Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-21, 20:24
  #1
Medlem
Jag tänker kanske köpa en begagnad speldator! Så jag undrar om den här datorn är värd 5500 kr (specifikationerna står nedanför). Jag vill kunna spela de flesta spel högsta grafik, tex gta V, Battlefield 1 och The Witcher 3. Skriv vad ni tycker!


- Processor: AMD A6 Black Edition 3,6GHz
- Grafikkort: Gigabyte Radeon RX460 WINDFORCE OC 4GB - VR-anpassad
- Ramminne: Crucial Ballistix Sport DDR3 8GB
- Moderkort: MSI A68HM-E33 V2
- Nätaggregat: PSU 500W
- Hårddisk: Western Digital 500GB

Citera
2017-09-21, 20:30
  #2
Medlem
LadyGanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridolfdenstore
Jag tänker kanske köpa en begagnad speldator! Så jag undrar om den här datorn är värd 5500 kr (specifikationerna står nedanför). Jag vill kunna spela de flesta spel högsta grafik, tex gta V, Battlefield 1 och The Witcher 3. Skriv vad ni tycker!


- Processor: AMD A6 Black Edition 3,6GHz
- Grafikkort: Gigabyte Radeon RX460 WINDFORCE OC 4GB - VR-anpassad
- Ramminne: Crucial Ballistix Sport DDR3 8GB
- Moderkort: MSI A68HM-E33 V2
- Nätaggregat: PSU 500W
- Hårddisk: Western Digital 500GB

tvivlar på att du kommer kunna köra något på högsta upplösningen men du kommer nog kunna spela de flesta spel i varje fall
Citera
2017-09-21, 20:33
  #3
Medlem
vreksolteos avatar
Hade lagt till 5.5k till och köpt något nytt som klarar 60fps i högsta inställningarna (1080p) inte bara nu utan även några år framöver.

Ryzen 5 1600 + 1060 6gb = 5k
Moderkort = 1k
RAM = 1.5k
SSD = 1k
Chassi = 500-800kr
PSU = 800kr

Under 10k och du får något som är ljusår bättre än den där skithögen.
Citera
2017-09-21, 20:36
  #4
Medlem
kl4sseKocks avatar
Spelbara ja möjligt, men högsta grafikkort lagg-fritt nej, lägg pengar på nytt istället.
Citera
2017-09-21, 21:13
  #5
Medlem
Vilka onödiga svar, naturligtvis är en ny speldator för 20k bättre än en begagnad för 5k.

Det där är mycket dator för pengarna.
Citera
2017-09-21, 21:24
  #6
Medlem
vreksolteos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Vilka onödiga svar, naturligtvis är en ny speldator för 20k bättre än en begagnad för 5k.

Det där är mycket dator för pengarna.

Den datorn är inte ens värd 5.5k. Han kommer omöjligen att kunna spela högsta inställningarna med 60fps. Han ska vara glad om han får 30. Och nu snackar vi inte 20k utan 9-10k och då få en helt ny dator som kommer hålla flera år framöver.

Har du inget vettigt att komma med så håll käften.
Citera
2017-09-21, 21:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridolfdenstore
Jag tänker kanske köpa en begagnad speldator! Så jag undrar om den här datorn är värd 5500 kr (specifikationerna står nedanför). Jag vill kunna spela de flesta spel högsta grafik, tex gta V, Battlefield 1 och The Witcher 3. Skriv vad ni tycker!


- Processor: AMD A6 Black Edition 3,6GHz
- Grafikkort: Gigabyte Radeon RX460 WINDFORCE OC 4GB - VR-anpassad
- Ramminne: Crucial Ballistix Sport DDR3 8GB
- Moderkort: MSI A68HM-E33 V2
- Nätaggregat: PSU 500W
- Hårddisk: Western Digital 500GB



För 5500 kr kan du få en mycket mycket bättre dator om du köper begagnat. 5500 kr för den där prestandan vore överpris även om datorn skulle vara splitter ny.
Citera
2017-09-21, 21:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vreksolteo
Den datorn är inte ens värd 5.5k. Han kommer omöjligen att kunna spela högsta inställningarna med 60fps. Han ska vara glad om han får 30. Och nu snackar vi inte 20k utan 9-10k och då få en helt ny dator som kommer hålla flera år framöver.

Har du inget vettigt att komma med så håll käften.

Vad datorn är värd har du ingen aning om helt klart, har du kollat på begagnatmarknaden? Den är värd 5.5 K. Vad du tycker spelar inte så stor roll på marknaden.

Kanske är det inte så viktigt att spela på högsta inställningen jämt eller hur? Jag har kul på lägre inställningar.
Citera
2017-09-21, 21:40
  #9
Medlem
vreksolteos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Vad datorn är värd har du ingen aning om helt klart, har du kollat på begagnatmarknaden? Den är värd 5.5 K. Vad du tycker spelar inte så stor roll på marknaden.

Kanske är det inte så viktigt att spela på högsta inställningen jämt eller hur? Jag har kul på lägre inställningar.

Jag har kollat på begagnatmarknaden som är överprisad som fan, ja. Folk förväntar sig att deras dator bara minskar med max 10% under ett par år av användande. Det betyder inte att det är det värdet ligger på. Du är återigen efterbliven och har inte en aning om vad du pratar om.

Han sade för i helvete att han ville ha "högsta grafik". Jag vet inte om du trollar eller verkligen är så pass efterbliven.
Citera
2017-09-21, 21:51
  #10
Medlem
dåligt köp.

- Processor: AMD A6 Black Edition 3,6GHz 400kr
- Grafikkort: Gigabyte Radeon RX460 WINDFORCE OC 4GB - VR-anpassad 1200kr
- Ramminne: Crucial Ballistix Sport DDR3 8GB 600kr
- Moderkort: MSI A68HM-E33 V2 500kr
- Nätaggregat: PSU 500W 350kr
- Hårddisk: Western Digital 500GB 500kr

nypris på delarna. (google är din kompis) netonet va den jag hamna på oftast (leta lite till så hittar du det billigare)
lägg till 2000kr för operativsystem, sladdar, skal, lite frakt och ihopsättning so landar vi på 5000-5500. och då är det nytt altihop.


2000kr-3000kr(begaganad) är ett ok pris på den. men du kommer inte va nöjd med den speciellt länge, det är verkligen "gamla budgetdelar"

köp en ny, eller blädra på komplett, inet, eller fråga på sweclockersforum. surfa på "begagnat/demo" sortimentet på komplett & inet om du nu ska envisas med begagnat.

Kan iför rekomendera att du sticker en ssd hårddisk i burken om du ska spela spel. (det är nice) om du nu ska köra "budget gaming" (kan du köpa till med nästa studiebidrag)

här är ett bättre alternativ. (lite mer pengar dock 7k, men den borde reda ut dina önskemål och hålla dig nöjd ett par år iallfall. de finns i din 5.5 prisklass oxo på sidan)

https://www.komplett.se/product/1125...ett-gamer-i05#
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback