Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-20, 18:11
  #1
Medlem
Nu är alla placeringsebeslut för 2016 tillgängliga för analys.

Jag har försökt hitta nationalitet i besluten, men det verkar inte gå, Man kan se och ladda ner alla detaljer här: https://www.gangrapesweden.com/kumla.php

Vad jag har lyckats se är att det innefattar alla beslut från 2016-03-21 till och med 2016-12-28, så det verkar inte vara hela 2016 utan de sista nio månaderna.

Är det någon som vet exakt vilka fall som går genom Kumla? Är det fyra år och mer?
Citera
2017-09-20, 18:27
  #2
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsfriends
Nu är alla placeringsebeslut för 2016 tillgängliga för analys.

Jag har försökt hitta nationalitet i besluten, men det verkar inte gå, Man kan se och ladda ner alla detaljer här: https://www.gangrapesweden.com/kumla.php

Vad jag har lyckats se är att det innefattar alla beslut från 2016-03-21 till och med 2016-12-28, så det verkar inte vara hela 2016 utan de sista nio månaderna.

Är det någon som vet exakt vilka fall som går genom Kumla? Är det fyra år och mer?
Ja, och en del med kortare straff som betraktas som våldsamma/svårplacerade/tidigare misskötsamhet osv...

Alla med fyra år eller mer i domen + ett antal andra (med minst 2 år) mao.
__________________
Senast redigerad av micro113 2017-09-20 kl. 18:30.
Citera
2017-09-20, 19:06
  #3
Medlem
Kebabfysikers avatar
Dom flesta kriminella är invandare. Klart det syns i fångstatistiken.
Citera
2017-09-20, 19:40
  #4
Medlem
Ok, så det finns liksom inte någon generell regel då?

Kollade på en del fall och hittade inget fall med under fyra år än så länge i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, och en del med kortare straff som betraktas som våldsamma/svårplacerade/tidigare misskötsamhet osv...

Alla med fyra år eller mer i domen + ett antal andra (med minst 2 år) mao.
Citera
2017-09-20, 19:50
  #5
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gsfriends
Ok, så det finns liksom inte någon generell regel då?

Kollade på en del fall och hittade inget fall med under fyra år än så länge i alla fall.
Jo, den generella regeln är att alla med straff på fyra år eller mer skall gå via riksmottagningen.

Sen finns det "särskilda fall" med ett straff på lägst två år som också gå via riksmottagningen -- vanligen handlar det om redan kända filurer som är svårplacerade för att de tidigare misskött sig grovt i anstalt eller för att de betraktas som högriskare av något annat skäl. De flesta med kortare straff än fyra år utvärderas inte och får inte särskilda villkor.

Så generellt (alla med) minst fyra års fängelse -- sen finns det undantag, dock inte med lägre än två års fängelse.

Edit:
Gäller män.

Alla kvinnor med minst två års straff går via riksmottagningen.
Citera
2017-09-20, 21:00
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Edit:
Gäller män.

Alla kvinnor med minst två års straff går via riksmottagningen.
Varför? Snävare urval av anstalter så man måste placera dem mer aktivt?

Eller är bara fruntimmer ett allmänt bökigare släkte att hantera...?
Citera
2017-09-20, 21:04
  #7
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Varför? Snävare urval av anstalter så man måste placera dem mer aktivt?

Eller är bara fruntimmer ett allmänt bökigare släkte att hantera...?
Snävare urval är det officiellt korrekta svaret antar jag.

Min erfarenhet från häkte gör dock att jag skulle vilja påstå "en mix av båda" (när vi pratar om kriminella)...
Citera
2017-09-20, 21:25
  #8
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Gängmedlemmar, kända "konstellationer", med kortare än fyra år går inte de också via Riksmottagningen?

Ed: Ser att du redan skrivit "högriskare av annat skäl". Gäller också IS-anhängare och dylikt.
Citera
2017-09-20, 21:53
  #9
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Efter en titt tror jag det är fler som är klassade som "svensk" som inte är det, än som är klassade som "icke-svensk", men som är det.

Vidare är den yngste född 1997 och först födelseår 1996 finns det flera av. Naturligt eftersom under 20 sällan döms till så långa fängelsestraff.

Men bland de dömda kriminella som (officiellt) är under 20 är ganska säkert icke-svenskar betydligt mera överrepresenterade. Ledtråd: Booooorn Nineteen-ninety-nine.

Två tredjedelar icke-svenskar bland dem som bedöms tillräckligt kvalificerade kriminella för att utredas av Riksmottagningen är alltså sannolikt betydligt i underkant.
Citera
2017-09-20, 21:56
  #10
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
För ordningens skull bör tilläggas att några av fallen är förnyad prövning av tidigare beslut.
Citera
2017-09-21, 08:56
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gsfriends
Nu är alla placeringsebeslut för 2016 tillgängliga för analys.

Jag har försökt hitta nationalitet i besluten, men det verkar inte gå, Man kan se och ladda ner alla detaljer här: https://www.gangrapesweden.com/kumla.php

Vad jag har lyckats se är att det innefattar alla beslut från 2016-03-21 till och med 2016-12-28, så det verkar inte vara hela 2016 utan de sista nio månaderna.

Är det någon som vet exakt vilka fall som går genom Kumla? Är det fyra år och mer?


Riksmottagningen tar emot alla som dömts till 4år eller mer. Sedan utreds dom där i väntan på permanent placering, det är inte alltid de blir kvar på Kumla.

Sedan finns det också folk där som placeras där av andra anledningar, sexual avdelningen för smutsfolket och diverse misskötsamhet eller att du klassats upp säkerhetsmässigt.

I mitt förra liv när jag var en idiot så blev jag placerad där när jag hade 6 månader kvar.
Initialt så vad jag inte så glad, för att springa runt på avdelningar där folk har 8-10-livstid, och du kommer som någon pajas med sex månader, (eller var det 9, kommer fan inte ihåg) så kan det bli lite konstigt.
Det är ju i princip deras hem och det sista de vill ha är folk som kommer och går.

Men det var bra folk där, av alla anstalter och avdelningar jag satt på så var T3-Nord (och senare T2-Nord) utan tvekan, de bästa ställen jag suttit på. Både vad gäller intagna och själva faciliteterna

Gällande diskussions ämnet i tråden, jag skulle nog säga att medans jag var där så var det 40% etniska svenskar. Resten var utlänningar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback