Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-22, 14:23
  #1
Medlem
Först jag är helt övertygad om att detta är en scam men är den by the book ?

Ljuv musik uppstår på Badoo.
Affärskvinna född i norden verksam i Asien, skitsnygg osv....
Stora affärer med varor som skall importeras till Sverige och säljas med jättevinst, oj jag gjorde nästan slut på alla mina pengar..
Oj jag har ju ingen som kan ta emot mitt värdefulla parti i Sverige, kan du hjälpa mig ?
Oj igen, det har fastnat i tullen och måste lösas ut
Oj igen och igen jag gjorde ju slut på alla mina pengar på partiet.
Du kan inte hjälpa mig med tullen ? Överför pengarna till....... Tada. "Belgien "
Oh tack för pengarna, partiet skickas hem till dig, jag kommer med flyget vet inte när många byten, men vi skall bli så lyckliga....

Bluff rakt igenom men följer detta nåt känt mönster, jag är inte insatt i scambranchen.
För att svälja detta måste man vara ensam, naiv och desperat och det stämmer väl in här.
Citera
2017-09-22, 14:31
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Bluff rakt igenom men följer detta nåt känt mönster, jag är inte insatt i scambranchen.
En variant på de välkända "https://sv.wikipedia.org/wiki/Nigeriabrev", där någon ska skicka dig pengar, sedan uppstår än det ena, än det andra som gör att man istället ska skicka pengar dit.

Hörde någon gång att dessa scam är medvetet dåligt författade och ska se amatörmässiga ut, för då vet de att den som svarar då, är tillräckligt naiv för att gå långt med sina betalningar.
Citera
2017-09-22, 16:48
  #3
Medlem
Hur mycket pengar förlorade du? ^^
Alltså att folk aldrig lär sig, du måste ju ha läst om alla former av nigeriabrev eller internetflörten som behöver pengar till hyra/flygbiljett/kaktusar eller mostern som ligger på sjukhus.
Citera
2017-09-22, 18:01
  #4
Medlem
Inte jag, jag är trots allt normalbegåvad och har en sambo. Har inte fått reda på den exakta summan men misstänker 10000-tals kronor.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback