Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-22, 10:50
  #1
Medlem
Tjena har en riktigt fin orkidé hemma som har blommat på nytt igen.

Undrar om tips hur jag skall sköta den på bäst sätt?
Citera
2017-09-22, 11:00
  #2
Avstängd
Vattna en gång i veckan gödsla en gång i månaden.
Citera
2017-09-22, 11:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMMOR
Vattna en gång i veckan gödsla en gång i månaden.

Gödsla med något speciellt ?
Citera
2017-09-22, 12:21
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Gödsla med något speciellt ?

finns speciell orkidénäring man kan köpa, annars är det svagt gödslad näring som gäller.
Citera
2017-09-22, 20:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
finns speciell orkidénäring man kan köpa, annars är det svagt gödslad näring som gäller.

Ok tackar !
Citera
2017-10-04, 15:35
  #6
Medlem
Elsharins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ifb
Tjena har en riktigt fin orkidé hemma som har blommat på nytt igen.

Undrar om tips hur jag skall sköta den på bäst sätt?

Byt jord efter varje blomning, vattna endast när det behövs. Innerkrukan är oftast i genomskinlig plast och du kan se om det fortfarande är fuktigt. Är det fuktigt så vattna inte.
När du vattnar så doppa ner hela krukan i ett vattenbad och låt rötterna suga upp tills de ser gröna och fina ut.
Om du ändå är osäker på om du behöver ge vatten så kan man se på bladen om de ser tråkiga ut, eller om rötterna är väldigt grå.
Vanligaste felet man gör med orkidéer är att man vattnar för mycket.
Citera
2017-12-13, 03:04
  #7
Medlem
NonCompliances avatar
Bra tips! Men ändå tur att sambon sköter sånt.





Citat:
Ursprungligen postat av Elsharin
Byt jord efter varje blomning, vattna endast när det behövs. Innerkrukan är oftast i genomskinlig plast och du kan se om det fortfarande är fuktigt. Är det fuktigt så vattna inte.
När du vattnar så doppa ner hela krukan i ett vattenbad och låt rötterna suga upp tills de ser gröna och fina ut.
Om du ändå är osäker på om du behöver ge vatten så kan man se på bladen om de ser tråkiga ut, eller om rötterna är väldigt grå.
Vanligaste felet man gör med orkidéer är att man vattnar för mycket.
Citera
2018-01-20, 22:55
  #8
Medlem
Nefelibatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsharin
Byt jord efter varje blomning, vattna endast när det behövs. Innerkrukan är oftast i genomskinlig plast och du kan se om det fortfarande är fuktigt. Är det fuktigt så vattna inte.
När du vattnar så doppa ner hela krukan i ett vattenbad och låt rötterna suga upp tills de ser gröna och fina ut.
Om du ändå är osäker på om du behöver ge vatten så kan man se på bladen om de ser tråkiga ut, eller om rötterna är väldigt grå.
Vanligaste felet man gör med orkidéer är att man vattnar för mycket.

Har inte bytt jord på mina och de blommar som tusan. Efter varje blomning är väl lite överdrivet, eller?
Men absolut, vattna inte för mycket! Kolla på youtube, finns sjukt mycket att lära sig där. rötter som är ovan jord ska fortsätta vara ovan jord och rötter som är under ska fortsätta vara under (om du planterar om eller så). Orkidéer växer som epifyter i sin naturliga miljö så tänk hur det är; de får inte så mycket näring etc. åh och klipp ner vissna stänglar, de kommer växa tillbaka. sorry för rörigt inlägg.
Citera
2018-01-26, 10:45
  #9
Medlem
Le-Hericons avatar
Jag hade jätteproblem med att få mina orkidéer att återblomma efter den första blomningen.

Fick då ett tips om att ta bort jorden helt, och sätta ner orkidén i en glasburk fylld med vatten, och hänga luftrötterna på utsidan.

Sagt och gjort; och efter två veckor så började den första att generera en blomstängel!

Har gjort det med nästan alla mina orkidéer nu, förutom t.ex phalaenopsis. De mår skitbra.
Citera
2018-02-04, 23:09
  #10
Medlem
scillavanillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Hericon
Jag hade jätteproblem med att få mina orkidéer att återblomma efter den första blomningen.

Fick då ett tips om att ta bort jorden helt, och sätta ner orkidén i en glasburk fylld med vatten, och hänga luftrötterna på utsidan.

Sagt och gjort; och efter två veckor så började den första att generera en blomstängel!

Har gjort det med nästan alla mina orkidéer nu, förutom t.ex phalaenopsis. De mår skitbra.
Jag har samma erfarenhet.

Jag har haft flera orkidéer genom åren men alla har så småningom stått gömda någonstans med sina gröna blad eftersom inte ens en ynka liten stängel ville titta upp. Det spelade ingen roll vilka tips jag provade, inget funkade, förrän jag hörde talas om det här med vatten (hydrokultur kallas det nog). Sedan dess blommar dem regelbundet och frodas!
Citera
2018-02-05, 08:50
  #11
Medlem
Le-Hericons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scillavanilla
Jag har samma erfarenhet.

Jag har haft flera orkidéer genom åren men alla har så småningom stått gömda någonstans med sina gröna blad eftersom inte ens en ynka liten stängel ville titta upp. Det spelade ingen roll vilka tips jag provade, inget funkade, förrän jag hörde talas om det här med vatten (hydrokultur kallas det nog). Sedan dess blommar dem regelbundet och frodas!

Kul att se att det lyckas för fler. Precis som du skriver, är "gröna blad" när det gäller orkidéer rätt trist...
Här blommar det just nu, mitt i vintern. Jag har växtbelysning fem timmar om dagen; annars är det bara (sparsamt) med dagsljus som gäller.
Citera
2018-02-21, 19:25
  #12
Medlem
Ett enkelt sätta att vattna är att när alla rötter blivit vita(gråa) kan du ställa den i en hink med vatten och låta den dra vatten i ca en timme. Då blir rötterna gröna. Nu på vintern behövs det ungefär var tredje eller var fjärde vecka och på sommaren nästan en gång oveckat .
Ser att flera skriver att dom haft problem att få dom att blomma om. Det är inte säkert att det är erat fel. Utan köper man en moder planta, alltså en orkidé som blommar för första gången. Då kan det ta flers år innan den blommar igen. Köper man billiga orkidéer, typ på IKEA eller Plantsgen så är det ofta en moderplanta, men inte alltid. Köper man i en blomsteraffär är det aldrig en moderplanta och då blommar den lättare om sen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback