Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-21, 18:13
  #1
Medlem
TovesTrolls avatar
Hej. Ska ha en stationär dator till musik och surf, samt ha lite kontorsgrejer på som word, excel och scanner/printer. Har ett chassi sedan innan som jag tänkte använda.
Snackade med komplett idag och de tipsade om följande uppgraderingspaket:
https://www.komplett.se/product/9129...sd#productinfo
1) är detta lagom för mina ändamål? De försöker inte pracka på mig dyrare grejjer än jag behöver?
2) Ser ut som att detta uppgraderingspaket saknar nätaggregat samt grafikkort? Måste jag ha mitt gamla nätagg då? Det är nästan 10 år gammalt, kommer det funka? Kan man köra utan grafikkort om man inte ska gejma? (kommer kanske gejma lite, typ wc3 o såna grejjer)

Tack på förhand
Citera
2017-09-21, 18:25
  #2
Medlem
vreksolteos avatar
1. Ser prisvärt ut. Du kommer nog inte få något bättre för 3k.
2. Hade rekommenderat ny psu.
3. Du kan "gejma XD" utan grafikkort då processorn har integrerad grafik. Men är väl inte den ultimataste spellösningen direkt.

https://www.youtube.com/watch?v=h0MeI0sQfy4 (Exempel på hur det ser ut med den integrerade grafiken)

Men äldre spel lär klara sig bättre.
Citera
2017-09-21, 18:35
  #3
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vreksolteo
1. Ser prisvärt ut. Du kommer nog inte få något bättre för 3k.
2. Hade rekommenderat ny psu.
3. Du kan "gejma XD" utan grafikkort då processorn har integrerad grafik. Men är väl inte den ultimataste spellösningen direkt.

https://www.youtube.com/watch?v=h0MeI0sQfy4 (Exempel på hur det ser ut med den integrerade grafiken)

Men äldre spel lär klara sig bättre.
2) okej, har du lust o tipsa om en i samma klass som den övriga hårdvaran vore du bussig har ett ATX chassi
3) oj, är det p12 att säga gejma? menade såklart SPELA. Men kollade iaf klippet och det duger säkerligen för mig!
Citera
2017-09-21, 20:24
  #4
Medlem
TovesTrolls avatar
Och just det, tänkte köra windows 10. Ska jag ha 64 eller 32 bitars? Och om det är någon större skillnad, home, pro, enterprise eller education (har tillgång till education)
Citera
2017-09-21, 20:27
  #5
Medlem
vreksolteos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
Och just det, tänkte köra windows 10. Ska jag ha 64 eller 32 bitars? Och om det är någon större skillnad, home, pro, enterprise eller education (har tillgång till education)

64 bitars. 32 bitar är utdaterat. Ta den windows-versionen som blir smidigast. Har du tillgång till education så ta den.
Citera
2017-09-21, 20:36
  #6
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vreksolteo
64 bitars. 32 bitar är utdaterat. Ta den windows-versionen som blir smidigast. Har du tillgång till education så ta den.
chill. tack ska du ha. Om det inte är för mycket begärt, vill du bara va schysst o tipsa om ett nätagg också? pls har ATX chassi ifall det spelar någon roll
Citera
2017-09-21, 20:40
  #7
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
till musik och surf, samt ha lite kontorsgrejer
Jag underkänner paketet pga den futtiga ssd-sticka som medföljer. På 128 gig ryms knappt windows + officepaketet sedan uppdateringarna börjat trilla in, windows jäser som bekant med tiden. Jag såg senast idag en kontorsdator från 2011 där användarprofilen låg på över 200 gig, varav mer än 100 gig i temp-mappen, alla dessa pdf och annat skräp som öppnats inifrån mailen och som sedan blir kvar i temp m.fl ställen. Ett mycket vanligt fenomen även om 100 gig där är lite ovanligt.
"Lätt att rensa" tycker de som kan det och känner motivation att sitta och pillra med sånt, eller som tycker att ominstall är nåt man gör ett par gånger per år. "Vill inte rensa" säger de som är mer osäkra eller tycker det känns jobbigt. Avgör själv hurdan du är.
Det allra minsta jag normalt råder på är en 500 gig ssd, men för en simpel kontorsdator med mycket begränsad användning och för kanske några enstaka få enkla spel så duger kanske 250 gig. Ssd gillar inte att fyllas till max.

M.2 ssd uppges av flera att ha problem med värme, själv har jag inte märkt nåt av det ännu fastän jag ser rätt många datorer i yrket, min gissning är att det är grafikkorten som hettar upp ssd-stickorna, de är ofta monterade rakt under grafikkortet, eller att det rör sig om användare som skyfflar oerhörda mängder data på kort tid.

i3-processorn är fullt duglig till kontorsdatorer.

Processorgrafiken funkar utmärkt till kontorsändamål, filmtittande osv. Funkar till enklare/äldre spel också men funkar inte alls till de spel som är "krävande" på grafikprestanda.

Äldre nätagg KAN funka, kanske inte. Det beror på vilka strömkontakter det har och vad de nya komponenterna kräver. Kolla särskilt att det har 24 pin eller 20+4 (inte bara 20) till moderkortet och en ytterligare 4+4 pin till processorn mm.
Ska du ha s-ata disk eller optoläsare måste nätagget ha sådana kontakter också, inte bara molex.
Ska du ha grafikkort kan behövas 6, 8 eller 6+8 eller 8+8 pin pci-e strömmatning till det, beroende på hur kraftigt grafikkort du skaffar. De allra enklaste kan drivas direkt på moderkortet och behöver ingen dedikerad strömmatning.
Nätagg åldras, eller rättare sagt kondingarna i det. Om datorn blir instabil är nätagget nåt av det första du ska misstänka om det är så antikt som 10 år.

Här är ett riktigt bra nätagg som kan vara lämpligt för enklare datorer https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1377903
Citera
2017-09-21, 20:43
  #8
Medlem
vreksolteos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
chill. tack ska du ha. Om det inte är för mycket begärt, vill du bara va schysst o tipsa om ett nätagg också? pls har ATX chassi ifall det spelar någon roll
https://www.komplett.se/product/8762...450m-450w-psu#
Citera
2017-09-22, 18:41
  #9
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x12
Jag underkänner paketet pga den futtiga ssd-sticka som medföljer. På 128 gig ryms knappt windows + officepaketet sedan uppdateringarna börjat trilla in, windows jäser som bekant med tiden. Jag såg senast idag en kontorsdator från 2011 där användarprofilen låg på över 200 gig, varav mer än 100 gig i temp-mappen, alla dessa pdf och annat skräp som öppnats inifrån mailen och som sedan blir kvar i temp m.fl ställen. Ett mycket vanligt fenomen även om 100 gig där är lite ovanligt.
"Lätt att rensa" tycker de som kan det och känner motivation att sitta och pillra med sånt, eller som tycker att ominstall är nåt man gör ett par gånger per år. "Vill inte rensa" säger de som är mer osäkra eller tycker det känns jobbigt. Avgör själv hurdan du är.
Det allra minsta jag normalt råder på är en 500 gig ssd, men för en simpel kontorsdator med mycket begränsad användning och för kanske några enstaka få enkla spel så duger kanske 250 gig. Ssd gillar inte att fyllas till max.

M.2 ssd uppges av flera att ha problem med värme, själv har jag inte märkt nåt av det ännu fastän jag ser rätt många datorer i yrket, min gissning är att det är grafikkorten som hettar upp ssd-stickorna, de är ofta monterade rakt under grafikkortet, eller att det rör sig om användare som skyfflar oerhörda mängder data på kort tid.

i3-processorn är fullt duglig till kontorsdatorer.

Processorgrafiken funkar utmärkt till kontorsändamål, filmtittande osv. Funkar till enklare/äldre spel också men funkar inte alls till de spel som är "krävande" på grafikprestanda.

Äldre nätagg KAN funka, kanske inte. Det beror på vilka strömkontakter det har och vad de nya komponenterna kräver. Kolla särskilt att det har 24 pin eller 20+4 (inte bara 20) till moderkortet och en ytterligare 4+4 pin till processorn mm.
Ska du ha s-ata disk eller optoläsare måste nätagget ha sådana kontakter också, inte bara molex.
Ska du ha grafikkort kan behövas 6, 8 eller 6+8 eller 8+8 pin pci-e strömmatning till det, beroende på hur kraftigt grafikkort du skaffar. De allra enklaste kan drivas direkt på moderkortet och behöver ingen dedikerad strömmatning.
Nätagg åldras, eller rättare sagt kondingarna i det. Om datorn blir instabil är nätagget nåt av det första du ska misstänka om det är så antikt som 10 år.

Här är ett riktigt bra nätagg som kan vara lämpligt för enklare datorer https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1377903

grymt svar, tackar och bockar! Har 2(!) gamla hårddiskar jag eventuellt kan ha som lagringsutrymme? Men vet inte alls hur pass meckigt det är att hålla på med, så ska absolut överväga en uppgradering till 250 eller 500gb, kan ju inte kosta så mkt mer eller va?

Ska ju varken köra några tunga program eller ha nåt grafikkort, så RAMstickorna ska väl funka!

Bra input ang. nätagg. Såg nyss att jag har 24-pins, dock saknar en av pinnarna det lilla kvadratiska metallröret (!?) innuti plastomslutningen... Så får nog bli ett nytt, det är nog lika bra! Gissar på att det du länkade passar bra med den övriga hårdvaran, men har du nån åsikt om vreksolteos rekommendation?
Citat:
Ursprungligen postat av vreksolteo
https://www.komplett.se/product/8762...450m-450w-psu#
Tack! Har du nån kommentar på x12s förslag på nätagg?
Citera
2017-09-22, 20:34
  #10
Medlem
vreksolteos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
Tack! Har du nån kommentar på x12s förslag på nätagg?

Hans nätagg är väl helt okej och duger väl bra om du inte ska ha i ett grafikkort. Planerar du däremot att slänga i ett grafikkort längre fram vore mitt alternativ något bättre.
Citera
2017-09-22, 20:41
  #11
Medlem
TovesTrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vreksolteo
Hans nätagg är väl helt okej och duger väl bra om du inte ska ha i ett grafikkort. Planerar du däremot att slänga i ett grafikkort längre fram vore mitt alternativ något bättre.
Gött! Tackar som vanligt för input från de som kan mer
Citera
2017-09-23, 04:58
  #12
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TovesTroll
dock saknar en av pinnarna det lilla kvadratiska metallröret (!?) innuti plastomslutningen
Det kan vara normalt, beroende på vilken det är. Det finns en glugg där det för väldigt många år sedan brukade vara -5 volt, den volten används inte längre och anslutningen behövs helt enkelt inte.

Citat:
har du nån åsikt om vreksolteos rekommendation?
Corsair cx är ett mycket lågkvalitativt nätagg som bör undvikas, just för dess bristande kvalitet. Det anses som "tier 4" och det är riktigt uselt.

Seasonic är överlag bland de mest kvalitativa och välrenommerade du kan hitta till hemmadatorer. Jag valde det där just för att det är någorlunda rimligt till detta datorbygge, håller hög kvalitet, g-serien anses som tier 2 och har samtidigt ett vettigt pris. Därtill är det guld-certat, d.v.s mer strömeffektivt, så det inte slösar bort watt i omvandlingen från 230v till interna volt. Det räcker till enklare grafikkort också, som t.ex gtx 1050-1060 (obs, max 6-pin strömanslutning).

Behöver du ha större och mer effektkrävande grafikkort som inte nöjer sig med en enda 6-pin brukar min rekommendation landa på evga's g2-g3 serie, 550w, de anses som tier 1, men då är det nog inte en enkel surf- och kontorsdator du bygger längre, då är det mer en hyggligt kraftfull speldator eller nåt annat åt det hållet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback