Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-11, 23:05
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
1. Arbetsförmedlingen (AF) ska inte förmedla jobb. Inte nu längre i alla fall. AF är ju från Tage Erlanders tid, samhället har förändrats, men inte myndigheterna.
2. En myndighet blir ju direkt ett furstendöme med arvsrätt för chefsbyråkraterna som aldrig kan läggas ned. Det är därför man aldrig ska grunda någon myndighet.
3. Det finns massor av privata annonssajter, bemanningsföretag, headhunters, öppna nätverk m.m. som förmedlar jobb. Och arbetslösheten bland svenskar är ju bland de allra lägsta i EU redan!

4. AFs uppgift är vad jag förstår att försöka få in de som aldrig har haft ett jobb eller som blivit utslagna, i någon arbetsmarknadsutbildning eller praktik eller nåt. Sånt som inte är en förmedling mellan två frivilliga parter, utan insatser som kräver statligt stöd och arrangemang. Huruvida AF gör det bra eller inte vet jag inte. Resultaten förskräcker, men det kan ju bero på att det är mycket svårt att få in arapor i arbete. De kan ha en omöjlig uppgift utan tillräckliga befogenheter att få nånting att funka. Arbetslösheten bland svenskar är som sagt nära rekordlåg. Så jag går motvalls som vanligt och ger AF en eloge för den låga arbetslösheten bland svenskar, deras åtgärder funkar tydligen när klienten verkligen vill ha ett jobb.

1. Jag håller med, de ska inte förmedla jobb, det är upp tillarbetsmarknaden att lösa.
2. Det är problemet, idag har vi 100-tals myndigheter sotra som små, dags att dra ett sträck och börja en nedläggningsprocess.
3. Precis, arbetsmarknaden finner egna lösningar poå problemet, staten ska bara bort med tassarna.
4. Och även detta anser jag vara fel, man ska inte hitta på låtsasjobb eller tvinga in oduglingar i arbetsmarknaden. Bäst lämpad till jobbet, och inget annat. Är man inte attraktiv på arbetsmarknaden så får man inget jobb, enkelt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback