Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-22, 08:59
  #1
Medlem
skitsnabb87s avatar
Hej,

Vilken av dessa böcker skulle ni säga är mest lättläst och sedan förklara vad den handlar om? Det är en uppgift till svenska 3

Sofokles: Konung Oidipus
Euripides: Medea
Strindberg: Fröken Julie
Shakespeare: Hamlet eller Macbeth
Molière: Tartuffe
Beckett: I väntan på Godot
Norén: Natten är dagens mor
Citera
2017-09-22, 09:18
  #2
Medlem
Natten är dagens mor av Norén. Du kan se den på SVT play.

Handlar om en familj som driver ett dåligt lönsamt hotell på landsbygden. Uppgiven och överbeskyddande moder, alkoholiserad patriark till farsa som förlorat sin auktoritet och två söner som är varandras motsatser. Den äldre brodern en machotönt, den yngre en psykisk ömtålig fjolla. Mitt i alla meningsskiljaktigheter och förnedring är dock familjemedlemmarna starkt bundna till varandra. I familjetortyrens mörker finns stråk av ljus och humor och värme. Mycket väl godkänt.
Citera
2017-09-22, 09:37
  #3
Medlem
skitsnabb87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Natten är dagens mor av Norén. Du kan se den på SVT play.

Handlar om en familj som driver ett dåligt lönsamt hotell på landsbygden. Uppgiven och överbeskyddande moder, alkoholiserad patriark till farsa som förlorat sin auktoritet och två söner som är varandras motsatser. Den äldre brodern en machotönt, den yngre en psykisk ömtålig fjolla. Mitt i alla meningsskiljaktigheter och förnedring är dock familjemedlemmarna starkt bundna till varandra. I familjetortyrens mörker finns stråk av ljus och humor och värme. Mycket väl godkänt.

Åh jävlar va fint, tusen tack. Själva uppgiften för att klargöra är att jag skall läsa två romaner och ett drama.

"Inför den muntliga delen ska du läsa två romaner från litteraturlistan, samt
ett drama. Du ska göra en kort sammanfattning av innehållet, sätta in verken
i ett litteraturhistoriskt sammanhang, samt tolka och värdera dem."
Citera
2017-09-22, 10:01
  #4
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01. Rubrikförtydligande.

"Vilken är mest lättläst?--->"Vilket av dessa dramer är mest lättläst? (Skoluppgift) [/Mod.]".

/Mod.
Citera
2017-09-22, 10:10
  #5
Medlem
farbror Svens avatar
Vilken fin lista! Spar den och läs allt när du har tid senare i livet.

Tänk positivt nu: det är dramer och alltså inte massor av sidor och ett myller av personer och händelser. Visst kan man missa saker när texten är mer komprimerad, men handlingen är trots allt lätt att sammanfatta. Om du nu läser texten så tänk på när det svänger: det går upp och ner. Varför? Vad händer?

Har du bestämt dig för Norén så kör på det. Annars kan jag rekommendera Konung Oidipus. En slags deckare.
Citera
2017-09-22, 10:24
  #6
Medlem
skitsnabb87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Vilken fin lista! Spar den och läs allt när du har tid senare i livet.

Tänk positivt nu: det är dramer och alltså inte massor av sidor och ett myller av personer och händelser. Visst kan man missa saker när texten är mer komprimerad, men handlingen är trots allt lätt att sammanfatta. Om du nu läser texten så tänk på när det svänger: det går upp och ner. Varför? Vad händer?

Har du bestämt dig för Norén så kör på det. Annars kan jag rekommendera Konung Oidipus. En slags deckare.

Jo, så sant. Vill att öka mitt intresse för litteratur, helt klart.

Tror du att det räcker med att se själva spelfilmen via svt-play eller är jag tvungen att läsa själva boken? Syftar då på Norén.
Citera
2017-09-22, 11:27
  #7
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitsnabb87
Jo, så sant. Vill att öka mitt intresse för litteratur, helt klart.

Tror du att det räcker med att se själva spelfilmen via svt-play eller är jag tvungen att läsa själva boken? Syftar då på Norén.

Jag tror att det bästa är att du ställer den frågan till din lärare. När jag läste litteraturvetenskap på B-nivå, så fick vi i uppgift att läsa och analysera Eugene O'Neills "Lång dags färd mot natt" parallellt med Noréns pjäs (eftersom den senare hämtar inspiration från den tidigare nämnda), men i det senare fallet fick vi tillåtelse från läraren att se inspelningen av dramat från 1984, som finns tillgängligt via SVT:s öppna arkiv istället för att läsa texten. Men det beslutet är troligtvis individuellt och görs av läraren ifråga.
Citera
2017-09-22, 11:38
  #8
Medlem
skitsnabb87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag tror att det bästa är att du ställer den frågan till din lärare. När jag läste litteraturvetenskap på B-nivå, så fick vi i uppgift att läsa och analysera Eugene O'Neills "Lång dags färd mot natt" parallellt med Noréns pjäs (eftersom den senare hämtar inspiration från den tidigare nämnda), men i det senare fallet fick vi tillåtelse från läraren att se inspelningen av dramat från 1984, som finns tillgängligt via SVT:s öppna arkiv istället för att läsa texten. Men det beslutet är troligtvis individuellt och görs av läraren ifråga.

Mycket tacksam över svar. Jag skall maila läraren och ställa frågan till henne, tack igen.
Citera
2017-09-22, 13:42
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skitsnabb87
Jo, så sant. Vill att öka mitt intresse för litteratur, helt klart.

Tror du att det räcker med att se själva spelfilmen via svt-play eller är jag tvungen att läsa själva boken? Syftar då på Norén.

Det räcker med att se TV-pjäsen, skulle jag säga. Att läsa eller se Norén spelas är oftast inga större skillnader. Han är alltså därför också högst läsvärd givetvis!

Du kommer att hänga med och både förstå handling och tolka verket. Norén är ingen svår dramatiker. Hans dramatik tar vägen genom reptilhjärnan in i själsliga djupt varande men tillika allmänmänskliga vrår. Det finns ett liv före och ett efter Noren, så bra är gubben. Han tar dig ned i Hades, förbi Kerberos, och tillbaka igen, renad och pånyttfödd.

Om du väljer Norén, delge gärna i tråden hur du tolkat pjäsen.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-09-22 kl. 13:55.
Citera
2017-09-25, 08:20
  #10
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Då återgår vi till att diskutera trådstartens frågeställning. Likheter mellan "Hamlet" och "Lejonkungen" är off topic. 0.03 raderat.

/Mod.
Citera
2017-09-25, 15:40
  #11
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitsnabb87
Hej,

Vilken av dessa böcker skulle ni säga är mest lättläst och sedan förklara vad den handlar om? Det är en uppgift till svenska 3

Sofokles: Konung Oidipus
Euripides: Medea
Strindberg: Fröken Julie
Shakespeare: Hamlet eller Macbeth
Molière: Tartuffe
Beckett: I väntan på Godot
Norén: Natten är dagens mor
Hamlet är komplex och medryckande och därför en fröjd att läsa. Den handlar om att hämnas sin mördade fader.

Temar är, med andra ord: "A man's gotta do what a man's gotta do."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback