Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-21, 01:10
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Skulle säga att du kan få ett varmare tält med andas-material eftersom du inte behöver ha samma luftgenomströmning.

Kanske skall du satsa på ett tält med en kamin om du skall "bo i tältet" snarare att vandra några längre sträckor.

https://www.youtube.com/watch?v=00-Um-yvTR8
Jo tanken är ju att bo i det, eller ja iaf sova i det året om.

Finns en helt vanlig kille med ett helt vanligt jobb som sover i hammock i stans alla skogsområden (Göteborg). Hammock vill jag inte sova i men jag gillar konceptet! En tältkåta är stor och känns relativt omständlig att sätta upp även om jag gillar Tentipi's tält. Kan jag bygga litet så behöver jag heller inte så stor värmekälla, antagligen räcker det med ett stort värmeljus och det har jag tänkt ge plats för.

Nu vet jag lite vad jag ska använda för tyg och vävar iaf! Inga över 100g/mm2 är väl ett bra riktvärde om man vill hålla det hyfsat lätt.
Citera
2017-09-21, 17:19
  #14
Medlem
woofers avatar
Det torraste tältet invändigt kommer du att få om du har ett yttertält i ett material som inte "andas" men med god ventilation. Det kombineras med ett innertält av ett icke tätt material typ ett tunt nylontyg. Tält som enbart består av en diffusionsväv kommer att bli fuktiga invändigt och du kommer att få kondens på insidan duken. Det får du i vilket fall men diffusionsvävarna kommer att suga i sig mer fukt och för att diffusionsvävarna skall funka behöver det vara ett högre ångtryck på ena sidan. Dessutom är dom snortunga redan när dom är torra. Ett välventilerat tält kommer upplevas som varmare än en ett icke ventilerat tält p.g.a av den mycket lägre luftfuktigheten.

Groundsheets har jag aldrig fattat poängen med. Såvida du inte ska tälta på en grusväg eller ovanpå sprängsten så kommer det vanliga tältgolvet i ett kvalitetstält att vara fullt tillräckligt. Har Hillebergtält med flera 100 nätter i utan groundsheet som fortfarande är tät i botten. Får man ett hål någonstans så sätter man dit en lagningslapp.

Det går mer väv än man kan föreställa sig i ett tält. Vill du komma under 2,5 kg så får du titta på rätt lätta vävar. Väven i yttertältet på Hillebergs Kerontält exempelvis räknas som tunga vävar och dom ligger på ca 65g á m2. Deras lättare tältvävar ligger mycket lägre.

Har du sytt mycket tidigare? Det är som sagt inget nybörjarprojekt. Vet du hur man syr starka sömmar exempelvis? Tycker du att det är ett kul projekt så absolut kör på, jag bollar gärna designidéer. Men det är att rekommendera att lära sig sy i nått enklare och billigare projekt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback