Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-22, 17:49
  #1
Medlem
SkoterFreaks avatar
Precis som det står ovan, kan man bli fallskärmsjägare om man har ADD? Eller räknas det som något typ av hinder?
Citera
2017-09-22, 17:53
  #2
Medlem
4yoonlys avatar
Undrar om inte det nästan är positiv egenskap faktiskt som fallskärmsjägare...
Citera
2017-09-22, 18:05
  #3
Medlem
cacas avatar
Nej, du bör nog vara 100% frisk och helt utan diagnoser samt ren i bakgrundskontrollen för tas ut till spetsutbildningar.
Citera
2017-09-22, 18:05
  #4
Medlem
ADD, eller ADHD eller liknande klassas som psykiskt sjukdom

så det är uteslutet att tjänstöra i militären,

ni kan helle rinte få en hjärt eller lever transplantation pga eran psykiska sjukdom,

så alla ni som skaffat er div diagnoser har bundit ris åt er egen rygg
Citera
2017-09-22, 18:10
  #5
Medlem
gurkmajjas avatar
Det är nog individuellt. Klarar du alla tester och psykologen tycker att du verkar lämpad så är det kanske inget hinder. Är väl bara att prova.
Citera
2017-09-22, 18:21
  #6
Medlem
Antar att du inte ens jobbar i Försvarsmakten utan isåfall har planer att söka till GU först för att sedan bli fallskärmsjägare.
Jag tycker att om du nu är sugen på att bli FJS och börja arbeta i FM så tycker jag att du ska söka! Det skadar aldrig. Berätta för psykologen om din ADD, vänd det till dina fördelar, ta med läkarintyg.

Du kommer gå igenom både psykologsamtal och en rad läkartester.

Lycka till! Lyssna inte på andra här som säger att du absolut inte kan med mera. Det är upp till rekryteringsmyndigheten att avgöra!
Citera
2017-09-22, 19:56
  #7
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Undrar om inte det nästan är positiv egenskap faktiskt som fallskärmsjägare...

Tror inte det är en idealisk egenskap för att ligga tyst som en mus på o-platsen tre dagar i sträck.

Det är sällan fallskärmsjägare förväntas företa spontananfall medelst attackspade om de blir uttråkade.
Citera
2017-09-22, 19:57
  #8
Medlem
Kennethkvartings avatar
Som fallskärmsjägare ska du kunna hålla uppe koncentrationen under mycket lång tid och under mycket stark fysisk och psykisk press.

Har man då en diagnos som lyder Attention Deficit Disorder tror jag att man har lite extra uppförsbacke.

Därmed inte sagt att det inte är möjligt, jag skulle tro att det handlar väldigt mycket om motivation, låt inte diagnosen hindra dig från att prova.
Citera
2017-09-22, 19:59
  #9
Medlem
Elvislever241s avatar
Det korta svaret är NEJ..
Citera
2017-09-22, 20:02
  #10
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Tror inte det är en idealisk egenskap för att ligga tyst som en mus på o-platsen tre dagar i sträck.

Det är sällan fallskärmsjägare förväntas företa spontananfall medelst attackspade om de blir uttråkade.

ADD typer är oftast bara lugna till shit hit's the fan dock... istället för "stridspitt" (HD) typen som vill alltid kasta skit på fläkten när man faktiskt skall ta det easy peacy...

Så jag tror fortfarande ADD kan faktiskt vara en positiv egenskap i en grupp med fallskärmsjägare...

Men har ingen riktigt statistik, den enda jag pratat med hade troligen inte ADD men var en av dom lugnaste personerna jag träffat...
Citera
2017-09-22, 20:10
  #11
Medlem
HRTs avatar
Vem som helst kan bli det, man kan numera bygga sin egen superhjälte dräkt och flyga runt jorden.
Referens: Ironman
En annan bra egenskap är höjdrädsla då känns det genast mer skräck betonat och i din egen serietidning kan motståndarna vara blodtörstiga zombies som egentligen är Ryska Spetznas.
Citera
2017-09-22, 20:13
  #12
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkoterFreak
Precis som det står ovan, kan man bli fallskärmsjägare om man har ADD? Eller räknas det som något typ av hinder?

Det är nog rätt individuellt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback