helt plötsligt, kort efter att hon beklagade sig över att den behöver repareras.

Så det kan ju knappast varit till den hon behövde pengar. Försäkringen lär ha delat ut nämligen.
Citera
2017-09-23, 09:41
  #11
Medlem
Abolishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Bilen är stulen helt plötsligt, kort efter att hon beklagade sig över att den behöver repareras.

Så det kan ju knappast varit till den hon behövde pengar. Försäkringen lär ha delat ut nämligen.

Nej, det är någon annans inlägg hon har delat om du menade vad som stod på Facebook.
Citera
2017-09-23, 11:47
  #12
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Enligt länsordförande är handlingen olaglig. Vilket är brottet? Trolöshet mot huvudman?


Bör kunna röra sig om förskingring eftersom hon tydligen var i ekonomiskt trångmål när hon "lånade" pengarna.

Även om hon avsåg att betala tillbaka pengarna eller t o m gjorde det senare så fanns det ju en klar risk att värdet skulle just "förskingras" eftersom hon inte hade förmåga att återställa värdet just då. (Hade hon t ex lånat pengarna bara för att hon inte orkade åka till bankomaten så hade den risken inte funnits).

Om förskingring är aktuellt så "tar det över" jämfört med trolöshet mot huvudman.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback