Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-21, 17:56
  #1
Medlem
Torsuss avatar
Författaren till "hej lättja" har förbannat rätt i att företagen hittar på egna ord. Många av dessa retar gallfeber på mig.

"bensträckare" i stället för rast(får associationer till tortyrkammare)
"bikupa" i stället för gruppdiskussion. Vem FAN har kommit på det ordet?? Någon jävla VD som tyckte att han var lustig?
"högt till tak" är ett annat ord. Har de kontor i Petruskyrkan eller??

Har ni några andra ord som ni retar er på? Och vem och varför har hittat på dessa?
__________________
Senast redigerad av Torsus 2017-09-21 kl. 18:00.
Citera
2017-09-21, 18:09
  #2
Medlem
FreeBirdSeeds avatar
After Work
Team Building
Firma Fest
Citera
2017-09-21, 18:24
  #3
Medlem
Fizzlors avatar
Skön tråd!

"Upplevelse" är ett ord jag hatar.
"Vi måste ge kunden en bra upplevelse!". Okej om du säljer resor till månen, men står du och säljer kalsonger i butik blir det bara löjligt. Vadå "bra upplevelse", ska någon supermodell komma och runka av mig i provhytten? Det innebär alltid något extremt tråkigt och förutsägbart. "Le, var artig, ha ögonkontakt! Fråga om dom behöver hjälp!" Liksom No. Fucking. Shit. Hur många timmar tog det era marketing researchers att komma fram till den briljanta slutsatsen?

Ett ord jag fullständigt hatar inom mäklarbranschen är: "Generösa" Fy. Fan!
"Med ett stort, generöst vardagsrum tar du dig enkelt fram mellan hall och kök".
"Generösa fönster som släpper in rikligt med ljus!".
Oftast används ordet i samband med beskrivningar av trånga, små ettor vilket bara gör det ännu mer irriterande. När man väl lagt märke till det är det fan omöjligt att ignorera då man verkligen ser skiten överallt!
Citera
2017-09-21, 18:38
  #4
Medlem
"Levande dokument"
"Vi behöver ju inte uppfinna hjulet igen"

Dessa uttryck hör jag typ 3 gånger per dag.
Citera
2017-09-21, 18:46
  #5
Medlem
En efterlängtad tråd! Det finns massor av corporate bullshit termer för att fylla många klyschbingobrickor.

Mitt största hatord är "team" som ska användas trots att vi i Sverige har vackra ord som lag och grupp. Oftast blandat med svenska ord, typ teamkänsla. Horribelt!
Citera
2017-09-21, 18:47
  #6
Medlem
Ansar-al-Bundys avatar
"Ladda batterierna."
Citera
2017-09-21, 18:58
  #7
Medlem
Får man sträcka sig till meningar också i tråden? I så fall kan man plocka alla dessa jävla missioner, visioner och strategier som är identiska till förbannelse hos alla företag.

"Vi ska vara kundens första val med en produkt i världsklass. Våra processer ska vara hållbara, och personalen är vår bästa resurs. Våra stakeholders ska bemötas med värdegrunden i fokus och med beaktande av mångfald och respekt för HBTQ-frågor."

"Under kick-offen ska vi jobba med brainstorming för att fokusera våra processer mot kundnytta och flexibla arbetsströmmar med både ökat bredd och djup."

Ni skulle bara veta vad man har stött på i sina dagar...
Citera
2017-09-21, 18:58
  #8
Medlem
Jofs avatar
Börsen är billig (dyr) nu.
(Försäljningslögn)

Vi ska vända på varenda sten.
(Lögnaktighet!)

SALE.
Ist f rea.

Transparant.
Hur fan är en organisation genomskinlig?
Citera
2017-09-21, 19:00
  #9
Medlem
esants avatar
"Förbättringsprojekt".
"Spännande uppdrag".

Stör mig på alla buzzwords som blir tomma och intetsägande strax efter att de etablerat sig: Internet of Things, Embedded Systems, Life Science mfl.
Citera
2017-09-21, 19:04
  #10
Medlem
Fan, nu är jag inspirerad.

"Vi måste bottna i det här".

En annan sak som är inne nu är "deep dive". Det är när en massa chefer åker bort på konferens, och under 4 timmar har "workshops" om svåra frågor som dom inte har en aning om.
Citera
2017-09-21, 19:06
  #11
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Får man sträcka sig till meningar också i tråden? I så fall kan man plocka alla dessa jävla missioner, visioner och strategier som är identiska till förbannelse hos alla företag.

"Vi ska vara kundens första val med en produkt i världsklass. Våra processer ska vara hållbara, och personalen är vår bästa resurs. Våra stakeholders ska bemötas med värdegrunden i fokus och med beaktande av mångfald och respekt för HBTQ-frågor."

"Under kick-offen ska vi jobba med brainstorming för att fokusera våra processer mot kundnytta och flexibla arbetsströmmar med både ökat bredd och djup."

Ni skulle bara veta vad man har stött på i sina dagar...

Sluta, jag mår illa!!
Citera
2017-09-21, 19:07
  #12
Medlem
rostigamazons avatar
Alla dessa engelska ord, teammanager osv. Börjar låta som på Wall Street
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback