Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-20, 18:24
  #13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Detroit är väl en av de städer som gått mest utför, framförallt sedan bilfabrikerna stängde och svarta flockas dit. Typexempel på innebörden utav begreppet "white flight".
Flockas?
Är det inte mer så att de inte hade råd och lämna?
Citera
2017-09-20, 18:50
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Fler svarta flyttar dit? Varför det? Det får du nog förklara. Detroit blev en avfolkningsort och dom som hade råd flyttade, så mycket stämmer. Någon invasion av svarta efter fabriksnedläggningarna måste du nog presentera bevis för.


Efter rasupploppen på 60-talet började vita flytta från innerstan, till villaförorterna. Det blev då lediga bostäder i innerstan som svarta flyttade in i. Det började alltså innan bilfabrikerna fick problem.
Citera
2017-09-20, 19:50
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av used66
Baltimore är ju lite kult måste man säga. serien "the wire" illustrerar stan ganska bra även om verkligheten är ännu värre. jag pratade med ett new york par på tåget mellan Frankrike och Tyskland i somras och de har sett många av de större städerna i US. de menade att många amerikanska storstäder har bedrövligt nedgångna/förslummade områden där man skall akta sig för att överhuvudtaget besöka. men det de verkligen ville betona var Baltimore, och att HELA stan var ett riskområde. där är det hög risk för våld och rån överallt.
Cleveland har jag ingen koll på men vet att gängproblematiken är extrem. berätta gärna om dina upplevelser.

Vi kom dit med buss (greyhound från New York), bara det var lite speciellt. Bara fattiglappar åker buss där och tåg existerar knappt. Vita flyger eller åker bil. I USA stannar Greyhoundbussarna oftast mitt i stan, downtown. vi var bara där en halv dag typ, vi skulle vidare men när man gått omkring ett tag var det helt plötsligt bara svarta överallt. Helvete hur hamnade vi här? Lätt hänt att man irrar sig in i fel kvarter om man inte har koll. Det var nervöst eftersom det började skymma, vi stack verkligen ut kan jag säga. Vi stoppade en taxi efter ett tag
Citera
2017-09-20, 21:50
  #16
Medlem
TheStifmeisters avatar
Är inte Memphis en av dom farligaste städerna i USA?
Citera
2017-09-20, 22:16
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av paras0nic
St.Louis.

Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
St. Louis som nån nämnde, Batimore kan nämnas. Cleveland där jag varit var mycket obehagligt.

Ni tänker på East St.Louis? Det är väl egentligen olika städer i.o.m att Mississippifloden delar dom, så de hamnar i olika delstater(Missouri och Illinois). Även om St.Louis säkert är ruffigt på sina håll så spelar East St.Louis i en helt annan liga.

Fast man kanske brukar räkna dessa två som en och samma stad iaf?
__________________
Senast redigerad av Dworek 2017-09-20 kl. 22:18.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback