Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-19, 11:44
  #13
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Kan vara möjligt det med. Konstig tid på dygnet bara. Det är rätt hårda regler för vilka tider på dygnet som försvaret får dundra loss med större detonationer, men det kanske görs undantag när det gäller storövningar som Aurora?
Vem vet, kanske det helt enkelt handlar om några Zapad-minkar som har kommit loss.
Citera
2017-09-19, 11:51
  #14
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Kan vara möjligt det med. Konstig tid på dygnet bara. Det är rätt hårda regler för vilka tider på dygnet som försvaret får dundra loss med större detonationer, men det kanske görs undantag när det gäller storövningar som Aurora?

Kan det ha varit ett "akutfall" som man inte kunde vänta med? Alltså typ en lösdrivande mina som slitit sig från förtöjningarna och riskerade driva iväg mot land/övningsområdet?
Citera
2017-09-19, 11:57
  #15
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Vem vet, kanske det helt enkelt handlar om några Zapad-minkar som har kommit loss.
Hehe ja man kan aldrig veta

Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kan det ha varit ett "akutfall" som man inte kunde vänta med? Alltså typ en lösdrivande mina som slitit sig från förtöjningarna och riskerade driva iväg mot land/övningsområdet?
Också en möjlighet. Det är ju ett rätt stort övningsområde och det finns ju som sagt en hel del minor kvar sedan världskrigen. Det var ju inte länge sedan som en sådan drev iland vid Långgarn.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...holms-skargard
Citera
2017-09-19, 14:04
  #16
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Min tanke var mer att man kan ha utlöst en mina i en gammal minspärr.

Det kan också ha varit en gammal mina som man utlöst i övningssyfte och minan var då utrangerad och skulle destrueras. Man kanske sprängde flera minor samtidigt också.
Citera
2017-09-19, 18:03
  #17
Medlem
HRTs avatar
Inför övningen så antingen läste jag det eller såg det på tv
Men tror det var kvällstidning som skrev vad man skulle göra under övningen, där ingick bl.a. desarmera minor i östersjön, om det har med saken o göra vet jag inte.?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback