Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 23:09
  #1
Medlem
Finns det någonstans man kan få fram tillförlitlig statistik kring mängden anmälda skjutningar, sprängningar, mord, bilbränder, väldtäkter och misshandlar för Sverige och deras utveckling under 2000-talet fram till idag.

Min känsla är att det grova våldet har ökat lavinartat det senaste året eller är det bara så att mer dåd kommer fram via media?

Om det nu är så att min känsla är korrekt, varför är politikerna så lugna. Är det enbart för att rädda deras egna skinn?
Citera
2017-09-19, 23:33
  #2
Medlem
www.bra.se är det du letar efter. Kan ligga något på scb också, men lättast är väl att du hittar färdiga studier (googla lite ska du se att det finns!)
Citera
2017-09-19, 23:34
  #3
Medlem
nidbilds avatar
Sådan statistik vill man knappast att befolkningen ska se, den ser nog överjävlig ut
Citera
2017-09-19, 23:35
  #4
Moderator
blomvattnares avatar
Aktuella brott och kriminalfall --> Brott och brottsbekämpning
/Moderator
Citera
2017-09-19, 23:41
  #5
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Testar skicka tråden vidare till Brott och brottsbekämpning. För här hör den ju så klart inte hemma.

ABoK --> Brott och brottsbekämpning

/Mod
Citera
2017-09-20, 00:50
  #6
Medlem
Det går väl inte att få fram längre? Tror allmänheten skulle bli för upprörd då.
Citera
2017-09-20, 12:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Finns det någonstans man kan få fram tillförlitlig statistik kring mängden anmälda skjutningar, sprängningar, mord, bilbränder, väldtäkter och misshandlar för Sverige och deras utveckling under 2000-talet fram till idag.

Min känsla är att det grova våldet har ökat lavinartat det senaste året eller är det bara så att mer dåd kommer fram via media?

Om det nu är så att min känsla är korrekt, varför är politikerna så lugna. Är det enbart för att rädda deras egna skinn?

Finns massor av statistik på BRÅs hemsida.

https://www.bra.se/brott-och-statist...ottstyper.html

Under 2016 anmäldes totalt drygt 1 510 000 brott till polis, tull eller åklagare. Det är 6 800 fler brott (±0 %) än 2015. Under den senaste tioårsperioden (2007–2016) har antalet anmälda brott¹ ökat med cirka 204 000 brott (+16 %). Utvecklingen av samtliga anmälda brott har ökat kontinuerligt sedan 1975.
Citera
2018-05-15, 04:51
  #8
Medlem
SVT har lagt ut en sida där man kan kolla på statistik över olika brott kommunvis.

https://www.svt.se/special/anmalda-b...510-brott:3166
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback