• 17 975 online
  • 1 129 073 medlemmar
  • 58 575 995 inlägg
  • 2
  • 3
2017-09-24, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Det hela är egentligen ganska självklart.

När vi går i butiken så tar vi (iaf jag) gärna ett smakprov i charken, kanske någon kock som står och delar ut miniportioner av någon maträtt. Gillar jag det jag provar, och kommer ihåg det tills nästa gång jag handlar, köper jag gärna "den" produkten.

Med datorspel är saken detsamma. Jag laddar ner något (iofs olagligt) för att jag vill testa spelet, detta blir jag gentemot matprodukten som jag bara kan testa en gång, ständigt påmind av varje gång jag spelar spelet. Till sist så väljer jag att köpa produkten för att jag vill ha alla DLC, online-spel, och att allt är så mycket smidigare. Nu är spelet värt pengarna.

Samma sak med filmer. Jag har iofs Netflix och HBO, men deras utbud suger, så ibland tankar man en film. Gillar jag filmen så vill jag gärna ha en blue-ray i min samling. Problemet med filmer är att utbudet i Sverige är så kasst, och tills det kommer en samlad tjänst som Netflix så kommer folk alltid ladda ner för att få något drägligt att kolla på till ett drägligt pris. Bio går man ju på för 50% upplevelse, 30 % filmen och 40 % för att störa sig på den som sitter bakom/bredvid/framför.

Jag tror dom skjuter sej själva i foten nu också med tanke på netflix. Det blir fler och fler leverantörer iom det blir det sämre utbud på varje tjänst för samma peng. Det innebär att dom aldrig kan konkurera med tex nedladdning. Detta till skillnad mot tex spotify där det mesta finns. Det gör att folk skiter i att ladda ner för det kostar inte 1500 i månaden att ha tillgången.

Disney Netflix är ju bara dom första som bryter tror jag ju flera som vill in på marknaden just nu desto värre för konsumenten.
Citera
2017-09-26, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Jösses vad kass du är på liknelser..
Nej, det är inte som en affär. Det är som om folk fick gå olika omvägar ut ur stan och hitta skumma typer som erbjöd upplevelsen av att ha smakat på matvarorna i en butik. Men man fick skydda sig väl så man inte smittades av något längs vägen. Och när man väl lärt sig att hitta snubben man letar efter så försvinner han och man måste börja leta efter en ny och se om man kan tänka sig lita på honom.

Ovanstående duger bra om det inte var något du verkligen ville ha utan bara var lite nyfiken på. Det duger speciellt bra om man inte ville lägga några pengar på produkten eller kanske inte hade några pengar.

När folk har pengar, eller när en affär öppnar som har allt du letar efter och man inser hur behändigt det är att gå dit så går man till affären istället. Men detta är endast om man tidigare blivit van vid att lätt kunna få tag på dessa upplevelser. En person som aldrig haft intresse för populära biofilmer eftersom personen kanske inte hade råd att se dem kommer inte nappa på ett erbjudande från Netflix på samma sätt som en som brukat ladda ned filmer gör.

Oavsett, ingen förlorar något på att någon som inte tänkt betala för en biofilm laddar ned den och ser på den när personen har tråkigt.

Din liknelse är däremot klockren!
Citera
2017-09-26, 18:07
Medlem
warp10s avatar
Hade jag inte piratat både Skyrim och Fallout 3 New Vegas så hade inte Bethesda tjänat en krona på mig eftersom piratandet fick mig att fastna för deras spel och betala för dom när jag hade råd.
Citera
  • 2
  • 3