Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-20, 07:30
  #1
Medlem
Hej!

Jag håller på att skriva en självbiografi om en viss händelse, nämligen min psykos. Nu undrar jag om det är lagligt att använda låttexter med i sin bok om man referat till låtnamn och artist? Jag är inte säker på om mitt slutliga resultat ska ha texter med men i min psykos kände jag att låtarna handlade om mig och jag tänker att det kanske kan förstärka hur jag tänkte och kände. Vissa tycker nog det är en usel idé men det är inte det jag undrar över.

Sedan undrar jag även om det är okej att använda mina journalanteckningar i boken. Det kanske är så pass simpelt att man ska be om tillåtelse från personen som skrivit anteckningen?
Citera
2017-09-20, 08:46
  #2
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
På tal om självbiografier om psykos, så minns jag att Berny Pålsson citerade hela låttexten till Trent Reznors "Hurt" i början av pocketutgåvan av "Vingklippt ängel", när jag köpte och läste den för ett tiotal år sedan. Stephen King citerar ofta delar av låttexter eller dikter i inledningar till böcker och kapitel.

/FAP

Jag är osäker på hur lagstiftningen ser ut kring det här, så jag kollar om juridikforumet möjligtvis vill ha den här tråden.

Litteratur-------->Juridik

/Mod.
__________________
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-09-20 kl. 12:37.
Citera
2017-09-21, 09:12
  #3
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Jag tycker att det är tråkigt om den här tråden dör ut utan några riktiga svar, så trots min okunnighet inom det juridiska fältet ger jag mig på att försöka besvara din frågeställning med ett citat från svaret på en liknande fråga på lawline.se:

''Enligt URL 23§ så är det dock tillåtet att i citera ett upphovsrättsskyddat verk utan tillstånd från upphovsmannen under förutsättning att det sker i enlighet med god sed. Att citera någon fras ur en låttext på facebook är alltså för det mesta okej så länge citatet inte är för långt. Undantaget gäller dock inte rätten för upphovsmannens rätt att få sitt namn utsatt utan man måste alltid sätta ut upphovsmannens (URL 3§ och 11§). Om man inte sätter ut upphovsmannens namn så kan man bli skadeståndsskyldig. Vad gäller storleken på skadeståndet så är det fråga om ett ideellt skadestånd och de brukar inte uppgå till särskilt höga belopp utan brukar stanna vid några tusenlappar.''

http://lawline.se/answers/citera-lat...hovsrattsbrott
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback