Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-19, 19:13
  #13
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Vill egentligen inte vara en party pooper. Mycket av det som sades på presentationen är väldigt vettigt.
Att inte ha mer bil än man behöver, att bilar står mer än de rullar, och att "stadsbil" (aka moppebil) inte alls är en dum ide för många. Vill även ge applåder för att man försöker!

Men vi behöver nog kliva av våra höga hästar om vi tror att de har ett försprång och att de är nytänkande. I Indien finns redan flera tillverkare av elbilar i det här segmentet, och där snackar vi redan full produktion, inte prototyper.

Googla exempelvis Mahindra E20. Precis som Uniti är det en liten bil/inbyggd moppe som går på el med en räckvidd som lämpar sig för commuters. Den finns redan, och den säljs för 8000 USD.
Dock ingen försäljningssucce ännu eftersom motsvarande bil med förbränningsmotor säljs för 2500 USD (Tata Nano).

Uniti ska en uppgift kosta runt 23000 USD.

Hur mycket mervärde HUD, solceller på taket och induktionsladdning, och självöppnande dörr kan motivera det extra värdet är oklart, men tror att det kanske är svårt i det segmentet.

I övrigt är det ju som VD:n för uniti säger. Befintlig teknik är vad de ska stoppa in i den, och vill Mahindra göra samma sak kan de deala med samma leverantörer för att få in autonomitet level 2-3 ish.
Samma gäller med att sätta en IPAD i mitten. Det kan Mahindra säkert också klara av.

För övrigt har de redan lite tesla-features som att öppna och låsa och ha koll på bilen med mobben.

Så vad kommer en Mahindra årsmodell 2019 se ut, ha för features och kosta, och hur kommer den stå sig mot Uniti? Vad har Tata i pipelinen?

Deras enda möjlighet är då att se om det kommer finnas en efterfrågan på en "premium-elmoppe" i västvärlden. Jag ska inte säga tvärnej, men är faktiskt osäker.

I vårt vill-ha och vill-visa samhälle så är Tesla model 3 säkert minsta möjliga alternativet.

Om vi bortser från produkten så verkar dock det här teamet ha management, affärsutveckling och investor relations under kontroll. Uniti som företag kan mer troligt ha en framtid ändå, även om produkten i sig inte blir kommersiellt gångbar på någon konsumentmarknad.

Med det menar jag att de kanske lyckas med en belönande exit där något större carpooling företag köper upp dem och producerar 100k bilar till deras egen pool. (billigaste sättet att köpa 100 000 bilar är ibland att köpa fabriken) Lite som NEVS.
Uniti kan vara tidernas största bluff? Eller vad tror ni?
https://www.8till5.se/2018-10-22/ska...d-produktion-i

Har tyvärr köpt in mig i bolaget i samand med deras Crowdfunding.
Citera
2018-10-21, 20:10
  #14
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjena_67
Uniti kan vara tidernas största bluff? Eller vad tror ni?
https://www.8till5.se/2018-10-22/ska...d-produktion-i

Har tyvärr köpt in mig i bolaget i samand med deras Crowdfunding.

Inte tidernas största kanske, men en helt vanlig investerarbluff (mer eller mindre avsiktlig).
De är galet vanliga.

Saken är den att det är inte olagligt att ha en dålig affärsidé men samtidigt väldigt bra marknadskommunikation. Det är svårt att avslöja bedräglig intention och skilja detta från usel affärsverksamhet. Men som sparare så måste man försöka förstå att kombinationen "lagligt med dåliga affärer" och "lagligt med stark kommunikation" leder till att opportunister tar tillvara på möjligheterna att stjäla dina pengar utan nämnvärd risk för straff.

Tyvärr så verkar det som att jag och mina antenner hade helt rätt igen.
Unity följer nu exakt samma väg mot undergången som alla andra aktieskojjare gjort.
Detta är synd. Det är klart att företagsamhet är fantastisk, och att det är bra med positivitet, men ibland behövs även realism.

Kända svenska skojjarprojekt är:

Stormfågeln:
Propellerdesignen som skulle reducera drivmedelkostnaden för fraktfaryg med 30%

Lightlab:
Den energieffektiva lampan baserad på rysk teknologi. Den har nu utvecklats i 20 år. Ingen produkt finns.

NRS Technologies:
Skulle sälja grus från engelska sjöbottnar till guldpris

White Shark Studios:
Skulle göra 3D filmer i klass med Pixar, men levererade till slut något som eleverna på vilket mediagymnasium som helst skulle gjort bättre.


Den gemensamma nämnaren är att alla dessa precis då det är upp till bevis och det ska levereras så klart inte levererar, utan i stället ändrar spec och inriktning för att "marknaden har ändrats".
Men faktum är ju att det har den ju inte. I Unitis fall kunde ju jag redan i mitt tidigare inlägg redovisa för varför det inte lirar. Att de nu nästa vecka ska redogöra för det och säga att de skiftar inriktning ger ju bara beviset att om en FB:are är skarpare än vad de är, så har de ingen framtid

Andra gemensamma nämnare är socialpsykologi och att en viss typ av personer hamnar i samma rum. Alla på Uniti är inte hustlers, en del tror faktiskt på vad de håller på med och verkar tillsynes vara normalbegåvade, men de är lite naiva och förstår inte att ingenting av vad vissa karismatiska personer säger stämmer.

En tredje gemensam nämnare är så klart heta tec-områden. Med rätt buzzwords så har man sin emission. Och elbil är ju hett....bara det att det är orimligt att dessa lirare är nästa Tesla. Beviset för det är ju att de uppenbarligen haft helt fel om sin produkt och nu ska "göra om dem". Det är INTE fingertoppskänsla.

På unitis presskonferens nästa vecka kommer man inte presentera en inriktning som har med någon form av företagsmässig verklighet att göra där man skapat informationen baserat på en verklig affärsidé som är realistisk.

Presskonferensen är till för att presentera information som ska hålla projektet flytande i ett tag till. Man kommer säga saker som att den nya modifierade bilen ska vara på marknaden om "x antal år", och det kan verka som en bra investering. Problemet är att precis som att förutsättningarna förändrades nu, så kommer det att ändras igen nästa gång det är upp till bevis. Det är liksom så bluffen fungerar.

Hur tjänar de pengar på bluffen?
- De tar ut någon form av lön. (det är ju dina pengar de tar ut i lön)
Detta är helt riskfritt och inte olagligt någonstans.

- De gör deals de själva tjänar lite på.
De köper för dyra tjänster av någon de känner, och i sin tur så får de sälja en tjänst privat vid ett senare tillfälle för att returnera lite pengar som tack. (Relativt riskfritt men dock olagligt)

- De säljer av en del egna aktier vid en emission och gör ett uttag.
Det stora målet för alla skojjare. Att genom att sälja lite aktier vid rätt tillfälle skimma av toppen och bli sin egen lyckas smed. Ofta motiveras detta med att det är så himla bra för företaget att ha en "större ägarspridning".

Nu med dessa senaste nyheter så är det lika säkert som att vatten är vått att Uniti är en mer eller mindre medveten bluff som aldrig kommer att generera vinst.
__________________
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2018-10-21 kl. 20:45.
Citera
2018-10-22, 18:06
  #15
Medlem
Tjena_67s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Inte tidernas största kanske, men en helt vanlig investerarbluff (mer eller mindre avsiktlig).
De är galet vanliga.

Saken är den att det är inte olagligt att ha en dålig affärsidé men samtidigt väldigt bra marknadskommunikation. Det är svårt att avslöja bedräglig intention och skilja detta från usel affärsverksamhet. Men som sparare så måste man försöka förstå att kombinationen "lagligt med dåliga affärer" och "lagligt med stark kommunikation" leder till att opportunister tar tillvara på möjligheterna att stjäla dina pengar utan nämnvärd risk för straff.

Tyvärr så verkar det som att jag och mina antenner hade helt rätt igen.
Unity följer nu exakt samma väg mot undergången som alla andra aktieskojjare gjort.
Detta är synd. Det är klart att företagsamhet är fantastisk, och att det är bra med positivitet, men ibland behövs även realism.

Kända svenska skojjarprojekt är:

Stormfågeln:
Propellerdesignen som skulle reducera drivmedelkostnaden för fraktfaryg med 30%

Lightlab:
Den energieffektiva lampan baserad på rysk teknologi. Den har nu utvecklats i 20 år. Ingen produkt finns.

NRS Technologies:
Skulle sälja grus från engelska sjöbottnar till guldpris

White Shark Studios:
Skulle göra 3D filmer i klass med Pixar, men levererade till slut något som eleverna på vilket mediagymnasium som helst skulle gjort bättre.


Den gemensamma nämnaren är att alla dessa precis då det är upp till bevis och det ska levereras så klart inte levererar, utan i stället ändrar spec och inriktning för att "marknaden har ändrats".
Men faktum är ju att det har den ju inte. I Unitis fall kunde ju jag redan i mitt tidigare inlägg redovisa för varför det inte lirar. Att de nu nästa vecka ska redogöra för det och säga att de skiftar inriktning ger ju bara beviset att om en FB:are är skarpare än vad de är, så har de ingen framtid

Andra gemensamma nämnare är socialpsykologi och att en viss typ av personer hamnar i samma rum. Alla på Uniti är inte hustlers, en del tror faktiskt på vad de håller på med och verkar tillsynes vara normalbegåvade, men de är lite naiva och förstår inte att ingenting av vad vissa karismatiska personer säger stämmer.

En tredje gemensam nämnare är så klart heta tec-områden. Med rätt buzzwords så har man sin emission. Och elbil är ju hett....bara det att det är orimligt att dessa lirare är nästa Tesla. Beviset för det är ju att de uppenbarligen haft helt fel om sin produkt och nu ska "göra om dem". Det är INTE fingertoppskänsla.

På unitis presskonferens nästa vecka kommer man inte presentera en inriktning som har med någon form av företagsmässig verklighet att göra där man skapat informationen baserat på en verklig affärsidé som är realistisk.

Presskonferensen är till för att presentera information som ska hålla projektet flytande i ett tag till. Man kommer säga saker som att den nya modifierade bilen ska vara på marknaden om "x antal år", och det kan verka som en bra investering. Problemet är att precis som att förutsättningarna förändrades nu, så kommer det att ändras igen nästa gång det är upp till bevis. Det är liksom så bluffen fungerar.

Hur tjänar de pengar på bluffen?
- De tar ut någon form av lön. (det är ju dina pengar de tar ut i lön)
Detta är helt riskfritt och inte olagligt någonstans.

- De gör deals de själva tjänar lite på.
De köper för dyra tjänster av någon de känner, och i sin tur så får de sälja en tjänst privat vid ett senare tillfälle för att returnera lite pengar som tack. (Relativt riskfritt men dock olagligt)

- De säljer av en del egna aktier vid en emission och gör ett uttag.
Det stora målet för alla skojjare. Att genom att sälja lite aktier vid rätt tillfälle skimma av toppen och bli sin egen lyckas smed. Ofta motiveras detta med att det är så himla bra för företaget att ha en "större ägarspridning".

Nu med dessa senaste nyheter så är det lika säkert som att vatten är vått att Uniti är en mer eller mindre medveten bluff som aldrig kommer att generera vinst.

Tack för en detaljerad analys och bra slutsatser! Fyfan för dessa blodsugare som parasiterar på godtrogna människor.
Citera
2018-11-02, 08:38
  #16
Medlem
Tjena_67s avatar
https://www.allabolag.se/5590782883/team-u-holding-ab

Något är mycket skumt med detta bolaget....

Hur tolkar ni det?
__________________
Senast redigerad av Tjena_67 2018-11-02 kl. 08:43.
Citera
2019-01-17, 17:23
  #17
Medlem
Jag säger inte att det är en blåsning, men jag säger att det är dödsdömt.

Personerna i bolaget vill uppenbarligen leva ut sin Apple-Tesla-dröm på investerarnas bekostnad. På deras youtubekanal är det keynotespeaking, crowdfunding och elektronikfipplande så man kan storkna. En verklig fungerande bil lyser med sin frånvaro. De synes ha ägnat mycket tid åt att konstruera en bizarr joystickstyrning med "drive by wire". Ratt och mekanisk styrstång är väl inte hippt nog, förmodar jag. De pratar mycket och gärna om att det inte är en bil, men en konsumentelektronikprodukt. Jag tolkar det så att de gör dygd av nödvändigheten eftersom de inte kan bygga en bil, men kan programmera och tillverka leksaksrobotar.

Specifikationerna de anger på sin hemsida är helt befängda:
Topphastighet 130 km/h för en liten klumpig bil som inte har testats för stabilitet eller vindmotstånd.
120 kW motoreffekt, vilket är galet mycket för en tvåsitsig stadsbil.
Vikt 900 kg, lika mycket som den nutida modellen av Fiat 500.

Om de mot förmodan får ut något på marknaden kommer det vara världens dyraste golfbil med surfplatta. Ala bilar måste ha en surfplatta.
Citera
2019-01-17, 21:45
  #18
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Rent allmänt är elbilar givetvis framtiden. Förutom att de är miljövänliga och kan laddas med vind eller vattenkraft, lithium är också miljövänligt kan tilläggas, så är de också enklare och billigare att bygga, färre delar som går sönder, billigare i drift, osv.

https://www.nyteknik.se/fordon/uniti...ig-bil-6924745
Citera
2019-01-18, 02:35
  #19
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Vad tror ni om denna? Fortfarande crowdfunding och privata investerare men siktar på börsen inom 1-2 år.

https://www.uniti.earth/

Kul med Svenska initiativ på elbilsmarknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Dom kan marknadsföra sig på ett medryckande sätt, man blir nyfiken på mer.

https://www.youtube.com/watch?v=QPKF4Fs_4uQ

Se hela och bilda er en uppfattning, själv klev jag in med en chanspost
Två frågor:
- Vad är det som gör att dom kommer att slå marknadsledarna i branschen?
- Hur många NYE är du beredd att dela i för att inte bli utspädd, alltså hur mycket ytterligare kapital är du beredd att stoppa in i bolaget för att försvara din andel?
Citera
2019-04-09, 11:09
  #20
Medlem
GustafKroons avatar
Uniti-folket har skickat pressmeddelanden till tekniska tidningar en gång i veckan men nu har de upphört sedan två månader.

Kan det vara så att pressen har upptäckt ointresset hos alla påstådda samarbetspartners?

Jag tänker på Landskrona Kommun, Siemens, Mediamarkt, Bird group India, Kuka Robotics med flera.
Citera
2019-04-10, 10:48
  #21
Medlem
Tror att de är på upphällningen. Utvecklingschefen Sally P. arbetar inte längre kvar, har annat uppdrag enligt LinkedIn. Commerce Manager Verena K. har gått till Fairphone. Har de någon verksamhet kvar i Silverstone? Finns det någon utvecklare kvar?
Citera
2019-04-10, 10:51
  #22
Medlem
När det gäller samarbetspartners gör de samma trick som sin tyska motsvarighet Sono Motors. Alla små avtal dras upp som samarbetspartners. Siemens levererade en CAD-licens och blev därigenom fabrikspartner.
Citera
2019-05-22, 09:55
  #23
Medlem
Whipsticks avatar
Det är oroande med brain-drainen. Jag fattar att Uniti inte kan ha över 40 stycken idealistiska studenter anställda men när de mer seniora, beprövade hjärnorna, som Sally Povolotsky helt plötsligt försvinner ur bilden så blir det lite märkligt för mig. Sen undrar jag lite om Lewis Horne och hans track record. Vad jag kan läsa ska han ha en bred bakgrund i startups men det enda skarpa jag kan hitta är ett initiativ från hans tid på Lunds universitet som handlar om att få folk att panta mer burkar. Sen har jag hört mindre smickrande saker om just Lewis Horne som får mig att undra om han är rätt person leda ett sådant här företag.
Citera
2019-05-22, 10:16
  #24
Medlem
Ringde kronofogden, Uniti har ett skuldsaldo på drygt 520000 kr. Tuffa tider?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback