Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-22, 19:10
  #1
Avstängd
53280s avatar
Förutom hen maffia fann att utbildning materialet på mödravårdscentralen innehöll bara vita heterosexuella par , så fanns även den här bilden :

https://www.svtstatic.se/image-cms/s...e/image001-jpg

Tanken är att bilden skall vara lite provocerade, det skall vara utbildning material, men när hen maffian börja gråta ut i social media då slår censuren till direkt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...-bort-fran-mvc
Citera
2017-09-22, 19:22
  #2
Medlem
supremanics avatar
Vad i "utbildningen" har denna bilden använts till egentligen? Ganska provocerande är den väl ändå då hans blick lika gärna ser ut att vara riktad mot ungens bara röv och att han är en pederast på jakt efter lite pojkstjärt
Citera
2017-09-22, 19:24
  #3
Medlem
Vilken jävla bild. Fattade först inte riktigt vad det var fråga om, men när man gör det blir ju reaktionen på den rätt talande i sin dumhet:

Citat:
– Det är en tio år gammal bild. Den är bedrövlig och förmedlar en förlegad syn på könsroller. Både att en man inte kan torka kiss utan bara är kåt och tänker på sex och att kvinnan är den som är hemma. Jag tycker att det är bra att diskussionen lyfts och att vi får den här feedbacken, säger Erik Gustavsson, verksamhetschefen till Stockholm direkt.

Men grejen är ju att bilden skulle användas "som diskussionsmaterial i en grupp för blivande föräldrar." Visst, du kan också använda en bild av ett interetniskt par där den mörkhyade mannen står och byter blöjor på ungen medan den vita kvinnan surfar på sin mobil, eller nått. Men då finns det ju inte mycket att diskutera mer än att "ah, här har vi ett ideellt jämställt och modernt par."

Poängen med den nu censurerade bilden var ju mer att problematisera, som man säger, att mannen kan vara ovillig att utföra sin del av barnomsorgen, samtidigt som han i sina sexuella behov inte tar någon hänsyn till kvinnans förändrade känslotillstånd i och med den nyliga födseln. Detta skulle alltså blivande föräldrar diskutera. Meningen var inte att de skulle ta bilden som någon normativ mall på hur det ska vara i ett förhållande.

Rätt talande därför. Man säger att man gör en förändring i jämställdhetens tecken, men i själva verket bidrar man till att undertrycka en diskussion som skulle kunnat leda till just en sådan jämställdhet.

Det är som om man i en undervisningstimme för högstadieungdomar om sexuella övergrepp hade en bild där en man tafsade på en kvinna, med avsikten att kidsen skulle diskutera detta i grupper. Och sedan tar man bort bilden för att den är "kränkande". Det var ju liksom det som var poängen.
Citera
2017-09-22, 19:34
  #4
Medlem
okok1s avatar
Varför ens ha en bild som diskussionsunderlag? Detta är kränkande för dem som är blinda.
Citera
2017-09-22, 19:45
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Varför ens ha en bild som diskussionsunderlag? Detta är kränkande för dem som är blinda.

Haha garvar så jag sätter kaffet i halsen. Spot on!
Skriv nu en arg jävla insändare till Metro och Horan och kräv att få framföra din åsikt och duscha dig i godhetspoäng.
Citera
2017-09-22, 19:47
  #6
Medlem
Från den artikel som länkas i artikeln ovan:

Citat:
– Jag ska inte som snart nybliven förälder behöva utsättas för ett material som reproducerar könsroller där mannen är ett sexuellt rovdjur och kvinnan ska ställa upp för husfridens skull. Man måste också tänka på att det finns personer som lever i en vardag där sexuella övergrepp förekommer. Tänk dig en person som utsätts för det hemma och får se den här bilden – och dessutom får höra att kvinnor ska ställa upp på sex. Det är inte sex om det saknas samtycke, då är det våldtäkt.

Som man emellertid lätt inser är det ju kvinnor som utsätts för dylika övergrepp som ska hjälpas med en sådan bild. Man ska diskutera och självklart komma fram till att så får det inte gå till. Här verkar ju istället antydas att man genom bilden och diskussionen av den får veta att "kvinnor ska ställa upp på sex". Vilket självklart är helt, helt fel.

Den klagande personen identifieras bara med ett vedervärdigt "hen". Med stor sannolikhet är det naturligtvis en hon, eller en avmaskuliniserad man som man också kan benämna som "hon". Och hennes inställning är alltså: jag vill inte behöva diskutera dessa könsroller. Jag vill inte behöva tänka på att det finns saker i världen som inte är helt rosafärgade.

Sen kan man förvisso undra om det är nödvändigt för nyblivna föräldrar att diskutera liknande grejer. Samtidigt finns det säkerligen en hel del invandrade par där detta skulle vara av godo.
Citera
2017-09-22, 20:45
  #7
Medlem
vreksolteos avatar
Citat:
Citat:
– Jag bara sa rätt ut ”ursäkta, har han stånd?”. Det blev otroligt dålig stämning för alla blev illa berörda av bilden och vi förstod inte vad vi skulle diskutera, säger en av deltagarna till tidningen.

Ja, hur vågar en man få stånd?

Förstår inte ens varför folk diskuterar med kvinnor fortfarande. De är barn mentalt.
Citera
2017-09-24, 08:59
  #8
Moderator
impieteers avatar
Fixade till alla särskrivningar och stavfel i rubriken.
/ Mod
Citera
2017-09-27, 20:55
  #9
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
De är bara på låtsas problemet för de kränkta här är könsroller . Det verkliga problemet bakom moralpaniken är det sexuella som alltid. Det är gammalkyrklig pingstkyrke-moral, muslimsk kvinnosyn och urspårad vänsterfeminimpuritanism i oskön förening som står bakom denna moraliska förfäran,
Citera
2017-09-28, 21:17
  #10
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
De är bara på låtsas problemet för de kränkta här är könsroller . Det verkliga problemet bakom moralpaniken är det sexuella som alltid. Det är gammalkyrklig pingstkyrke-moral, muslimsk kvinnosyn och urspårad vänsterfeminimpuritanism i oskön förening som står bakom denna moraliska förfäran,

Jag har vid några tillfällen sett mer interna diskussioner kring sex och porr bland vänsterfolk och vänsterfeminister. Där finns ju faktiskt också en del som inte är så moralistiska och stör sig på den puritanism och sexualfientlighet som det alltid har funnits rätt starka inslag av åtminstone i vänsterfeministiska grupper. Om någon eller några vågar andas av att man inte bara kan fördöma all porr rakt av i alla tänkbara sammanhang så tas det ju som en oerhörd kränkning mot den rena evangeli... förlåt feministiska läran av andra och anklagelserna börjar hagla.

Sen ska jag i sanningens namn säga att det också finns personer som är starka motståndare till porr och all form av visuell "objektivering" men ändå är väldigt förtjusta i att sex för egen del. From personal experience så att säga :-)
Citera
2017-09-28, 23:08
  #11
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Jag har vid några tillfällen sett mer interna diskussioner kring sex och porr bland vänsterfolk och vänsterfeminister. Där finns ju faktiskt också en del som inte är så moralistiska och stör sig på den puritanism och sexualfientlighet som det alltid har funnits rätt starka inslag av åtminstone i vänsterfeministiska grupper. Om någon eller några vågar andas av att man inte bara kan fördöma all porr rakt av i alla tänkbara sammanhang så tas det ju som en oerhörd kränkning mot den rena evangeli... förlåt feministiska läran av andra och anklagelserna börjar hagla.

Sen ska jag i sanningens namn säga att det också finns personer som är starka motståndare till porr och all form av visuell "objektivering" men ändå är väldigt förtjusta i att sex för egen del. From personal experience så att säga :-)

Ja, det är så klart en mer komplex situation vad gäller feminister och motståndare till porr än att de hatar sex rakt av, men jag menar att det finns ett starkt men inte tillräckligt uppmärksammat arv i radikala rörelser i Sverige idag från 1800-talets folkrörelser, främst i form av frireligiösa rörelser. De har ärvt en puritanism och motstånd mot olika former av synd som de i sekulär form låtit återuppstå i form av exempelvis ogillande av den här typen av teckningar. Alltså en moralisk syn som från ett annat håll närmar sig en mer konservativ religiös syn på sex och sexuella avbildningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback