Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 9
  • 10
2017-09-26, 16:14
  #109
Medlem
Varit ¨Knegare¨ hela livet men nu för 6 månader sedan är jag säljare inom samma bransch (vvs)

Kort Sammanfattning efter denna tid.

*Dom goa gubbarna är montörer

*Sifferkåta överklassfittor är på kontor och känner sig viktigast i världen.

Om 1 månad går jag tillbaka till montör.

Resande utesäljare som har kundkontakt med ¨knegare¨ är mer uppskattat kostymjobb
Citera
2017-09-26, 16:18
  #110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jippi44
Varit ¨Knegare¨ hela livet men nu för 6 månader sedan är jag säljare inom samma bransch (vvs)

Kort Sammanfattning efter denna tid.

*Dom goa gubbarna är montörer

*Sifferkåta överklassfittor är på kontor och känner sig viktigast i världen.

Om 1 månad går jag tillbaka till montör.

Resande utesäljare som har kundkontakt med ¨knegare¨ är mer uppskattat kostymjobb


Nu är ju givetvis inte det såhär på alla platser men ni fattar
Citera
2017-09-26, 19:47
  #111
Medlem
Bennermanns avatar
Jag jobbar som högavlönad tjänsteman med kostym och det köret.

Jag respekterar arbetare mer än mina kollegor. Mycket för att jag kommer därifrån, men även för att människorna generellt sett lever lyckligare liv än höginkomstagare. Det är varmare relationer människor emellan, inte samma hets efter pengar osv.. Nedsidan som knegare är att det är tungt att bo i en rutten lägenhet och dra ett tungt lass på jobbet om dagarna.

Jag brukar ofta tänka när jag står i kön på ICA och ser en luggsliten arbetare att jag hyser högsta respekten över att man kämpar.. Men det gäller så klart alla man ser som kämpar på med sitt..
Livet är fan tufft för oss alla på olika sätt.
Citera
2017-09-26, 20:43
  #112
Medlem
Nej, jag har ett tjänstemannayrke och reflekterar inte mer över "knegare" än någon annan på lunchrestaurangen. Annat än att jag brukar se det som ett kvalitetstecken om många knegare äter lunch där, då är det garanterat habil husmanskost, gott och stadigt, som jag uppskattar.

Fridens!
Citera
2017-09-26, 22:32
  #113
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Sitter på en lunchrestaurang för att få i mig lute käk, är klädd i mina sedvanliga arbetskläder med stålhätteskor och arbetarbyxor, hela köret.

På samma restaurang sitter det en hel del tjänstemän klädda i fina utstyrslar, hela och rena.

Massor av dessa tjänstemän är säkert mycket goda människor, jag känner inte dem, tråden är inte till för att döma vare sig det ena eller andra facket.

Däremot märker man ofta en viss dryghet bland tjänstemän gentemot oss vanliga knegare. Är detta en inbillad känsla beroende på någon dold inte avund eller faktiskt förekommande?

Hur ser ni tjänstemän på oss knegare?
Motvilligt måste jag erkänna att ja, jag dömer er ibland på förväg och avfärdar er som dryga eller otrevliga trots att vi kanske inte ens växlat ord.


Är tjänsteman. Skulle aldrig i livet dömma någon pga deras arbete. Allas arbete är exakt lika behövligt för Sveriges välmående.

Om någon skulle se ner på dig för att du är knegare så har du fått det klart för dig att personen i fråga är kortsint och förmodligen i brist på iq.

Vice versa.
Citera
2017-09-26, 23:02
  #114
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mytologi
Sitter på en lunchrestaurang för att få i mig lute käk, är klädd i mina sedvanliga arbetskläder med stålhätteskor och arbetarbyxor, hela köret.

På samma restaurang sitter det en hel del tjänstemän klädda i fina utstyrslar, hela och rena.

Massor av dessa tjänstemän är säkert mycket goda människor, jag känner inte dem, tråden är inte till för att döma vare sig det ena eller andra facket.

Däremot märker man ofta en viss dryghet bland tjänstemän gentemot oss vanliga knegare. Är detta en inbillad känsla beroende på någon dold inte avund eller faktiskt förekommande?

Hur ser ni tjänstemän på oss knegare?
Motvilligt måste jag erkänna att ja, jag dömer er ibland på förväg och avfärdar er som dryga eller otrevliga trots att vi kanske inte ens växlat ord.

Att jag faktiskt hade velat bli hantverkare.
Citera
2017-09-26, 23:09
  #115
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Idag finns inte den klassiska "arbetarklassen" oftast tjänar en hantverkare mer än random tjänsteman!

De flesta människor, även knegare, som överhuvudtaget har heltidsjobb är ganska rika, deras hus som de köpte på 80-talet är värda miljoner, dessutom har de råd att åka till Thailand och renovera köket ganska ofta, verkar det som. Eller byta ut alla kastruller mot nya dyra Jamie Oliver-kastruller för att piffa upp köket lite.
Citera
2017-09-26, 23:15
  #116
Medlem
NonCompliances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Jag har jobbat som "knegare" på fabrik i 20 år, och kan tala om att knegarnas största problem är dåligt självförtroende. De tror att tjänstemännen ser ner på dem, precis som TS också verkar göra. Många tror även att tjänstemännen inte tillför företaget nånting, utan att det endast är knegarna som får det hela att snurra, och att tjänstemännen endast sitter på kontoret och dricker kaffe och pratar skit (om knegarna).




Det är precis så här det är! Begränsade erfarenheter ger begränsad perception. Och det finns oftast någon sorts självömkan för att man ser sig själv som längst ner i hierarkin. Och den typiska arbetarhumorn är egentligen förtäckt underlägsenhet. Det kommer ut som humor, men det som ligger bakom orden är "jag är liten".

/Har gjort båda...
Citera
2017-09-26, 23:20
  #117
Medlem
Är tjänsteman och visst har jag när sommarjobbat på knegararbetsplatser noterat ett viss "primitivt tröttsamt socialt beteende". Så lite fördomar har jag kanske utifrån mina begränsade erfarenheter av "riktiga arbetare".

Men rent generellt så har jag en stor respekt för knegare. Spelar ingen roll om svetsare, busschaufför eller undersköterska. De gör jobb som behövs och som jag inte vill göra. Det är de mer än jag som ser till att samhället fungerar. Och jag behöver dem mer än de behöver mig.

Dessutom så vet jag att sådant som utifrån kan se enkelt ut kräver både erfarenhet, händighet, talang och kunnande. Så jag vet att många arbetare liksom många tjänstemän inte är lätta att byta ut om skulle byta jobb eller bli sjuk så försvinner från arbetsplatsen. Universitetspoäng är inte allt även om jag är mallig för mina. Den man är och ens attityd, talang osv kan i vissa fall vara långt viktigare.

Riktigt riktigt imponerad är jag av knegare som trots lågstatusjobb eller usel lön ser en stolthet i vad de gör. Gör det där lilla extra för att saker ska bli bra. Jag tror inte jag själv skulle orka.
Citera
2017-10-28, 01:05
  #118
Medlem
Såhär tänker JAG om knegare, jag hade gärna varit en av er.
https://youtu.be/sIOY_a2gzcs
Citera
2017-10-28, 13:28
  #119
Medlem
Ännu en pseudodebatt.

Någon skrev tidigare att det osar självömkan. Någon annan nämnde dåligt självförtroende. Håller helt med.

Knegare, akademiker, företagare, arbetslösa och även politiker är väl människor? Har träffat både trevliga och skitstövlar (ursäkta uttrycket) inom alla resp. grupper.

Till dig som skrev syrligt att kontorsmänniskorna satt i ett eget hörn på lunchen. Vad hindrar dig att gå ditt och sätta dig där om du känner dessa? Eller är det du som är för fin?

Någon skrev att det var bättre stämning och trevligare människor i fikarummet hos knegarna (eller tvärtom). Att generalisera på det sättet visar på en person som är klart omogen.

Vill någon byta från kontor till knegare så gör det om det gör dig glad och lycklig. Jag menar det helt utan sarkasm.

Ogillar dessutom knegare som begrepp. Ett ord som numera är laddat med självömkan men också en beskrivning ofta använd för att stänga ute andra grupper. Rent historiskt så beskriver det en person som är anställd men inte äger produktionsapparaten. I dagens samhälle så borde det i så fall även inkludera lärare, sjuksköterskor, läkare, bilskollärare, militärer osv. Alla lika låsta i sina positioner.

Hur svårt kan det vara? Är det trevliga människor så trivs man. Är det otrevliga människor så trivs man inte. Men att häva ett en grupp baserat på typ av jobb är bättre/sämre/trevligare/otrevligare är ruskigt barnsligt. Undrar just hur ni är som föräldrar. Nej Nisse, du får inte leka med Adam för hans föräldrar jobbar på kontor/på fabrik/på skola/är arbetslösa......
Citera
2017-10-28, 13:31
  #120
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jippi44
Varit ¨Knegare¨ hela livet men nu för 6 månader sedan är jag säljare inom samma bransch (vvs)

Kort Sammanfattning efter denna tid.

*Dom goa gubbarna är montörer

*Sifferkåta överklassfittor är på kontor och känner sig viktigast i världen.

Om 1 månad går jag tillbaka till montör.

Resande utesäljare som har kundkontakt med ¨knegare¨ är mer uppskattat kostymjobb

Finns två svar på ditt inlägg.

1) Skönt att se din ödmjukhet och att du visar upp en bättre sida än de du rakar ner på.
2) Bra att du vet vad du vill jobba med och att du gör förändringen.

Välj själv av #1 resp. #2 som är skrivet med sarkasm.
Citera
  • 9
  • 10

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback