Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-20, 18:48
  #1
Medlem
Det här så här att "ståltråden" eller vad man nu ska kalla det till en cykelväska , lite svårt att beskriva; har trasslat in sig i kedjan på cykeln och sitter väldigt hårt nu går det inte att köra cykeln.
Vad ska man använda för verktyg för att få bort "ståltråden" ? Jag har försökt att pilla bort den, men det gick inte.
Citera
2017-09-20, 19:06
  #2
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harr.
Det här så här att "ståltråden" eller vad man nu ska kalla det till en cykelväska , lite svårt att beskriva; har trasslat in sig i kedjan på cykeln och sitter väldigt hårt nu går det inte att köra cykeln.
Vad ska man använda för verktyg för att få bort "ståltråden" ? Jag har försökt att pilla bort den, men det gick inte.

Avbitartång, knipsa av tråden där det behövs för att få bort den. Kan vara bra att använda en näbbtång av något slag för att kunna greppa kvarvarande bitar om de kilat fast sig.
Citera
2017-09-20, 19:09
  #3
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Olika typer av tänger.

Klipp ståltråden så nära kedjan som möjligt, sedan bör det nog gå att lirka ut den.
Citera
2017-09-20, 19:19
  #4
Medlem
Gregor-Samsas avatar
Ny kedja. Tro mig, den gamla lär inte må bra efter det du beskriver.
Du behöver en kedjebrytare för att trycka ut sprinten i den befintliga och montera den nya.
Om du inte vet hur man gör kontakta en cykelreparatör eller, om du bor i Stockholm, mig på PM. Jag tar tre bira plus material (typ en hundring).
Citera
2017-09-20, 23:40
  #5
Medlem
Åhh, hänt mig två ggr med navet med resårband från pakethållare. Störigt, och livsfarligt.

Kapa försiktigt bort tråden i småbitar och lirka loss bitarna en och en. Alltså det är inte bara att byta kedja, utan helst ska man då byta nav också eftersom kuggarna slits tillsammans med kedjan och en ny kedja på gammalt nav kan "kugga över" i trampet.
Citera
2017-10-23, 20:07
  #6
Medlem
Har du trampat många varv med detta i kedjan så är det till att byta den, annars räcker det att pilla bort med en flacktång.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback