Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-10-15, 12:25
  #25
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av l00zekk
Min erfarenhet säger 2 år om du har talang och helt hänger dig åt sporten, Annars kan det ta ca 4-5 år från vitt till blått i en tävlingsaktiv klubb.
4-5 år som vitbälte är åt helvete för lång tid för en som tränar regelbundet, säg 3 gånger i veckan. Finns det verkligen såna idiotklubbar?
Citera
2017-10-15, 18:01
  #26
Medlem
AgentHemligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armbarmaster
Undrar fortfarande vad vitblått bälte är för något. Det enda team med blå bar som jag kommer på är Royce Gracie där svartbälten under honom har blå bar istället för röd.

Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Jag tror att det är ett missförstånd från TS sida.


I min klubb graderas folk allt eftersom. Vi har inga speciella graderingspass eller blåbältestekniker. Jag gillar det eftersom alla då får utveckla ett eget spel utan att bli karbonkopior av varandra. Samtidigt är jag medveten om riskerna eftersom ett fast ramverk kan vara bra och nyttigt också.

För mig tog det 3 år till blått bälte (tränade 2-3 gånger i veckan). Men då hade vi ingen i klubben som ville gradera själva så det blev att högre rankade från andra klubbar i samma organisation hjälpte till på seminarier och liknande. Då kunde vi bara gradera under just den dagen eller tillfället. Men det har ändrats sedan mitt blåa bälte och det tog mig sedan 2,5 år till lila. Känner mig fortfarande inte bekväm som lilabälte men å andra sidan hade jag precis börjat känna mig som ett blåbälte när jag blev uppgraderad igen. Kanske är jag för ödmjuk eller tänker för lite om mig själv :-D


Kollade upp detta!

Det verkar inte helt ovanligt bland stora Gym (SBG tillexempel) att man har ett vitt bälte med blå rand eller blått bälte med vit rand. Detta eftersom de vill skilja på de som är rena nybörjare och de som kört ett tag. Även GA verkar ha detta.

Det sägs även att, detta är via Reddit av sådana som tränar på SBG, att SBG kedjan är sjukt hårda med graderingar, och bältena använda som en belönings grej/fysiskt bevis på att man utvecklas.

Bra eller dåligt vet jag inte. De är ju ändå vitbälten.
Citera
2017-10-15, 22:27
  #27
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AgentHemlig
Kollade upp detta!

Det verkar inte helt ovanligt bland stora Gym (SBG tillexempel) att man har ett vitt bälte med blå rand eller blått bälte med vit rand. Detta eftersom de vill skilja på de som är rena nybörjare och de som kört ett tag. Även GA verkar ha detta.

Det sägs även att, detta är via Reddit av sådana som tränar på SBG, att SBG kedjan är sjukt hårda med graderingar, och bältena använda som en belönings grej/fysiskt bevis på att man utvecklas.

Bra eller dåligt vet jag inte. De är ju ändå vitbälten.

Hittade detta:

http://www.jiujitsuforums.com/board/...e-striped-belt

Citat:
A few schools do a blue and white striped belt as a intermediate step to blue belt. Probably roughly equivalent of a 2 or 3 stripe white belt. Still rolls as a white belt in tournaments. A few schools do the same thing with green belts for adults.

Conventional belt system:

I . WHITE – Beginner, any age

II. GREY – 04 to 15 years of age

III. YELLOW – 07 to 15 years of age

IV. ORANGE – 10 to 15 years of age

V. GREEN – 13 to 15 years of age

VI. BLUE – 16 years of age or older

VII. PURPLE – 16 years of age or older

VIII. BROWN – 18 years of age or older

IX. BLACK – 19 years of age or older

X. RED AND BLACK (7 and 8th degree)

XI. RED (9th degree or the late founders Helio and Carlos 10th)

Antar att det lätt blir vissa skillnader klubbar emellan när det inte finns någon riktig officiell standard. Vissa kör mer streck, andra inte. Uppenbarligen kör vissa med vit/blå bälten. Vad gäller barn/ungdomsbälten vet jag att det finns tre olika praktiker som IBJJF rekommenderar och naturligtvis ytterligare fler beroende på klubb/team.
Citera
2017-11-01, 19:00
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av armbarmaster
Förresten - vitt/blått. Hur gammal är din vän. Mig veterligen finns inga sådana grader om det gäller vuxna personet. Eller menade du något annat?


Vissa Bjj klubbar kör med streck.
Citera
2017-11-01, 20:58
  #29
Medlem
l00zekks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
4-5 år som vitbälte är åt helvete för lång tid för en som tränar regelbundet, säg 3 gånger i veckan. Finns det verkligen såna idiotklubbar?

Mmm, jag gillar min klubb men dom håller inne med det blå bältet så länge att det nästan känns som en förolämpning när man får det Man hinner å andra sidan mogna mycket i sitt utövande innan man lämnar det vita bältet bakom sig.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback