Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-21, 12:47
  #1
Medlem
Rajzormans avatar
Hejsan alla flashbackers!

Tänkte kolla vad ni tycker, uppgradera min 3-4 år gamla dator med nedan innehåll eller sälja den begagnat och sen köpa ny?
Om du tycker uppgradera, vad tycker du jag bör uppgradera? Har tänkt spendera cirka 4 000kr.
Om du tycker sälja och köpa nytt, vad tror du man kan få för den gamla? Hade tänkt köpa ny för cirka 8 000-10 000kr lite beroende på hur mycket jag kan sälja den gamla för.

Chassi: CM Storm Scout II Gaming Ghost White
Nätaggregat: XFX ProSeries Core Edition 650W PSU
Processor: Intel Core i5-4670K
Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150
RAM-minne: Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 760 Gaming 2GB PhysX
SSD: Kingston SSDNow V300 120GB 2.5" OEM
Hårddisk: Seagate Barracuda® 1TB

Är oerhört tacksam för all input och hjälp jag kan få, tack på förhand!
- Rajzorman
Citera
2017-09-21, 13:31
  #2
Medlem
kl4sseKocks avatar
Vart är det din setup brister känner du?
Du skulle kunna uppgradera till en I7 och nytt grafikkort och mer ram-minne, dock har du B-krets moderkort så överklockning ger ingen större skjuts där tyvärr.
Citera
2017-09-21, 14:03
  #3
Medlem
TheHmms avatar
Först och främst Grafikkortet, sen hittar du en begagnad I7a och ser till så att du kommer under 4k.
Citera
2017-09-21, 14:14
  #4
Avstängd
konstapels avatar
Såvida du inte vill spela de senaste spelen på max settings så finns det ingen anledning att uppgradera det där.
Citera
2017-09-21, 18:18
  #5
Medlem
vreksolteos avatar
Det beror ju på. Saknar du något? Eller duger datorn till det du använder den till? Onödigt att uppgradera bara för att.

Processorn lär hålla ett par år till. Det som skulle ses över är väl grafikkortet och eventuellt slänga i lite mer RAM.

Men det är svårt att sia om eftersom jag inte ens vet vad du har datorn till. Om du skriver i word-dokument så behövs väl ingen uppgradering alls men om du ska spela spel i 4k så får du uppgradera precis allt.
Citera
2017-09-21, 21:08
  #6
Medlem
x12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rajzorman
Har tänkt spendera cirka 4 000kr.
Svaret är helt beroende på vad dina spel kräver, d.v.s om du behöver mestadels processor eller mestadels grafikkort, men jag tycker rent generellt att den stora bristen där är det ganska gamla och enkla grafikkortet.

Passa på att byta till en 4x rymligare ssd samtidigt så kanske den långsamma mekaniska hdd'n kan pensioneras, eller åtminstone att inga program behöver installeras till mekanisk disk.

Hur mycket du kan sälja din beg dator för är tveksamt att fråga om här pga forumreglerna, men det är knappast nåt du skulle bli glad över att få veta ändå om du bara vill spendera 4000 på förbättringen. Jag tycker du har en ok grund och ingen sådär väldigt uppenbar fördel i att köpa en helt ny dator.
Citera
2017-09-22, 09:25
  #7
Medlem
Rajzormans avatar
Tack för svaren!

Datorn används till att spela på och jag spelar ALLT möjligt. Vill att den ska kunna klara av dagens spel på bra inställningar.

Min tanke är att köpa ett 1070 grafikkort samt 8GB ram till.
Citera
2017-09-22, 12:49
  #8
Medlem
Detta klarar av det mesta. Man ska inte lägga för mycket på grafikkort de håller inte så länge.
https://beta.webhallen.com/se/produc...GV-N105TD5-4GD
Lycka till hoppas det hjälpte dig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback