Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-20, 00:05
  #1
Avstängd
BLebowskis avatar
Nej inte dom värdelösa konspiratoriska framtidsrobotarna utan dom som har uppgift att tjäna pengar i dagens samhälle! Vad jag menar är, har du någonsin följt din institution + tekniskt analys kring en aktie, du har kanske handlat hit eller dit under tiden, men en gång fick du den!!

Perfekt Case! Både fundamentalt och speciellt teknist, bolaget ligger översåld mittemellan superstödet och motståndet, det måste vara här! Så du går tungt in, som om du går för första gången in i en tjej, för att så fort du gjort det, så börjas det vända emot dig, ja precis som med tjejen.

Börjar misstänka att man kan inte beta STORT med HÄV på STORA BOLAG, för att algoritmer övervakar detta och gör allt att slå ut oss, knock ut oss, oavsett hur bra läxa vi gjort innan.
Citera
2017-09-20, 00:25
  #2
Medlem
TheRiddle-s avatar
Tro fan att det hänt varenda jäkel som handlar själv, speciellt daytrading, att så fort man gått in i perfekt läge så går kursen tvärtom emot så fort man går in. Det händer väl var och varannan dag. Det är ju självklart att robotarna påverkar i dom här lägena, kommer väl inte ihåg den exakta procenten av handeln som var robotar men stor som fan var den ju. Är väl till stor del på grund av robotarna som många "manuella" traders säger att det blivit mycket svårare att handla på kort sikt numer. Kurvorna är inte lika lätta att läsa av, dom är mycket mer slagiga och till synes slumpmässiga (även om dom såklart egentligen inte är det). Sen att det är hundra procent robotarnas fel i alla lägen där man förlorar är det ju självklart inte heller. Men den som säger att robotarna inte påverkar alls har väl antagligen inte alla tomtar hemma.
Citera
2017-09-20, 00:36
  #3
Avstängd
BLebowskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Tro fan att det hänt varenda jäkel som handlar själv, speciellt daytrading, att så fort man gått in i perfekt läge så går kursen tvärtom emot så fort man går in. Det händer väl var och varannan dag. Det är ju självklart att robotarna påverkar i dom här lägena, kommer väl inte ihåg den exakta procenten av handeln som var robotar men stor som fan var den ju. Är väl till stor del på grund av robotarna som många "manuella" traders säger att det blivit mycket svårare att handla på kort sikt numer. Kurvorna är inte lika lätta att läsa av, dom är mycket mer slagiga och till synes slumpmässiga (även om dom såklart egentligen inte är det). Sen att det är hundra procent robotarnas fel i alla lägen där man förlorar är det ju självklart inte heller. Men den som säger att robotarna inte påverkar alls har väl antagligen inte alla tomtar hemma.

Ok men tänk dig en storbolagsaktie med dags omsättning på 100 miljoner. Jag hittar nivån för bull/bear case, går in med 500K med häv 10, denna bet blir 10% av dags omsättningen, och plötsligt vänder det emot mig, men eftersom jag hittat nivån/vågen mellan bull och bear så skiftar jag över lika tung i bear så fort MARKNADEN bytt åsikt, men vad händer sedan MARKNADEN byter åsikt igen. Men andra ord tills man blir utspottad.
Citera
2017-09-20, 00:49
  #4
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLebowski
Ok men tänk dig en storbolagsaktie med dags omsättning på 100 miljoner. Jag hittar nivån för bull/bear case, går in med 500K med häv 10, denna bet blir 10% av dags omsättningen, och plötsligt vänder det emot mig, men eftersom jag hittat nivån/vågen mellan bull och bear så skiftar jag över lika tung i bear så fort MARKNADEN bytt åsikt, men vad händer sedan MARKNADEN byter åsikt igen. Men andra ord tills man blir utspottad.
Klart det blir så. Robotarna är till för att pumpa ut maximalt med pengar från småspararna. Det är lixom det som de är designade till.
Några år sedan höll de ju på att frontrunna i realtid. Du la order så kom en robot-order precis innan dig (som du inte ens visste om den var fake eller inte ens), du tog bort den, så försvann robot-ordern, du satte tillbaka din order och vips var robot-ordern där igen och så kunde du hålla på.

Nu är det ju lite subtilare, frontrunningen finns kvar men den syns bara inte på just din börsskärm. Det du ser på din börsskärm behöver inte vara det som stämmer med verkligheten förstår du, men det stämmer på ett ungefär. Bedrägeriet är allt mer omfattande. Ska du ha aktier får du snarare swingtrada och helst köra utdelare.

Men USA och UK äger >50 % gissningsvis nuförtiden av stockholmsbörsens bolag.

Från 2012
"Det utländska ägandet blir allt större i de svenska börsbolagen. Sedan 2009 har det utländska ägarintresset i svenska börsbolag ökat stadigt, enlig SCB. Vid halvårsskiftet kontrollerade utländska ägare, företrädesvis amerikaner och britter, 39,2 procent av det totala kapitalet på 3 715 miljarder kronor i svenska börsbolag."
https://www.svd.se/farre-svenskar-ager-aktier
__________________
Senast redigerad av Agamantum 2017-09-20 kl. 00:54.
Citera
2017-09-20, 01:48
  #5
Avstängd
BLebowskis avatar
SSAB marginellt på trendlinjen, detta indikerar fortsatt uppgång. Bästa ingångskurs.
Aktien stannade på stödet, andra dagen i rad. Jag har hittat huge ingång till rikedom för den som känner stålindustri...
__________________
Senast redigerad av BLebowski 2017-09-20 kl. 01:51.
Citera
2017-09-20, 02:38
  #6
Medlem
Agamantums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BLebowski
SSAB marginellt på trendlinjen, detta indikerar fortsatt uppgång. Bästa ingångskurs.
Aktien stannade på stödet, andra dagen i rad. Jag har hittat huge ingång till rikedom för den som känner stålindustri...
Vi ser om ett år om du fick rätt, jag ska försöka påminna dig.

Själv tror jag inte på SSAB överhuvudtaget. Ståltillgången är så mättad det bara går och vi har en extrem deflationsspiral igång i Sverige just nu som är accellererande. Därav kommer det troligen inte byggas några nya jätteprojekt i Sverige. Sedan är det deflationsspiral light i omvärlden. Spricker Kina-bubblan nu (kineserna sliter sitt hår och jobbar med näbbar och klor för att den inte ska spricka), så får vi jätteproblem här i lilla skit-kommunist-feudalist-EU som redan är lite på dekis, också. Då spricker vår bobubbla också, eller ja i alla fall en 50 % ner igen på priserna.

Styva 35,035 miljarder börsvärde.
Citera
2017-09-20, 03:48
  #7
Medlem
MaxDLs avatar
Från mina studier kan jag säga aktier garanterat köps säljs väldigt exakt enligt vissa mönster. Och då pratar jag inte om candlestick formationer. Sen om det är människor eller robotar som rör aktierna från dessa mönster vet jag inte, men det är otroligt exakt i många fall vilket var oerhört förvånande för mig när jag insåg det.
Citera
2017-09-20, 08:20
  #8
Moderator
RostigHinks avatar
Bäst är att ignorera robotarna. Lägger man en köporder på köpsidan kan man se hur robotarna sorterar om sina orders och försöker lura en att höja orderns limit. Det ska man inte gå på. Inte heller om man säljer.

Bättre är att inte daytrada utan köra med swing- och positiontrading. Då köper man på säljsidan så ordern avslutas på stört. Går traden bra så får den ligga och jäsa tills den uppfyller ens exitstrategi varvid man säljer på köpsidan för omedelbart avslut.

Teknisk analys fungerar rätt bra på lite längre sikt än intradag. Just tack vare robotarna.
Citera
2017-09-20, 16:34
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Tro fan att det hänt varenda jäkel som handlar själv, speciellt daytrading, att så fort man gått in i perfekt läge så går kursen tvärtom emot så fort man går in. Det händer väl var och varannan dag. Det är ju självklart att robotarna påverkar i dom här lägena, kommer väl inte ihåg den exakta procenten av handeln som var robotar men stor som fan var den ju. Är väl till stor del på grund av robotarna som många "manuella" traders säger att det blivit mycket svårare att handla på kort sikt numer. Kurvorna är inte lika lätta att läsa av, dom är mycket mer slagiga och till synes slumpmässiga (även om dom såklart egentligen inte är det). Sen att det är hundra procent robotarnas fel i alla lägen där man förlorar är det ju självklart inte heller. Men den som säger att robotarna inte påverkar alls har väl antagligen inte alla tomtar hemma.

Jag är inte daytrader så jag välkomnar volatiliteten. Volatiliteten gör att kapitalet allokeras om till dess rättmätiga ägare d.v.s. till mig.
Citera
2017-09-20, 22:14
  #10
Medlem
knut_1s avatar
Ibland när man köper verkar det vara en extraskatt man ska betala till de där robotarna som någon gudfader sitter och manövrerar.
Citera
2017-09-20, 23:11
  #11
Medlem
Det är väl samma som på 80-talet. Då satt det människor och manuellt marketmakade och satte spreaden. Idag är det datorer. Du fick betala då, och du får betala nu.

Handla på lite längre sikt så spelar det ingen roll, om man håller possen i veckor/månader.
Citera
2017-09-21, 13:25
  #12
Medlem
knut_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Det är väl samma som på 80-talet. Då satt det människor och manuellt marketmakade och satte spreaden. Idag är det datorer. Du fick betala då, och du får betala nu.

Handla på lite längre sikt så spelar det ingen roll, om man håller possen i veckor/månader.

Håller i mina papper i år och decennier. Men det stör mig likväl att betala en 50-öring extra för en aktie på 100 spänn. På samma sätt som det stör mig att betala 2 spänn för en plastpåse på ICA när jag handlat för 400.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback