Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-20, 11:18
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkel2
Många rondeller har alldeles för kort avstånd från rondellen till cykelöverfarten, vilket gör att cyklisterna kan vara snabba som fasiken ut oavsett om de ska stanna eller inte.

Det är viktigt att bilisterna blinkar höger i tid för att visa att de ska svänga av cirkulationsplatsen och korsa cykelvägen.
__________________
Senast redigerad av Hominem 2017-09-20 kl. 11:22.
Citera
2017-09-20, 12:07
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Det är viktigt att bilisterna blinkar höger i tid för att visa att de ska svänga av cirkulationsplatsen och korsa cykelvägen.
Det håller jag med om är alldeles för många bilister som slarvar med att blinka ut sig. Om man inte blinkar så förutsätter man ju att bilisten fortsätter färden i rondellen. Detta kan också ge situationer om bilisterna kör snabbt, samt sedan ändå får för sig att köra ut och om avstånden är kort mellan rondell och cykelöverfart.
Citera
2017-09-20, 13:25
  #15
Medlem
Provocative2.0s avatar
När jag gick i skolan på medeltiden så hade vi varje år en heldag där polisen lärde oss trafikvett.
Idéen var kanske inte så dum?
Citera
2017-09-20, 21:35
  #16
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
På en cykelöverfart har bilister väjningsplikt mot cyklister. På en cykelpasssge finns inte denna väjningsplikt. Dock har fordon som kör ut från en cirkulationsplats väjningsplikt gentemot trafikanter som ska passera på övergångsställe eller cykelpasssge efter cirkulstionsplatsen. Fantastiskt många bilister som struntar i det. På tal om regelefterlevnad...

Vid en cykelpassage har cyklisten väjningsplikt gentemot bilisten dock inte, som du skriver, om bilisten skulle svänga ut från en rondell och cykelpassagen ligger i direkt anslutning till rondellen. Då har bilisten väjningsplikt. Såsom jag tolkar detta så får detta en intressant konsekvens och det är att en cyklist som ska korsa en väg precis invid en rondell på en cykelpassage har väjningsplikt mot den bilist som är på väg att köra in i rondellen men inte mot den bilist som svänger ut ur rondellen. Det skapar naturligtvis en sorts inkonsekvens vid samma situation. Kan denna tankevurpa verkligen stämma eller finns det någon specialregel som säger att det inte spelar någon roll om man kör in eller ut ur en rondell så har man som bilist väjningsplikt gentemot cyklister som cyklar över på en cykelpassage?
Citera
2017-09-20, 21:52
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Vid en cykelpassage har cyklisten väjningsplikt gentemot bilisten dock inte, som du skriver, om bilisten skulle svänga ut från en rondell och cykelpassagen ligger i direkt anslutning till rondellen. Då har bilisten väjningsplikt. Såsom jag tolkar detta så får detta en intressant konsekvens och det är att en cyklist som ska korsa en väg precis invid en rondell på en cykelpassage har väjningsplikt mot den bilist som är på väg att köra in i rondellen men inte mot den bilist som svänger ut ur rondellen. Det skapar naturligtvis en sorts inkonsekvens vid samma situation. Kan denna tankevurpa verkligen stämma eller finns det någon specialregel som säger att det inte spelar någon roll om man kör in eller ut ur en rondell så har man som bilist väjningsplikt gentemot cyklister som cyklar över på en cykelpassage?

Men jag skrev ju att fordon som kör ut från en cirkulationsplats har väjningsplikt. Även fordon som ska köra in i cirkulationsplatsen kan ha väjningsplikt. Det beror på vart vägmärket för väjningsplikt (B1) sitter. Kan sitta innan övergångsstället och cykelpasssgen eller efter och då i direkt anslutning till cirkulationen.

Här har exempelvis bilar väjningsplikt mot de som ska passera över, även för cyklister.

Nära Hammarbyvägen, 120 33 Stockholm
https://goo.gl/maps/vhBdGPc3Bzp

Och här har bilar inte väjningsplikt gentemot cyklister som ska ut på passagen innan de kör in i cirkulationen.

Placerad kartnål
Nära Järlaleden, Nacka
https://goo.gl/maps/itXGm7gC6KS2

Skillnaden är alltså placeringen på märke B1. Inte oväntat att Trafikverket placerar B1 efter passagen för cyklister.... Helt i linje med deras syn på cyklister.

Ut från cirkulationen har de dock väjningsplikt som vanligt.

Det första exemplet från Hammarbyvägen tillhör Stockholm stads vägnät.
__________________
Senast redigerad av bayern 2017-09-20 kl. 22:18.
Citera
2017-09-20, 22:14
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solus
Aha, där ser man. Alltid lär man sig något nytt. Jag har nämligen läst rapporter från flera ordentliga olyckor här där jag bor med idioter på cyklar där cyklisterna blivit rejält mörbultade på just övergångsställen för att slutligen fått betala för skador på bilarna som kört på dem. De tror tydligen att de är odödliga med sina frigolithattar.

Alltså. En cyklist som cyklar ut över ett övergångsställe begår inget brott. Denna har dock väjningsplikt gentemot de som ska passera. En bilist som kommer och av olyckshändelse kör på cyklisten, t ex inte hinner stanna, kommer knappast att vare sig åtalas eller ens få böter. Men om samma bilist istället gasar och medvetet kör på cyklisten kan det givetvis bli vårdslöshet. Två fel gör inte ett rätt. Alla trafikanter ska alltid försöka undvika olyckor. I synnerhet om det kan innebära personskada.
__________________
Senast redigerad av bayern 2017-09-20 kl. 22:17.
Citera
2017-09-21, 17:49
  #19
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bayern
Men jag skrev ju att fordon som kör ut från en cirkulationsplats har väjningsplikt. Även fordon som ska köra in i cirkulationsplatsen kan ha väjningsplikt. Det beror på vart vägmärket för väjningsplikt (B1) sitter.
So you did (det fetade). Min mening var inte att påstå att du inte skrivit så fast det är klart att det kanske kan tolkas så. Hur som... det jag var ute efter (och inte alls riktat mot dig) var det jag upplever som väldigt märkligt dvs att en cyklist kan ha väjningsplikt mot endast ett körfält om vederbörande korsar vägen på en cykelpassage och jag tänker att jag eventuellt tolkar fel alt inte känner till alla lagar och regler så det är en fråga till forumet.
Citera
2017-09-21, 18:14
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
So you did (det fetade). Min mening var inte att påstå att du inte skrivit så fast det är klart att det kanske kan tolkas så. Hur som... det jag var ute efter (och inte alls riktat mot dig) var det jag upplever som väldigt märkligt dvs att en cyklist kan ha väjningsplikt mot endast ett körfält om vederbörande korsar vägen på en cykelpassage och jag tänker att jag eventuellt tolkar fel alt inte känner till alla lagar och regler så det är en fråga till forumet.

Myndigheterna har omedvetet eller medvetet krånglat till det. Det är så Krångligt att det t o m är svårt för oss som arbetet med frågorna att hålla reda på vad som gäller. Hur ska då gemene bilist hålla koll.

Vi har cykelpasssger, cykelöverfart e tc. Varför inte använda det vägmärke som redan finns? D v s märke B1. Tydligt för alla!
__________________
Senast redigerad av bayern 2017-09-21 kl. 19:08.
Citera
2017-09-23, 01:53
  #21
Medlem
Kakap0s avatar
Gå ut ifrån att alltid stanna för en cyklist, enklast så för att undvika onödiga böter, ditt fel om du kör på idioten i vilket fall som helst.
Citera
2017-09-23, 23:44
  #22
Medlem
toby79s avatar
Det hela är egentligen väldigt enkelt. Cykeln kommer orsaka djupa repor på plåten... Ta det lugnt, för det kostar pengar att lösa det..

Lagen säger att vid utfart från en CP så har man väjningsplikt.
Jag själv stannar ofta och släpper dessa kräk även vid infart,, jag får ändå stanna för nån annan 2 meter senare.

Kör lite snyggt, hävda ingen rätt (man har ingen som fordonsförare) så löser det sig.
Citera
2018-04-30, 19:06
  #23
Medlem
För mig spelar det NOLL roll om vem som har väjningsplikt eller ej före och efter rondell osv. Skall jag korsa en väg med cykel så söker jag GOD kontakt med eventuella förare som kan tänkas köra där först.

I sju fall av tio så vinkar jag fram förare som ÄNDÅ (alltså oavsett om de har väjningsplikt eller ej) stannar och släpper förbi mig.
Jag anpassar min hastighet så att dom har GOD tid att köra men dom envisas likt förbannat med att stanna och vara snälla. Eller så är dom bara smarta förare som vet att alla cyklister inte har full koll på reglerna, det är ju samma med bilförare dock. Därför som jag är så noggrann med att verkligen visa vad jag tänker göra och samtidigt kontrollera vad föraren tänker göra.

De som verkar fatta bäst är lastbilschaufförer, dom fattar när jag vinkar förbi dom. De kör tunga ekipage som både är svåra att bromsa och sega att starta. Dom fattar att jag vinkar förbi dom just för att dom är lastbilar. Inget konstigt där.
De som fattar sämst är andra cyklister. Bilister är lite si och så med.

Det viktigaste vid sådana här ställen är alltså samspelet mellan de olika trafikslagen. Ögonkontakt och tydliga avsikter är fan så mycket mer värt än någon obskyr och krånglig regel. Detta har fungerar LÅNGT innan korsningar och dylikt byggdes om till rondeller.

...

Kan tillägga att om när jag går till fots gör jag inte saker speciellt annorlunda. Om jag redan står vid vägkanten och övergångsstället är obevakat så utgår jag från att jag skall bli framsläppt, men jag går inte bara rakt ut för det. Men väldigt ofta, om det är "sista bilen" så vinkar jag fram den för jag kan gott gå bakom den när den passerat. Även där visar jag tydligt mina avsikter genom att inte gå fram till vägkanten eller rent av siktar på att gå bakom bilen som kommer till övergångsstället. Kroppsspråk ni vet.

...

Och så klart... Jag vinkar inte fram en bil om det finns andra fotgängare i närheten. Jag kan inte planera åt dom, därför jag alltid kollar runt om så att det inte kan bli några missförstånd.
__________________
Senast redigerad av Cadde 2018-04-30 kl. 19:11.
Citera
2018-05-01, 20:18
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
Du ska stanna för en cyklist som kör på en cykelpassage.

Det var bra att du skapade tråden, visste ej om hur det låg till med detta.
men cyklister ska stanna där bilar stannar också,men det verkar som cyklister tror dom kan köra på som inget hänt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback