Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-09-23, 05:21
  #37
Medlem
mazdarikards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Kombinera det med GPS och förinställda rutter som ska avklaras på en viss tid, samt radiokommunikation mellan bil, väska, och avskild larmcentral (där färgpatronerna löses ut om radiosignalen försvinner eller om det skickas ett larm), kombinerat med den minskade kontanthanteringen, vilket innebär att slutsatsen är:

Att det är totalt OMÖJLIGT att råna en värdetransport.
Har för mig att de flesta värdetransportrån utfördes med inside-info. Kan det vara så att säkerhetsföretagen även blivit bättre i det interna hanterandet så att känslig säkerhetsteknik inte kommer ut till rötägg inom organisationen? Förr kunde vilken förortsarab eller WT-brud som helst ta anställning och sedan släppa info till sina kriminella polare.
Citera
2017-09-23, 11:00
  #38
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazdarikard
Har för mig att de flesta värdetransportrån utfördes med inside-info.

Idag saknar det betydelse. Den tidigare tekniken var inte så sofisikerad, så hade man lite insider-info kunde man ta sig runt säkerheten.
Idag är säkerheten så god att det spelar ingen roll. Som sagt, värdetransporten måste göras exakt så som planerat av "säkerhetscentret", både när det kommer till tid, plats, rutt osv, minsta lilla avvikelse och så löser färgpatronerna.

Skillnaden är att förut reagerade man bara på regelrätt manipulation/attack på väskan. Numera reagerar man på all avvikelse från det normala.
Citera
2017-09-23, 17:22
  #39
Medlem
Har aldrig rånat en värdetransport så jag vet inte. Och jag jobbar inte med skiten heller.

Men kan tänka mig att det är en kombination av...
  1. Mindre kontanter i omlopp.
  2. Högre säkerhet, hårdare bevakning, snabbare respons, failsafe.
  3. Färre aktörer där ute med kompetensen, kontakterna och viljan att uföra dessa dåd med tanke på punkterna 1 och 2.
  4. Finns mer lukrativa saker att göra idag som dessutom innebär mindre jobb och färre inblandade.

Med andra ord, det har blivit mindre lönsamt och mer omständigt på samma gång. Samtidigt som det alltså finns saker man tjänar mer på idag än för 10-20 år sedan.

Fast vad det gäller säkerheten så kan jag tänka mig att med rätt verktyg så går det fortfarande att utföra. Men verktygen är nog dyra och svåra att komma över. Det är lite som att råna en onlinebank... Det fysiska är bara en pytteliten del av det du måste åstadkomma för att ens ha en användbar sedel kvar efteråt. Dessutom måste ändå pengarna tvättas (inte från färg) efteråt. Det är inte lika vanligt längre att man har mycket kontanter oavsett vilken yrkesgrupp man tillhör. Det är ett jävla jobb att få rent de pengarna.

Idag i knarkaffärer är det många som swishar som exempel.
Citera
2017-09-23, 19:16
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Rån drar till sig polisens uppmärksamhet på ett helt annat sätt än vad lite narkotikahandel gör.

Trams! "Lite narkotikahandel" ger ocksa lite pengar. Det finns massor av langare, som suttit nästan hela sitt vuxna liv bakom galler.
Citera
2017-09-23, 19:19
  #41
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Trams! "Lite narkotikahandel" ger ocksa lite pengar. Det finns massor av langare, som suttit nästan hela sitt vuxna liv bakom galler.
Om man köper/säljer parti på hundratals kilon går det att tjäna mycket pengar på väldigt lite jobb.
Citera
2017-09-23, 19:36
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Om man köper/säljer parti på hundratals kilon går det att tjäna mycket pengar på väldigt lite jobb.

Ja, teoretiskt. Men för att genomföra den typen av affär krävs mycket goda, helst ostraffade, kontakter. Förutom en massa kontanter och total skupelfrihet. Det förstnämnda är nog ofta det svaraste att ordna.
Citera
2017-09-23, 19:39
  #43
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Ja, teoretiskt. Men för att genomföra den typen av affär krävs mycket goda, helst ostraffade, kontakter. Förutom en massa kontanter och total skupelfrihet. Det förstnämnda är nog ofta det svaraste att ordna.
Sedan darknet blev en grej går sådant mycket lättare än vad det gjorde förr.
Citera
2017-09-23, 19:43
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Sedan darknet blev en grej går sådant mycket lättare än vad det gjorde förr.

Men knappast en stor affär.

EDIT: Jag kan ge dig rätt satillvida, att enligt rykten här pa flashback har de flesta(?) kända ranare i Sverige övergatt till narkotikahandel under senare ar.
__________________
Senast redigerad av dubbelbottnad 2017-09-23 kl. 19:45. Anledning: edit
Citera
2017-09-23, 19:47
  #45
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbelbottnad
Men knappast en stor affär.

EDIT: Jag kan ge dig rätt satillvida, att enligt rykten här pa flashback har de flesta(?) kända ranare i Sverige övergatt till narkotikahandel under senare ar.
Finns dessutom väldigt mycket enkla pengar i att driva en sajt på darknet för narkotikahandel även om de jobben är något begränsade.
Citera
2017-09-23, 21:13
  #46
Medlem
Inte så lätt att bränna hundratusentals kanske miljoner kronor i kontanter nuförtiden, och svårare att tvätta pengarna lär väl vara huvudorsaken till varför värdetransportrånen minskat.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback