Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 13:52
  #1
Medlem
Hej!

Jag funderar på att köpa en ring, det är en diamantring i vitt guld, 18 k. det är totalt 37 rosa och klara diamanter 0,33 ct. Kvalitet: WSI ca vikt 3,9 gr
http://www.hallbergsguld.se/article/...k_guld_0395822

Jag undrar vad ni tycker/tror är ett "bra/OK" pris för ringen, dvs ett pris som är tillräckligt lågt för att inte förlora alldeles för mycket på andrahandsvärdet. Jag har inte planerat att sälja den, men undrar ifall det är rimligt pris eller om det är överpris. Jag har nämligen inte så mycket kunskap om rosa diamanter, vad jag har sett så verkar de inte vara så vanliga hos "ordinarie" butiker och juvelerare. Jag undrar också hur populära rosa diamanter är, ligger de mycket högre i värde än klara diamanter?
Jag ser att den kostar mer än andra liknande ringar utan rosa diamanter så jag antar att det är därför, men innan jag lägger ut en summa som för mig är mycket pengar så skulle det vara skönt att veta att det inte är överpris.
Citera
2017-09-19, 14:15
  #2
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisabella
Hej!

Jag funderar på att köpa en ring, det är en diamantring i vitt guld, 18 k. det är totalt 37 rosa och klara diamanter 0,33 ct. Kvalitet: WSI ca vikt 3,9 gr
http://www.hallbergsguld.se/article/...k_guld_0395822

Jag undrar vad ni tycker/tror är ett "bra/OK" pris för ringen, dvs ett pris som är tillräckligt lågt för att inte förlora alldeles för mycket på andrahandsvärdet. Jag har inte planerat att sälja den, men undrar ifall det är rimligt pris eller om det är överpris. Jag har nämligen inte så mycket kunskap om rosa diamanter, vad jag har sett så verkar de inte vara så vanliga hos "ordinarie" butiker och juvelerare. Jag undrar också hur populära rosa diamanter är, ligger de mycket högre i värde än klara diamanter?
Jag ser att den kostar mer än andra liknande ringar utan rosa diamanter så jag antar att det är därför, men innan jag lägger ut en summa som för mig är mycket pengar så skulle det vara skönt att veta att det inte är överpris.


Diamanterna är 37 stycken och med en carat på 0,33 är det inte en 0,1ct/diamant. Så drygt 5000.- värde i diamanterna och så lite guld på det, det är ju fortfarande så att butiken som säljer för 7995.- inte gör någon förmögenhet på detta.
Citera
2017-09-19, 16:12
  #3
Medlem
Hej!

Tack för svar! Jag tolkar det som att du tycker det är ett helt OK pris? (Med tanke på att man för några veckor sedan fick betala nästan det dubbla så är det väl rimligt.)
Din uppskattning är att den är värd ca 5000-6000 kr? Då känns det ändå OK, att om jag skulle vilja sälja den så har jag inte förlorat så mycket på den.
Hur fick du fram ett värde på drygt 5000 kr på diamanterna? Räknade du helt enkelt med hjälp av en tabell, t ex denna http://www.eurogold.se/mainpage.php?...page=dia_carat
Det är märkligt att det är en så stor prisnedsättning, de kan inte tjäna så mycket på den alls..
Citera
2017-09-20, 15:29
  #4
Medlem
Skulle nog säga att så små diamanter är mer eller mindre värdelösa som stenar betraktat.

Ringen i sig är väl värd ettpar tusen kronor i material och arbetskostand.
Sedan moms och handlarens påslag gör väl slutpriset

Vill du kolla vad liknande smycken kostar på begegnatmarknaden så kika på Kaplans.
De bör ha någonting liknande antingen på auktion eller i butik

MvH
Citera
2017-09-21, 11:17
  #5
Medlem
Grejen är den att det just inte finns liknande smycken, har ännu inte hittat någon ring med rosa diamanter (eller annat smycke för den delen). Rosa diamanter är dyrare än klara och därför går det inte riktigt att jämföra med en liknande ring med bara klara diamanter. Men jag tänker att 15.500 som är normalpriset för den är överpris, men jag kanske inte har förlorat så mycket på den när det gäller andrahandsvärde.
Jag kommer kontakta auktionsfirma för att få en uppskattning på värdet så fort jag fått ringen
Citera
2017-09-21, 12:36
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisabella
Grejen är den att det just inte finns liknande smycken, har ännu inte hittat någon ring med rosa diamanter (eller annat smycke för den delen). Rosa diamanter är dyrare än klara och därför går det inte riktigt att jämföra med en liknande ring med bara klara diamanter. Men jag tänker att 15.500 som är normalpriset för den är överpris, men jag kanske inte har förlorat så mycket på den när det gäller andrahandsvärde.
Jag kommer kontakta auktionsfirma för att få en uppskattning på värdet så fort jag fått ringen


Eller gå till närmaste pantbank/guldsmed och få en gratis värdering direkt. Då får du ju svart på vitt vad en handlare ger dig i näven för ringen,inte något luddigt förmodat auktionsresultat.

Givetvis behöver du inte ta budet,men det är nog den bästa riktiga värdering du kan få. Och jag tror inte någon av dem ger dig över 2000kr
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback