Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-23, 21:50
  #13
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Jag vet inte varför alla iranier som diskuterar här o som man sett diskutera klagar på censur. Men jag tycker det e en viktig fråga att ta upp. Det handlar om iranier som antingen diskuterar nåt om iran o försvarar iran eller den delen som kritiserar israel o judar.

Varför är det så?


Under all den tid jag haft skrivsemester från forumet så fortsatte jag dock att LÄSA det mesta här, och efter att ha observerat alla dessa "iranier" som skriver här ofta och länge, så kan jag med stor säkerhet konkludera att den främsta anledningen till varför så många av dem korgas eller bannas, är för att deras inlägg och trådstarter har alldeles för låg kvalitet.

Det är nästan så att man kan tro att de bara har haft tillgång till internet i ett par få år, och då endast via BBS'er. De skriver precis som Jag gjorde då jag fortfarande var foliehatt, och internet som fenomen fortfarande sågs som stort WOW (nej, inte som i "World of fucking warcraft", utan som i "WOW, Häftigt!") och man kunde posta vad som helst utan att behöva oroa sig över ifrågasättanden på det man postade.


Sådan typ av postande har inte funkat sedan senast 2004 i Väst (except for Alex Jones, but his followers are MORONS).


Shape Up, or Ship Out!
Citera
2017-10-05, 08:30
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ^Eaz
Jag är objektiv i sakfrågan.

Det är ett gnäll då det handlar om att en användare anser sig vara felaktig behandlad pg.a sin nationalitet. Att det inte finns en självinsikt där den anser att inlägg raderas för att de bryter mot reglerna och att alla inlägg bedöms efter samma regelverk.
Men nej, offerkoftan ska självfallet på medans rasistkortet dras fram - att inlägg raderas baserat på användarens nationalitet.

Du är inte objektiv..
Finns skäl för att misstänka en hel del utsagor som skrivs mellan raderna av just moderatorer.
Du har en moderator som direkt uttalar rasistiska uttalanden om nationen Iran, för att därefter renodla trådarna med hjälp av trollen som härjar.
Inställningen att det bara finns försvarare av en viss sort som endast är foliehattar, det har förvandlats till en rutin som tom försvaras av admin utan någon motivering. Admin granskar inte faktainnehållet i det som sägs på forumet och litar på en anti-iran moderator och dennes utsagor som avsiktligt ljuger. Detta medför att iranier som försvarar staten Iran i en del sammanhang utsätts för censur.
Iran-frågan är faktiskt en fråga som visar hur mån FB är neutral. Detta upplevde inte jag på forumet 2010,2011 även om jag fick varningar på den tiden. Detta handlar inte om varningar utan snarare en agenda och hur vissa inlägg raderas.
Citera
2017-10-05, 08:46
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Under all den tid jag haft skrivsemester från forumet så fortsatte jag dock att LÄSA det mesta här, och efter att ha observerat alla dessa "iranier" som skriver här ofta och länge, så kan jag med stor säkerhet konkludera att den främsta anledningen till varför så många av dem korgas eller bannas, är för att deras inlägg och trådstarter har alldeles för låg kvalitet.

Det är nästan så att man kan tro att de bara har haft tillgång till internet i ett par få år, och då endast via BBS'er. De skriver precis som Jag gjorde då jag fortfarande var foliehatt, och internet som fenomen fortfarande sågs som stort WOW (nej, inte som i "World of fucking warcraft", utan som i "WOW, Häftigt!") och man kunde posta vad som helst utan att behöva oroa sig över ifrågasättanden på det man postade.


Sådan typ av postande har inte funkat sedan senast 2004 i Väst (except for Alex Jones, but his followers are MORONS).


Shape Up, or Ship Out!

Jag tror du har missat en del! Eftersom inläggen censureras, även på flashback.org/f29

Jag tror man kan se det från ett annat perspektiv också. Eftersom ni länge historiskt sett varit isolerade från omvärlden, så använder ni sådana trams och fientligheter mot Iran och Iranier (som inte håller med er), för att skapa er en identitet. Ni har en slags neutralitetskomplex och gärna uppdelar världen mellan "onda" och "goda" krafter.

Det handlar inte om fakta och kvalité.. det handlar snarare om att man vissa inte vill inse att det man tror om en sak inte stämmer.
Citera
2017-10-05, 10:58
  #16
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag tror du har missat en del! Eftersom inläggen censureras, även på flashback.org/f29

Jag brukar hinna läsa (och rapportera) det mesta INNAN det tas bort, så det argumentet kan du ta och lägga på hyllan.


Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag tror man kan se det från ett annat perspektiv också. Eftersom ni länge historiskt sett varit isolerade från omvärlden, så använder ni sådana trams och fientligheter mot Iran och Iranier (som inte håller med er), för att skapa er en identitet.

Det var en intressant teori, kan vi prata vidare om den i RÄTT forumdel?
(FB) Konspirationer och alternativa teorier alternativt (FB) Psykologi


Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det handlar inte om fakta och kvalité.. det handlar snarare om att man vissa inte vill inse att det man tror om en sak inte stämmer.

Nja, vad det handlar om i slutändan är Din oförmåga att diskutera rätt saker i rätt forumdelar.

I en tråd där du skall diskutera moderatorsåtgärder så börjar du istället dra upp historia, psykologi och konspirationer som argument. How very kaosblattisch of you.
Citera
2017-10-05, 13:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag brukar hinna läsa (och rapportera) det mesta INNAN det tas bort, så det argumentet kan du ta och lägga på hyllan.




Det var en intressant teori, kan vi prata vidare om den i RÄTT forumdel?
(FB) Konspirationer och alternativa teorier alternativt (FB) Psykologi




Nja, vad det handlar om i slutändan är Din oförmåga att diskutera rätt saker i rätt forumdelar.

I en tråd där du skall diskutera moderatorsåtgärder så börjar du istället dra upp historia, psykologi och konspirationer som argument. How very kaosblattisch of you.

Jag tror detta är rätt forum och dina invändningar inget annat än missvisande. Tråden handlar om huruvida iranier censureras och varför. En av anledningarna är att många svenska skribenter hittar på saker om skribenter som diskuterar Iran och som försvarar Iran. Att den svenska identiteten känner en viss grad av komplex och måste genast neutralisera människor som är oliktänkare, försöker jag härleda till den etablerade kulturen i det landet.
Moderatoråtgärder gällande denna fråga har diskuterats tidigare. Det verkar fortfarande inte hända något hos ledningen för att verkligen åtgärda detta.
Citera
2017-10-05, 18:12
  #18
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Jag tror detta är rätt forum och dina invändningar inget annat än missvisande. Tråden handlar om huruvida iranier censureras och varför. En av anledningarna är att många svenska skribenter hittar på saker om skribenter som diskuterar Iran och som försvarar Iran. Att den svenska identiteten känner en viss grad av komplex och måste genast neutralisera människor som är oliktänkare, försöker jag härleda till den etablerade kulturen i det landet.
Moderatoråtgärder gällande denna fråga har diskuterats tidigare. Det verkar fortfarande inte hända något hos ledningen för att verkligen åtgärda detta.
Snarare så är problemet det som du visar upp i det här inlägget.
I en tråd om Iran, iransk materiel, iransk förmåga etc, så är det dessa saker som tråden ska handla om.

Iran får mycket kritik och då väljer du och de som försvarar Iran att köra med en gammal klassiker, "anfall är bästa försvar" och börjar då kritisera Sverige, svenskar och svensk materiel och förmåga.
Och blir skitarg när detta raderas som OT samtidigt som inlägg som kritiserar Iran, iranier och iransk materiel och förmåga får stå kvar.
Det som du har så svårt att förstå är att det är just iransk materiel som är ämnet i en tråd om iransk materiel, ingenting annat. Israelisk, amerikansk och svensk materiel är inte trådämnet, utan sådant ska tas i en tråd där det är de som är trådämnet.

Om man främst är aktiv i trådar om Iran, så är det föga förvånande att man främst läser en massa kritik mot Iran, men väldigt lite kritik mot Israel, USA och Sverige.
Detta eftersom en tråd ska hålla sig till trådens ämne, och i en tråd om Iran så är det Iran som ska diskuteras.
Ingenting annat.
Att börja skrika om hur svenskar minsann inte är bättre är irrelevant. Att påpeka att den svenska militären minsann är skit är totalt ointressant. Att dra upp klara exempel på brister i den svenska försvarsmaktens fordon och vapen är helt enkelt inte något som hör till trådens ämne.


Är du pro-iranier som främst är intresserad av trådar som handlar om Iran, så kommer du att gång på gång få försvara Iran medans dina debattmotståndare i tråden gång på gång skriver skit om Iran och kommer undan med det, medans du inte får skriva skit om Sverige och Israel.
Det är så det som "trådens diskussion ska hålla sig till trådens ämne" fungerar. Det är så det är tänkt att fungera. Att du sedan blir arg för att alla bara klankar ner på Iran hela tiden, och du blir censurerad när du du ger igen genom att kritisera Sverige, handlar inte att iranier behandlas sämre eller ojämlikt, utan att du inte verkar förstå att trådarna om Iran ska handla om Iran och ingenting annat.
Citera
2017-10-05, 19:25
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Snarare så är problemet det som du visar upp i det här inlägget.
I en tråd om Iran, iransk materiel, iransk förmåga etc, så är det dessa saker som tråden ska handla om.

Iran får mycket kritik och då väljer du och de som försvarar Iran att köra med en gammal klassiker, "anfall är bästa försvar" och börjar då kritisera Sverige, svenskar och svensk materiel och förmåga.
Och blir skitarg när detta raderas som OT samtidigt som inlägg som kritiserar Iran, iranier och iransk materiel och förmåga får stå kvar.
Det som du har så svårt att förstå är att det är just iransk materiel som är ämnet i en tråd om iransk materiel, ingenting annat. Israelisk, amerikansk och svensk materiel är inte trådämnet, utan sådant ska tas i en tråd där det är de som är trådämnet.

Om man främst är aktiv i trådar om Iran, så är det föga förvånande att man främst läser en massa kritik mot Iran, men väldigt lite kritik mot Israel, USA och Sverige.
Detta eftersom en tråd ska hålla sig till trådens ämne, och i en tråd om Iran så är det Iran som ska diskuteras.
Ingenting annat.
Att börja skrika om hur svenskar minsann inte är bättre är irrelevant. Att påpeka att den svenska militären minsann är skit är totalt ointressant. Att dra upp klara exempel på brister i den svenska försvarsmaktens fordon och vapen är helt enkelt inte något som hör till trådens ämne.


Är du pro-iranier som främst är intresserad av trådar som handlar om Iran, så kommer du att gång på gång få försvara Iran medans dina debattmotståndare i tråden gång på gång skriver skit om Iran och kommer undan med det, medans du inte får skriva skit om Sverige och Israel.
Det är så det som "trådens diskussion ska hålla sig till trådens ämne" fungerar. Det är så det är tänkt att fungera. Att du sedan blir arg för att alla bara klankar ner på Iran hela tiden, och du blir censurerad när du du ger igen genom att kritisera Sverige, handlar inte att iranier behandlas sämre eller ojämlikt, utan att du inte verkar förstå att trådarna om Iran ska handla om Iran och ingenting annat.

Alla är välkomna för att kritisera Iran men även kritik "bör" vara baserad på fakta och inte demoniseringar sv människor som har skägg. Man kan t.ex. inte anklaga ett land för att ha photoshoppat något bara för att en media gjort det. Det kallar jag för en barnslig lek på samma gång som du kallar min kritik mot "tramset" för en form av attack.
Du kan exempelvis inte förneka existensen av en missil genom att hänvisa till en bild. Du kan inte generalisera och därefter applicera alla fördomar på en användare och rättfärdiga raderingen av dennes inlägg. Detta är inget korståg, snarare en diskussion.
Citera
2017-10-06, 00:55
  #20
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Alla är välkomna för att kritisera Iran men även kritik "bör" vara baserad på fakta och inte demoniseringar sv människor som har skägg. Man kan t.ex. inte anklaga ett land för att ha photoshoppat något bara för att en media gjort det. Det kallar jag för en barnslig lek på samma gång som du kallar min kritik mot "tramset" för en form av attack.
Du kan exempelvis inte förneka existensen av en missil genom att hänvisa till en bild. Du kan inte generalisera och därefter applicera alla fördomar på en användare och rättfärdiga raderingen av dennes inlägg. Detta är inget korståg, snarare en diskussion.
Korrekt, det är en diskussion. Alltså får man förneka vad man vill med vilka argument man vill, så länge man håller sig till trådens ämne. Man får snacka om skägg, photoshoppade bilder och barnsliga lekar precis hur mycket man vill, så länge som man håller sig till trådens ämne.
Man kan generalisera och applicera fördomar på andra användare bäst man vill, så länge som det håller sig till trådens ämne.
Huruvida något är ett korståg eller en diskussion är något man kan debattera om, så länge som det håller sig till trådens ämne.


Kan du se en röd tråd? Något som upprepas gång på gång? Det är just den biten som är det som rättfärdigar raderingen av vissa inlägg, nämligen de inlägg som INTE håller sig trådens ämne.
Sedan är det skit samma vem det är som skrivit dessa inlägg, håller de sig inte till trådens ämne, så riskerar de att bli raderade. Särskilt om de innehåller sådant som riskerar att skapa ännu fler OT-inlägg.
Inlägg som försöker byta ämne, genom att diskutera den svenska flygindustrins problem i en tråd som handlar om Qaher-313, ses då som extra illa, eftersom sådana inlägg inte bara är OT utan dessutom uppmanar andra till att posta OT-inlägg som svar.
Citera
2017-10-12, 15:05
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Korrekt, det är en diskussion. Alltså får man förneka vad man vill med vilka argument man vill, så länge man håller sig till trådens ämne. Man får snacka om skägg, photoshoppade bilder och barnsliga lekar precis hur mycket man vill, så länge som man håller sig till trådens ämne.
Man kan generalisera och applicera fördomar på andra användare bäst man vill, så länge som det håller sig till trådens ämne.
Huruvida något är ett korståg eller en diskussion är något man kan debattera om, så länge som det håller sig till trådens ämne.


Kan du se en röd tråd? Något som upprepas gång på gång? Det är just den biten som är det som rättfärdigar raderingen av vissa inlägg, nämligen de inlägg som INTE håller sig trådens ämne.
Sedan är det skit samma vem det är som skrivit dessa inlägg, håller de sig inte till trådens ämne, så riskerar de att bli raderade. Särskilt om de innehåller sådant som riskerar att skapa ännu fler OT-inlägg.
Inlägg som försöker byta ämne, genom att diskutera den svenska flygindustrins problem i en tråd som handlar om Qaher-313, ses då som extra illa, eftersom sådana inlägg inte bara är OT utan dessutom uppmanar andra till att posta OT-inlägg som svar.

Det angår inte mig att någon iranier kommer in och byter ämnet! Iranier har i en del fall generaliserats under namnet IR-ligan, något som fått många inlägg att raderas.

Om svenska flygindustrin nämns i viss mån behöver det nödvändigtvis inte vara irrelevant när man pratar om stridsflygplan (nu menar jag inte att det alltid är så!)
Ni har många kaxiga och okunniga blågul-nationalister som gapar om jämförelser mellan ditten och datten så om du verkligen vill gå på sånt så dra öronen på FB-anställda trollet.

Problemet är att ni av någon konstig anledning vägrar vädra modssitsen som håller på! Dessa är knappt 5 st. Vad är problemet? Är dessa rotade i verksamheten?
Citera
2017-11-09, 10:31
  #22
Medlem
goran744s avatar
Hur vet man att någon är Iranier om medlemmen själv inte säger att den är Iranier?
Kanske det vore bra om Iranier skrev: Jag är Iranier och håller ej med eller jag är Iranier och håller med.

Ska användare behöva säga: Jag är Iranier och tycker så här om sakens natur...
Jag är Kines och tycker så här om sakens natur...
Jag är Svensk och tycker så här om sakens natur...
Jag är kvinna och tycker så här om sakens natur...
Jag är heterosexuell/ homosexuell och tycker så här om sakens natur...
Och då även naturligtvis ha lättare att säga: Jag blir censurerad av Flashback för att jag är Iranier,Kines,Svensk, Kvinna, Heterosexuell, Homosexuell.

Jag ser att samhällets sjuka diskussioner även letat sig in på Flashback = istället för att diskutera trådar/ ämnen så skall det dyka upp " kränkta" varelser som istället säger: Bara för att jag är.....
Citera
2018-08-16, 15:57
  #23
Medlem
-9821-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Nja, vad det handlar om i slutändan är Din oförmåga att diskutera rätt saker i rätt forumdelar.

I en tråd där du skall diskutera moderatorsåtgärder så börjar du istället dra upp historia, psykologi och konspirationer som argument. How very kaosblattisch of you.
Jag har haft en längre semester och jag började följa IRs inlägg från 2013. Har inte hunnit så mycket men..

All vettig kritik av denna användare som många kallar för konspiratirisk förtjänar en granskning av admin.
Citera
2018-08-26, 00:44
  #24
Moderator
Ancistruss avatar
Människor från olika delar av världen har olika sätt att tänka på och således även att diskutera på. I delar av forumet där många från MENA hänger t.ex. i Utrikespolitik och Vapen och militär (när det handlar om Mellanöstern) brukar några som kommer där ifrån kämpa för sitt liv mot all kritik mot landet de gjort allt de kunde för att lämna.

Det brukar hagla både personangrepp och ibland t.o.m. rena hot mot meningmotståndare. Liksom ställa självklara frågor till sig själv, som de besvarar med Nej, självklart inte... osv. Denna symbol är också extremt populär. Därefter brukar helt irrelevanta saker tas upp, det kan handla om allt från Israel/judar, USA, Europa eller Sverige eller precis vad fan som helst faktiskt. Självklart blir deras inlägg också bortplockade och ibland blir de också varnade. Detta gör inte att de tar lärdom och förändrar sig, utan blir istället skitsura och drar slutsatsen att mod är emot dem. Vilket nog är en korrekt tolkning om mod är från MENA, men annars inte.

För att förstå detta fenomen är det viktigt att förstå att tankesättet och debattekniken de nyttjar är den de har med sig från sina hemländer. Där är inte sakfrågan det centrala. Det handlar om att sparka på eller bli sparkad på. Säger någon att man har fel, tolkas det som ett försök att sparka på dem och bemöts med samma medel, fast än mer. Regler (och lagar) har bestämts av någon med makt för att skydda sig själva och sparka på andra, inte för att något skall fungera. Den som beter sig som störst idiot har vunnit och har rätt i sak. Detta gäller såväl här på Flashback som i andra diskussionsforum likväl som överallt i samhället i övrigt.

Så för er från den delen av världen: Lyssna ödmjukt på er omgivning, ni kanske lär er något nytt. Annars lär ni er åtminstone hur andra tänker. Att de inte håller med er betyder inte att de vill se er döda. Icke MENA:iter har inte kulturen om att sparka på eller bli sparkad på. Regler finns inte till för att jävlas med er, de är till för att saker skall fungera. Påpekar någon att ni bryter mot dem, ta istället lärdom av det. Ni kommer märka hur ni utvecklas som människor och hur mycket enklare livet kommer att bli. Och detta gäller överallt i samhället. Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback