Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-20, 20:32
  #1
Medlem
Om jag tex jobbar, bor, och står skriven i Norge, men har svenskt medborgarskap, var är jag då skatteskyldig på kapitalvinster?

Om jag har ett svenskt aktiekonto och gör vinst?
Om jag har ett norskt aktiekonto och gör vinst?
Om jag har ett aktiekonto i ett tredje land och gör vinst?



Fråga två. Om man är medborgare i två länder. Var är man skatteskyldig på kaptialvinster?

Om jag har ett svenskt aktiekonto och gör vinst?
Om jag har ett aktiekonto i det andra medborgarlandet och gör vinst?
Om jag har ett aktiekonto i ett tredje land och gör vinst?

Om det tredje landet är ett CRS-land, vilket land ska banken då rapportera till?
Citat:
CRS har skattehemvist som grund, och till skillnad från FATCA baseras på medborgarskap. Således sker rapportering endast av personer som har skattemässig hemvist i något CRS-land.
http://skattejuristen.se/2016/02/20/...nksekretessen/
Citera
2017-09-20, 21:03
  #2
Medlem
Du är skatteskyldig i land du är skriven om du bor där över 183 dagar per år, tidigare intjänad inkomst eller ägande beror på gällande dubbelbeskattningsavtal som kan finnas samt vilket land vinst genererats i.

Så pension beskattas i regel även i land det är intjänad i om dubbelbeskattningsavtal säger annat, aktier du ägde innan i Sverige exempelvis beskattas 10 år i Sverige efter du flyttat. Läs på gällande kupongskatt etc.

Så finns inget riktigt standard svar vad som gäller, beror på väldigt många olika saker och omständigheter och typer av inkomster. Och skiljer extremt mellan olika dubbelbeskattningsavtal samt om du bor inom EU eller inte. Eller inom Norden gällande nordiska skatteavtal.
Citera
2017-09-20, 21:06
  #3
Medlem
Gällande AEOI / CRS så ska det rapporteras till land du är skatteresident i, men finns inget som hindrar dom även rapporterar till land du har medborgarskap i.

Dock finns det planer införa hårdare reglering just för undvika loophole där folk skaffar residency i lågskatteland. Plan är då kolla 10 år tillbaka i tiden vilka möjliga länder du kan bott i den period. Men det lär nog dröja del år då CRS inte ens infört i alla länder och första rapportering i många länder blir först 2017 / 2018.
Citera
2017-09-20, 22:23
  #4
Medlem
Flaskhalsats avatar
Det är väldigt många frågor med väldigt många svar. Jag har enbart bra koll på när det gäller Sverige - Schweiz - Norge och gäller det de länderna kan du skicka PM.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback