Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2017-12-14, 13:06
  #37
Medlem
TheGreenHulkens avatar
I behandlingen av cancerpatienter lägger man ofta om kosten till en lågkolhydratskost för att hämma cancertillväxten. Detta torde också vara en tydlig signal på att socker inte är bra för kroppen oavsett vem det handlar om.
Citera
2017-12-14, 14:01
  #38
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreenHulken
I behandlingen av cancerpatienter lägger man ofta om kosten till en lågkolhydratskost för att hämma cancertillväxten. Detta torde också vara en tydlig signal på att socker inte är bra för kroppen oavsett vem det handlar om.

Socker i sig är inte farligt. Vad som däremot kan vara negativt är en överkonsumtion, och det är inte bara socker som är negativt att överkonsumera, "dosen gör giftet". Men absolut att det kan ingå i en överlag näringsrik kost, är du dessutom en fysiskt aktiv individ som inte är stillasittande, överviktig m.m så är det ingen fara. Däremot tillför rent socker ingenting förutom energi, det är ingen näring, men som sagt, får man i sig tillräckligt med vitaminer/mineraler m.m från kosten i övrigt, så är det inga problem.
Citera
2017-12-14, 16:26
  #39
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Socker i sig är inte farligt. Vad som däremot kan vara negativt är en överkonsumtion, och det är inte bara socker som är negativt att överkonsumera, "dosen gör giftet". Men absolut att det kan ingå i en överlag näringsrik kost, är du dessutom en fysiskt aktiv individ som inte är stillasittande, överviktig m.m så är det ingen fara. Däremot tillför rent socker ingenting förutom energi, det är ingen näring, men som sagt, får man i sig tillräckligt med vitaminer/mineraler m.m från kosten i övrigt, så är det inga problem.


vad menar du med tillräcklig?
när vet man att man har fått i sig tillräcklig med vitaminer och näring?
Citera
2017-12-14, 16:40
  #40
Avstängd
F.Hansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deprimeradelev69
Hej kamrater!

Nu är det så att jag käkar väldigt mycket sötsaker. Jag käkar choklad varje dag och dricker ca 5 liter coca cola i veckan. Käkar även annat godis nästan varje dag och äter pannkakor med socker på. Käkar även sötsaker när jag kommer hem från skolan, t ex chokladbollar, kakor eller liknande. Dricker jag inte coca cola så dricker jag festis som också innehåller mycket socker.

Kommer jag få diabetes eller liknande om jag fortsätter såhär? Mina kompisar och min familj säger det, men jag är osäker på om man kan få diabetes på det sättet.

Din livsstil främjar det, speciellt om du inte tränar och är fysiskt inaktiv. Sen kanske du har en sån genetik som gör att du inte kommer få diabetes ändå. Men trolgtvis kommer du få sämre hälsa med tiden som öppnar upp för andra sjukdomar.
Citera
2017-12-14, 20:29
  #41
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
vad menar du med tillräcklig?
när vet man att man har fått i sig tillräcklig med vitaminer och näring?

Du dör annars. Skämt å sido, både vitamin och mineralbrist är ytterst ovanligt i Sverige, äter du en normal blandad kost så får du i dig fullt tillräckligt. Det behövs inga stora mängder för att täcka dagsbehovet. När det gäller protein så ligger behovet för detta på 0.6-0.8 g/kg, något gemene man också kommer upp i per automatik utan att behöva tänka på det. Det är som sagt ovanligt med bristsjukdomar.
__________________
Senast redigerad av jpettersson1991 2017-12-14 kl. 20:33.
Citera
2017-12-14, 21:31
  #42
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jpettersson1991
Du dör annars. Skämt å sido, både vitamin och mineralbrist är ytterst ovanligt i Sverige, äter du en normal blandad kost så får du i dig fullt tillräckligt. Det behövs inga stora mängder för att täcka dagsbehovet. När det gäller protein så ligger behovet för detta på 0.6-0.8 g/kg, något gemene man också kommer upp i per automatik utan att behöva tänka på det. Det är som sagt ovanligt med bristsjukdomar.


vet inte om jag håller med riktigt
har en polare som har brist på b12 för han äter för lite kött
Citera
2017-12-14, 21:56
  #43
Medlem
jpettersson1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saso
vet inte om jag håller med riktigt
har en polare som har brist på b12 för han äter för lite kött

Självklart finns det undantag, lite slarvigt uttryckt i mitt inlägg, speciellt om man som i din kompis fall inte äter så mycket kött, är man t.ex vegan så är risken större för brist på b12, eftersom det är just animaliska livsmedel som är rikt på detta. Väljer man att äta helt veganskt får behöver man ha det i åtanke och kanske tänka extra på att få i sig tillräckligt.
Citera
2017-12-15, 20:22
  #44
Moderator
rotadents avatar
Godis, frukt och snacks --> Medicin och hälsa
/Moderator
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback