Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-08, 07:52
  #25
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Håller med er fullt ut. Feministvänstern är verkligen den moderna inkarnationen av vad kristna högern var på 80/90-talet och det är bara sorgligt att läsa hur många av de mest populära recensionerna på LB av filmen är sådana totala moralister som vägrar att ens försöka förstå vad Aronofsky försöker säga. Istället går man direkt till censur-hets och ilska. Nu gick inte riktigt mother! hem för mig men jag uppskattar så klart att något så eget, experimentellt med milt kontroversiella bilder får en såpass bred release i dagens filmklimat.

Ja, det är bara att stämma in i kören. Skulle dock vilja hävda att de är betydligt värre än den kristna högern då de både ges mycket större utrymme och är närvarande i i princip varenda myndighet och etablerad medieplattform som finns. De förespråkar dessutom en betydligt mer destruktiv och rent sinnessjuk politik än vad Siewert Öholm och hans gelikar gjorde.

Angående mother! så är jag rätt nyfiken, även om jag tror att jag kommer att hata den. dwe har nämnt att den var riktigt dålig och Aronofsky tycker jag överlag jävligt illa om, men, som sagt, lite nyfiken är jag allt.
Citera
2017-12-08, 11:48
  #26
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuz
Hur marknadsfördes It Comes At Night? Har hört att många blev besvikna på den, och anser att den "inte är en skräckfilm". Själv så tyckte jag att den var väldigt skrämmande och effektiv. Utan tvekan årets bästa skräckfilm, i mina ögon. Skräck för vuxna.

Med mother! så tycker jag dock att Aronofsky nästan dumförklarar sig själv. Eller, i och för sig så gjorde han ju redan det med den fullständigt idiotiska Requiem For A Dream, men den här filmen var synnerligen korkad, den också.

Okej den är mer av en skräckfilm än Mother! är, för all del, men det var inte den typ av film som en stor del av publiken förväntade sig. Inga jumpscares och sånt.
Citera
2017-12-10, 22:20
  #27
Medlem
frasselitos avatar
Den klassiska dikotomin mellan idealism vs materialism.

Där Aronofsky verkar mena att idealism är det som skapar materialismen. Och att idealismen är evig, existensen är konstant och idealismen skapar materialismen. Det är nog en ganska religiös inställning till verkligheten tror jag, därav alla bibelreferenser.


Annars började jag tänka på filmen som kritik mot det ekonomiska systemet.
Där tankarna styr vår ekonomi i form av konceptet pengar utan hänsyn till de fysiska resursernas välmående. Vi äter upp vår planet för att stimulera tankeverksamheten finanser. Idealismen styr materialismen, tankarna ger miljöförstöring, Javier Bardems karaktär förstör huset och modern. Fast det kanske mer var mina egna tankar snarare än filmens budskap.

Annars väldigt seg film där sista tjugo räcker för att se filmen. 2 av 5.
Citera
2017-12-16, 03:12
  #28
Medlem
Extremt bra film, den är som en dokumentär om schizofreni..

trailers http://www.imdb.com/title/tt5109784/...ef_=tt_ql_pv_2
Citera
2017-12-17, 10:17
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zhelnurgath
Extremt bra film, den är som en dokumentär om schizofreni..

trailers http://www.imdb.com/title/tt5109784/...ef_=tt_ql_pv_2

Såg den igår och jag håller med om att man undrar genom filmen ifall allt bara utspelar sig i hennes eller möjligen deras huvud eller faktiskt sker. Men av 28 personer som skrivit i den här tråden så är det bara du som väljer den synvinkeln.

Jag säger inte att din tolkning är fel, bara att majoriteten tolkar den annorlunda.
Citera
2018-01-27, 01:00
  #30
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Den klassiska dikotomin mellan idealism vs materialism.

Där Aronofsky verkar mena att idealism är det som skapar materialismen. Och att idealismen är evig, existensen är konstant och idealismen skapar materialismen. Det är nog en ganska religiös inställning till verkligheten tror jag, därav alla bibelreferenser.


Annars började jag tänka på filmen som kritik mot det ekonomiska systemet.
Där tankarna styr vår ekonomi i form av konceptet pengar utan hänsyn till de fysiska resursernas välmående. Vi äter upp vår planet för att stimulera tankeverksamheten finanser. Idealismen styr materialismen, tankarna ger miljöförstöring, Javier Bardems karaktär förstör huset och modern. Fast det kanske mer var mina egna tankar snarare än filmens budskap.

Annars väldigt seg film där sista tjugo räcker för att se filmen. 2 av 5.

Jag har tänkt på denna film väldigt mycket efter jag såg den. Den sätter sig verkligen på hjärnan. Den är disturbing och visar en rå och ärlig mänsklighet. Det var nog den skräck jag kände precis efter att ha sett den som fick mig att ogilla den.

Jag måste nog ge den en stark 3a svag 4a ändå.
Citera
2019-06-05, 07:00
  #31
Avstängd
Iwannakissrihannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scuz
Såg Das Boot, director's cut-versionen, i förrgår. Tre och en halvtimme lång, en riktig mastodontrulle, men tiden bara flög förbi. Såg mother! igår. Den är 90 minuter kortare än Das Boot, men kändes som en hel jävla evighet. Fruktansvärt oengagerande och ointressant.

Ger den dock ett litet plus för att den vågade gå utanför de tråkiga mainstream-ramarna, och för att den onekligen är riktigt ambitiös.

Mother är ganska händelselös och ja kanske lite ongagerande. Nu i skrivandets stund ser det ut att hända någonting.
Citera
2021-03-28, 10:17
  #32
Medlem
"Mother!" kändes som en perfekt allegori över svensk invandringspolitik.
Citera
2021-03-28, 10:22
  #33
Avstängd
PassivMunkulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud Fox
"Mother!" kändes som en perfekt allegori över svensk invandringspolitik.

Grattis, du har missat poängen helt.
Citera
2021-03-28, 17:39
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PassivMunkula
Grattis, du har missat poängen helt.

Nej, jag har gjort vad man kallar en "djupare läsning" och därmed "gjort verket relevant i en ny kontext".
Citera
2022-01-01, 16:55
  #35
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Stötte på den här filmen, lite sent.
Inget vidare.
Max en 4/10, på en solig dag.
Citera
2022-01-01, 17:46
  #36
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Såg klart, och jag byter 4.an till en 3/10.
Men favvo, Jennifer Lawrence var bra som vanligt!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback