Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-21, 08:58
  #1
Medlem
AliciaicilAs avatar
Reser runt med min laptop och behöver olika fasta IP-nummer både hemma och på kontoret.

På mobiltelefon är det enkelt. Man väljer WiFi-nätverket och skriver in ip adressen, dns subnet mask osv.

Hur gör man på Windows 10? När jag väljer wifi nätverket kan jag i princip bara skriva in lösenordet till nätverket. Att ställa in statiskt IP krävs att man ställer in det i Adapter Settings i kontrollpenelen och då blir det ju samma nummer för ALLA nätverk vilket är oerhört frustrerande att gå in där och ändra manuellt varenda gång jag kommer hem , åker till jobbet eller kopplar upp mig på publika nätverk.

Så hur ställer man in fasta nu nummer på enskilda wifi nätverk i Windows 10?

Har googlat men vet inte vilka sökord jag ska använda.

Jag håller på att få frispel på detta äckliga operativsystem.
__________________
Senast redigerad av AliciaicilA 2017-09-21 kl. 09:00.
Citera
2017-09-21, 09:55
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Reser runt med min laptop och behöver olika fasta IP-nummer både hemma och på kontoret.

På mobiltelefon är det enkelt. Man väljer WiFi-nätverket och skriver in ip adressen, dns subnet mask osv.

Hur gör man på Windows 10? När jag väljer wifi nätverket kan jag i princip bara skriva in lösenordet till nätverket. Att ställa in statiskt IP krävs att man ställer in det i Adapter Settings i kontrollpenelen och då blir det ju samma nummer för ALLA nätverk vilket är oerhört frustrerande att gå in där och ändra manuellt varenda gång jag kommer hem , åker till jobbet eller kopplar upp mig på publika nätverk.

Så hur ställer man in fasta nu nummer på enskilda wifi nätverk i Windows 10?

Har googlat men vet inte vilka sökord jag ska använda.

Jag håller på att få frispel på detta äckliga operativsystem.

Du gör det inte i datorn utan du loggar in på din router går in i DHCP insällningarna och tilldelar din dator en statisk ip-adress. Du får då alltid samma ip när du kommer hem! Behöver du en fast IP på kontoret pratar du med den som är IT ansvarig på företaget så lägger han in det på routern på kontoret.

Se till att den statiska ip-adressen inte kolliderar med någon i den dynamiska ip-rangen!
Att tilldela sig själv en fast ip-adress lokalt i datorn eller telefonen är inte så smart då risken är stor att den redan används av någon annan, det bästa är att låta routern hantera det...
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2017-09-21 kl. 10:03.
Citera
2017-09-21, 09:57
  #3
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Windows är djävulens påfund när det gäller nätverkande.

Det du vill göra går inte tror jag. Man kan ha en alternativ konfiguration om DHCP inte ger någon adress men det är allt.

Därhemma kan du väl konfigurera din router så att DHCP-servern på den alltid tilldelar din dator samma IP (utifrån MAC-addressen) . På andra ställen måste du be adminstratören av routern att göra detsamma.

Det finns ett antal tredjepartsprogram för att snabbt växla mellan olika nätverksprofiler och något sådant borde kunna fungera. Betydligt snabbare än att skriva in statiska adresser varje gång även om du måste välja profil "hemma", "jobb" osv manuellt.

Här är en samling sådana (scrolla ner lite på sidan): https://alternativeto.net/software/tcp-ip-manager/

Har inte prövat något själv eller kollat vilka som är kompatibla med Win10.
Citera
2017-09-21, 10:09
  #4
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
...
Att tilldela sig själv en fast ip-adress lokalt i datorn eller telefonen är inte så smart då risken är stor att den redan används av någon annan, det bästa är att låta routern hantera det.

Sant. Ibland så använder man dock routrar som ingen har nån koll på. Man brukar kunna lista ut vilket adresspann DHCP-servern har. Ofta börjar det kring .30 och då kan man sno en lägre adress ganska riskfritt.
Citera
2017-09-21, 10:20
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Sant. Ibland så använder man dock routrar som ingen har nån koll på. Man brukar kunna lista ut vilket adresspann DHCP-servern har. Ofta börjar det kring .30 och då kan man sno en lägre adress ganska riskfritt.

Jovisst, men då får man ju ändå bara en lokal IP-adress. Typ 192.168.1.27 eller liknande. Var det inte en publik IP mot internet och inte LAN som efterfrågades?
Citera
2017-09-21, 10:23
  #6
Medlem
AliciaicilAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du gör det inte i datorn utan du loggar in på din router går in i DHCP insällningarna och tilldelar din dator en statisk ip-adress. Du får då alltid samma ip när du kommer hem! Behöver du en fast IP på kontoret pratar du med den som är IT ansvarig på företaget så lägger han in det på routern på kontoret.

Se till att den statiska ip-adressen inte kolliderar med någon i den dynamiska ip-rangen!
Att tilldela sig själv en fast ip-adress lokalt i datorn eller telefonen är inte så smart då risken är stor att den redan används av någon annan, det bästa är att låta routern hantera det...

Jag har redan tilldelad IP address både i hemmaroutern och i arbetets router. När jag är ute behöver jag DHCP. Jag måste andra manuellt varje gång i kontrollpanelen i min laptop. Mycket irriterande.
Citera
2017-09-21, 10:32
  #7
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Jag har redan tilldelad IP address både i hemmaroutern och i arbetets router. När jag är ute behöver jag DHCP. Jag måste andra manuellt varje gång i kontrollpanelen i min laptop. Mycket irriterande.
Varför då ?

Ställer du DHCP till auto i datorn och lägger in statisk adress på din MAC adress i routerns DHCP så tilldelas du ju automatiskt en fast ip adress när du är hemma och en annan fast ip adress när du är på jobbet och är du någon annanstans så får du en dynamisk.

Precis som du vill ha det !?
Citera
2017-09-21, 10:39
  #8
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AliciaicilA
Jag har redan tilldelad IP address både i hemmaroutern och i arbetets router. När jag är ute behöver jag DHCP. Jag måste andra manuellt varje gång i kontrollpanelen i min laptop. Mycket irriterande.

Om detta är (korrekt) konfigurerat i routern därhemma och på jobbet så behöver du inte konfigurera detta i din dator. Det är bara köra "DHCP" så får du samma IP av routern varje gång.
Citera
2017-09-21, 10:40
  #9
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Sant. Ibland så använder man dock routrar som ingen har nån koll på. Man brukar kunna lista ut vilket adresspann DHCP-servern har. Ofta börjar det kring .30 och då kan man sno en lägre adress ganska riskfritt.
Lägre adresser kan vara riskabla då dom oftast går till routrar, switchar, servrar och skrivare (åtminstone brukar jag lägga dom där)
Citera
2017-09-21, 10:55
  #10
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Lägre adresser kan vara riskabla då dom oftast går till routrar, switchar, servrar och skrivare (åtminstone brukar jag lägga dom där)

Jag också . Nu talar jag inte om att göra detta på ett seriöst företagsnätverk utan om man delar router på en plats där man bor tillfälligt och vill koppla in en egen wifi-router t ex. Typ en gammal ADSL-router som man köper på loppis för 20 spänn som inte klarar att be om en tilldelad adress.

Hyresvärden har ingen koll utan har bara satt i kontakten och har inga lösenord sparade. Man kan scanna nätverket och kolla vad som finns på det först.
Citera
2017-09-21, 14:09
  #11
Medlem
AliciaicilAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför då ?

Ställer du DHCP till auto i datorn och lägger in statisk adress på din MAC adress i routerns DHCP så tilldelas du ju automatiskt en fast ip adress när du är hemma och en annan fast ip adress när du är på jobbet och är du någon annanstans så får du en dynamisk.

Precis som du vill ha det !?

Oj! Det visste jag ej!
Vad jag fått lära mig är att man måste ställa in det statiska IP numret både i routern och i datorn/telefonen. Jag ska testa köra själva datorn och telefon i DHCP.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback