Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-22, 15:20
  #1
Medlem
Jag har precis flyttat in i en studentrum med delat kök. Rummet ser helt okej ut i allmänhet men det som stör mig mest är den otroligt fula plastmattan som ligger på hela golvet. Är det någon som har tips på hur man kan "gömma" denna på ett bra sätt? Det ska ju helst vara något som inte kräver allt för mycket arbete att lägga dit eller ta bort eftersom att jag förhoppningsvis inte ska bo här allt för länge. Men samtidigt så kanske jag blir kvar ett tag i det här rummet och då är det ju trevligt om man iallafall kan få det att se någurlunda trevligt ut. Jag har kikat på laminatgolv från Ikea som jag tänkte att man kanske kan lägga ovanpå golvet och sedan ta bort när man flyttar ut, men vet ej om detta är en bra idé i praktiken...
Citera
2017-09-22, 15:35
  #2
Moderator
tobess avatar
Beroende på storleken på rummet; stor matta/mattor alternativt heltäckningsmatta?
Citera
2017-09-22, 15:43
  #3
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoderpug
Jag har precis flyttat in i en studentrum med delat kök. Rummet ser helt okej ut i allmänhet men det som stör mig mest är den otroligt fula plastmattan som ligger på hela golvet. Är det någon som har tips på hur man kan "gömma" denna på ett bra sätt? Det ska ju helst vara något som inte kräver allt för mycket arbete att lägga dit eller ta bort eftersom att jag förhoppningsvis inte ska bo här allt för länge. Men samtidigt så kanske jag blir kvar ett tag i det här rummet och då är det ju trevligt om man iallafall kan få det att se någurlunda trevligt ut. Jag har kikat på laminatgolv från Ikea som jag tänkte att man kanske kan lägga ovanpå golvet och sedan ta bort när man flyttar ut, men vet ej om detta är en bra idé i praktiken...

Vet folk som lagt klickgolv i sin studentbostad för att sen plocka bort det vid flytt. Funkade men kräver ju lite jobb. Annars är väl en stor matta alt ett vinylgolv?
Citera
2017-09-22, 15:49
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Beroende på storleken på rummet; stor matta/mattor alternativt heltäckningsmatta?

Med badrummet så är det 18,5 kvadrat så resten är väl på runt 15 kvadrat. Men det finns även en liten hall som har likadant golv som i själva rummet.
Citera
2017-09-22, 15:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isch
Vet folk som lagt klickgolv i sin studentbostad för att sen plocka bort det vid flytt. Funkade men kräver ju lite jobb. Annars är väl en stor matta alt ett vinylgolv?

Vet du hur dom löste kanterna? Eftersom att man inte kan ta bort listerna så blir det väl någon slags glipa där?
Citera
2017-09-22, 15:56
  #6
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoderpug
Vet du hur dom löste kanterna? Eftersom att man inte kan ta bort listerna så blir det väl någon slags glipa där?

Tyvärr inte.
Citera
2017-09-22, 16:18
  #7
Avstängd
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spoderpug
Vet du hur dom löste kanterna? Eftersom att man inte kan ta bort listerna så blir det väl någon slags glipa där?

Har aldrig lagt klickgolv temporärt. Men skulle jag göra det så hade jag nog tagit Silicon i kanten. Lämna ca 0.5cm i kanterna å fyll ut glipan med Silicon. Finns i de flesta färger och är elastisk nog för att hantera eventuella rörelser i golvet. Ska inte vara något större problem att avlägsna silikonet från en trälist.
Citera
2017-09-22, 16:35
  #8
Medlem
Couplets avatar
Jag hade limmat kvartsstav i kanterna på ett icke-permanent klickgolv.
Citera
2017-09-22, 18:34
  #9
Avstängd
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag hade limmat kvartsstav i kanterna på ett icke-permanent klickgolv.

Det funkar också bra. Ytterligare ett alternativ är vinylgolv. Detta golv borde går att lägga kant i kant med det redan existerande golvet. Förutom skillnad i material så är det samma system som för klickgolv. Dessutom lätt att bearbeta med en rejäl kniv.

I detta klipp används distansklossar. Men då vinylgolvet är lika dött material som betongen ditt studentboende är byggt av, så borde rörelserna i golvet bli minimala. Därför borde ett vinylgolv kunna läggas kant i kant.

https://youtu.be/bH0gcBY9Q_I
Citera
2017-09-22, 20:36
  #10
Medlem
Det finns ett fint klickgolv som inte kostar mycket mer än laminatplattor. Det är ekparkett. Och den kan du ta med dig när du flyttar. Har du tur kan du få tag i en begagnad. Annars kan du sälja det begagnat när du flyttar. (kanske till nästa hyresgäst)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback