Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-21, 13:36
  #1
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Hej, sysslar med Judo, har 1 Kyu och försöker desperat hitta en Katapartner att köra med. Är så förvånad över hur få som vill ta Svart bälte, många vill skjuta upp det, är rädda för graderingskommiten mm och tränarna gör inte heller mycket för att para ihop svartbältes-kandidater utan är väldigt slöa på det planet...

Har ni också haft problem med detta? Nu riktar sig denna fråga till folk som likt mig har sysslat med någon Budo-sport och graderat sig eller ska gradera sig till 1 DAN.
Citera
2017-09-21, 13:45
  #2
Avstängd
Hmm. Första gradens svart bälte i just Judo anses ju inte vara en lika stor grej som i Karate. Även i Japan ges det ganska tidigt, så det förvånar mig.
Citera
2017-09-21, 13:48
  #3
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axiom1
Hmm. Första gradens svart bälte i just Judo anses ju inte vara en lika stor grej som i Karate. Även i Japan ges det ganska tidigt, så det förvånar mig.

Faktum är att det tar ordentligt lång tid. Även bland tävlingseliten har jag aldrig sett någon som fått snabbare än allra minst 8 år, alltså om vi går från total nybörjare dvs vitt till svart.

Poängen dock är att det görs väldigt lite ansträngningar från klubben att hjälpa dig att hitta en bra katapartner då man alltid tar DAN-grader i par.
Citera
2017-09-21, 14:00
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sverigegrabben
Faktum är att det tar ordentligt lång tid. Även bland tävlingseliten har jag aldrig sett någon som fått snabbare än allra minst 8 år, alltså om vi går från total nybörjare dvs vitt till svart.

Poängen dock är att det görs väldigt lite ansträngningar från klubben att hjälpa dig att hitta en bra katapartner då man alltid tar DAN-grader i par.

Enligt grapplare i Sherdogforumet är första gradens svart bälte i judo helt intetsägande.

Vad händer om din sparringpartner är helt överlägsen och du aldrig lyckas kasta honom? Får du likväl det svarta bältet?
Citera
2017-09-21, 14:42
  #5
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axiom1
Enligt grapplare i Sherdogforumet är första gradens svart bälte i judo helt intetsägande.

Vad händer om din sparringpartner är helt överlägsen och du aldrig lyckas kasta honom? Får du likväl det svarta bältet?

Hehe då har dessa extremt fel kan jag säga.

Att ta svart bälte är ingen tävling, för att få första DAN i Judo ska du kunna hela Nage-No Kata-serien om du tar en teknisk examen, man kan avlägga en tävlingsinriktad om man har 20 tävlingspoäng från SJF-certifierade tävlingar i vilket fall man bara bör göra de tre första serierna i Katan.

Jag tänker göra den tekniskt inriktade, eftersom tekniskt inriktad är mer avancerad och säger mer om ens kunskap inom Atemi Waza dvs Judons mer hårdkokta kampdel.
Citera
2017-09-21, 15:24
  #6
Medlem
Hitoris avatar
Önskar dig lyckatill med att hitta en partner . Kan tyvärr inte bidra själv då jag inte tränat på många år. Väcker mest gammla minnen till liv. Alldrig tagit 1 dan. Men några SM medaljer i judo i bokhyllan. Ångrar att man inte fortsatte.
Citera
2017-09-21, 15:29
  #7
Medlem
Sverigegrabbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hitori
Önskar dig lyckatill med att hitta en partner . Kan tyvärr inte bidra själv då jag inte tränat på många år. Väcker mest gammla minnen till liv. Alldrig tagit 1 dan. Men några SM medaljer i judo i bokhyllan. Ångrar att man inte fortsatte.

Tack, hoppas jag hittar någon tillslut

Jaså men då måste du ju varit jävligt bra!

För att ta svart bälte måste man ju inte kunna spöa varenda elit-kille på mattan, det handlar ju om olika kator man ska utföra, olika kator ju högre DAN-grad du ämnar att ta osv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback