Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-22, 21:28
  #13
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
ADD typer är oftast bara lugna till shit hit's the fan dock... istället för "stridspitt" (HD) typen som vill alltid kasta skit på fläkten när man faktiskt skall ta det easy peacy...

Så jag tror fortfarande ADD kan faktiskt vara en positiv egenskap i en grupp med fallskärmsjägare...

Men har ingen riktigt statistik, den enda jag pratat med hade troligen inte ADD men var en av dom lugnaste personerna jag träffat...

Om man rekryterar folk med stark stridspittsmentalitet till ett fallskärmsjägarförband så gör man något allvarligt fel så jag hoppas det inte finns många sådana där.

Är det något fallskärsmjägare inte ägnar sig åt så är det att självmant ge sig in i strid, storma fram som marinkårssoldadter på stranden osv.

Det är en mest en spanings- och kanske ibland sabotageverksamhet.

Det som jag tror gör personer med ADD olämpliga är att deras självdisciplin gällande förmåga att komma ihåg planerade tider utan att distraheras av annat, genomföra långa tråkiga rutinsaker och sådant är ganska dålig.

Det betyder inte att de är lata, inte kan ha en stark målmedvetenhet osv men vissa saker har de svårt med helt enkelt.

Såvida en person med ADD inte har svårt med auktoriteter så tror jag de skulle passa bättre i en mer yttre strukturerad verksamhet som en infanteripluton t ex. Eller varför inte söka till amerikanska marinkåren. Där får man säkert hjälp med att vakna i tid på morgonen om man glömt ställa väckarklockan.
Citera
2017-09-22, 21:31
  #14
Medlem
Alltid bättre att söka tjänsten än att inte göra det. Fokusera på vad som kommer hjälpa dig att få jobbet.

Att berätta om en välfärdssjukdom är att sätta fokus på en svaghet. Att inte berätta om den ökar med andra ord dina chanser att få jobbet.
Citera
2017-09-22, 21:39
  #15
Medlem
Nej har man ADD, ADHD eller asberger är det tvär nej.
Citera
2017-09-22, 22:06
  #16
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla


Citat:
Om man rekryterar folk med stark stridspittsmentalitet till ett fallskärmsjägarförband så gör man något allvarligt fel så jag hoppas det inte finns många sådana där.

Som sagt, har träffat på 2... den ena hade med lätthet kunnat diagnostiseras som med ADD. Den andra möjligen även honom... ADD är en relativt stor diagnos (även ADHD)... inga problem direkt i skolan... men höll sig för sig själva typ, den ena vältränad (och hade gener för det, växte upp i bodybuilder stuk) den andra storväxt och envis men i sociala sammanhang en "nobody"...

Inga problem med skolan dock... som ADD personer många gånger har...
Hur som helst... Stridspittar skall omfamnas.. och behövs... även i fallskärmsjägarna...

Citat:
Är det något fallskärsmjägare inte ägnar sig åt så är det att självmant ge sig in i strid, storma fram som marinkårssoldadter på stranden osv.

Vi kanske har andra definitioner av slanguttrycket stridspitt... för mig är det enbart en vältränad no holds bar soldat. Dock ingen som tänker själv utan tar hellre order bokstavligen om man säger så.

Citat:
Det är en mest en spanings- och kanske ibland sabotageverksamhet.

Det finns en del avd. inom fallskärmsjägarna... så det är hyfsat välja och vraka. Jag kan dock inte se ADD som avgörande faktor för att uteslutning.

Citat:
Det som jag tror gör personer med ADD olämpliga är att deras självdisciplin gällande förmåga att komma ihåg planerade tider utan att distraheras av annat, genomföra långa tråkiga rutinsaker och sådant är ganska dålig.

Delvis sant, jag kan hålla med om en del...
Självdisciplin kan ibland saknas... utmärkande för ADD antar jag...
Komma ihåg planerade tider, visst... inget som inte går att lösa dock. Samt krig är inte en rutin, speciellt inte som fallskärmsjägare...

ADD personer kan faktiskt vara koncentrerade och väldigt bra koncentrerade på 1 sak... Kan vara överlägset ibland faktiskt... Med lämpliga instruktioner så och rätt jobb skall det inte vara några problem.

Citat:
Det betyder inte att de är lata, inte kan ha en stark målmedvetenhet osv men vissa saker har de svårt med helt enkelt.

Kan hålla med... kondition och träning är det som normalt brister tror jag vid ADD... vilket är A och O givetvis... men ADD är ganska stor definition som sagt, och alla med ADD har inte dålig kondis :-)

Målmedvetenheten finns också, det behöver bara accentueras för ADD personer...

Citat:
Såvida en person med ADD inte har svårt med auktoriteter så tror jag de skulle passa bättre i en mer yttre strukturerad verksamhet som en infanteripluton t ex. Eller varför inte söka till amerikanska marinkåren. Där får man säkert hjälp med att vakna i tid på morgonen om man glömt ställa väckarklockan.

ADD personer så vitt jag vet har inga som helst problem att följa instruktioner, dom följer dem till punkt och pricka.
Vakna på morgonen är ju svårare för ADD personer... så är det...

Varför jag skrev som jag gjorde är lite för:

ADD personer har oftast inga fasta strukturer och rutiner, dom tänker ganska snabbt ut en lösning i den situationen dom befinner sig i. Alltså en fördel att tänka/utvärdera på plats... ADD har en fördel på det området.

ADD personer blir inte distraherade av något när dom faktiskt utför sin uppgift (som dom gillar/uppskattar osv). Det finns inget som hindrar dem...

Som sagt, det finns flera uppdrag i flygbas/fallskärm/kust jägare... som kanske hade passat ADD personligheter bättre... Prickskytt/Skarpskytte hade nog varit ypperligt...

Trots nackdelar med väckarklockan :-)
Citera
2017-09-22, 22:11
  #17
Medlem
Det är helt stopp om du har diagnoser.
Citera
2017-09-23, 00:02
  #18
Avstängd
Sök till främlingslegionen eller andra utländska förband.
Eller välj kriminella bannan som alla med diagnoser som kastar granater i Malmö.

Borde inte vara ett hinder eftersom alla är kanon mat.

Skulle någon med diagnoser vara sämre på att döda eller?
__________________
Senast redigerad av xerssix 2017-09-23 kl. 00:04.
Citera
2017-09-23, 02:44
  #19
Medlem
Du kan bli allt du vill bli.
Citera
2017-09-23, 02:46
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Undrar om inte det nästan är positiv egenskap faktiskt som fallskärmsjägare...

Varför tror du det? Oerhört nyfiken på ditt svar.

TS: Nej
Citera
2017-09-23, 02:50
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gurkmajja
Det är nog individuellt. Klarar du alla tester och psykologen tycker att du verkar lämpad så är det kanske inget hinder. Är väl bara att prova.

Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Det är nog rätt individuellt.

Citat:
Ursprungligen postat av 666ten
Alltid bättre att söka tjänsten än att inte göra det. Fokusera på vad som kommer hjälpa dig att få jobbet.

Att berätta om en välfärdssjukdom är att sätta fokus på en svaghet. Att inte berätta om den ökar med andra ord dina chanser att få jobbet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Du kan bli allt du vill bli.

Nej.
Citera
2017-09-23, 08:55
  #22
Medlem
Bergakungens avatar
ADD är en bred diagnos, och kan i en del fall hanteras. I en del fall är den allvarlig och diskvalificerande. Hur det är med den här saken vet ju bara TS.

Men rent allmänt är det (tyvärr för TS, bra för resten av gruppen) att en psykiatrisk diagnos av den här karaktären har betydelse för typiska jägarbefattningar. Psykologen kommer att värdera framåtanda, kreativitet och initiativförmåga, och med en ADD-diagnos i bagaget blir det här kanske inte positivt.

Jägare är inte (och skall inte vara) idioter som rusar framåt utan hämningar (jag är inte helt säker på kustjägare i detta... :-) ), men heller inte lata, obeslutsamma eller passiva.

Men det här bestämmer inte Flashback, och om TS vill söka, gör det. Värderingen är inte hemlig, på det sättet, och tackar försvaret nej berättar de varför, om man frågar. Det kan vara bra att inte nämna diagnosen, dock. Är den befogad lär det troligen märkas i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback