Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-19, 01:31
  #1
Medlem
Atomvinterkylas avatar
God kväll.

Jag är en djurälskare. Det gjorde ont att förklara krig mot två, i sak, dels försvarslösa, dels oskyldiga djur. Detta faktum till trots, nödgades jag att låta deras liv nå till ända, medan jag själv levde vidare. Darwin och det där, så var det.

Det hela började för ungefär en vecka sedan. Jag kan nämna att jag får problem om jag blir stucken av en geting, varför jag blev livrädd när en bålgeting tog sig in i min källar och flög runt och runt utan någon antydan till att vilja ta sig ut igen. För att inte komma alltför nära detta djur, tog jag en flaska bromsrengöring (används för att lösa upp olja, fett och smuts vid exempelvis montering av nya bromsskivor på bilar) och sprutade mot getingen.

Jag träffade honom eller henne omgående. Vederbörande blev galen och jag fick panik. Åter en gång sprutade jag och fick en fullträff. Mitt hjärta rusade, men jag kan inte ens tänka mig vad som pågick i djurets kropp. Getingen gav sig på ett försök att flyga mot mig, men bara en meter innan han eller hon nådde mig, föll den plötsligt ihop och landade på marken. Den kröp samman och tynade bort - hädanfärden visade sitt ansikte.

Ungefär samma sak hände när jag närmst skrämdes till döds av en stor husspindel. Jag höll på med mina verktyg, reste mig upp och insåg att det satt en dunderspindel bara någon decimeter framför mig. Efter att nästan ha trillat bakåt, mindes jag hur väl bromsrengöringen hade fungerat för att släcka getingens liv. Följaktligen tog jag till detta medel åter en gång - ett par välriktade strålar sköts mot spindeln, som tappert satt kvar, för att bara 30 sekunder därefter släppa greppet om väggen och falla ned till golvet. Den rörde sig inte mer.

Vad jag undrar är vad som faktiskt händer när de utsätts för sådana här medel. Jag förmodar att ämnena i sprayen på något vis helt och hållet slår ut djurens nervsystem. Om jag funderar på det - hade jag själv blivit högtryckstvättad med detta medel, skulle sannolikt också jag kasta in handduken tämligen omgående.

Exakt vad gör att de dör så fort? Är det någon som kan ge en något så när träffsäker förklaring?

Här är det exakta medlet jag har använt mig av:

Promeister bromsrengöring: https://www.mekonomen.se/bil/bilvard...ing-pa281956sv

Det innehåller bland annat nafta.

Tack för svar och ha en fortsatt trevlig kväll!
__________________
Senast redigerad av Atomvinterkyla 2017-09-19 kl. 01:34.
Citera
2017-09-19, 01:46
  #2
Medlem
OT: Att ha ett bålgetingsbo relativt nära tomten kan kanske verka hyfsat obehagligt med tanke på getingarnas storlek. Men om du kan så försök att behålla det för de är mindre aggressiva och deras storlek gör att de håller borta mindre med mer aggressiva getingsorter. En tumregel är att ju mindre geting desto aggressivare är de. Jordgetingar t.ex. är minst, men aggressivast.
Citera
2017-09-19, 07:02
  #3
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
OT: Att ha ett bålgetingsbo relativt nära tomten kan kanske verka hyfsat obehagligt med tanke på getingarnas storlek. Men om du kan så försök att behålla det för de är mindre aggressiva och deras storlek gör att de håller borta mindre med mer aggressiva getingsorter. En tumregel är att ju mindre geting desto aggressivare är de. Jordgetingar t.ex. är minst, men aggressivast.
Bålgetingar (som faktiskt är fridlysta) är lugna så länge man inte ger sig på dem eller deras bo. Dessutom äter bålgetingarna andra insekter som vanliga getingar och likt spindlarna så står även den vanliga husflugan på menyn.

Bålgetingens gift är faktiskt svagare än hos det vanliga honungsbiet dock innehåller bålgetingarna , vidare "...innehåller bålgetingens stick 5% acetylcholine vilket stimulerar smärt fibrer mer än stick från andra getingar och bin. Så sticket av en bålgeting må vara lite mer smärtfullt."
http://www.vespa-crabro.de/swehornets.htm
__________________
Senast redigerad av borriz 2017-09-19 kl. 07:17.
Citera
2017-09-19, 12:27
  #4
Medlem
Det är just "nafta" som är den verksamma delen - Insekter tål inte lacknafta eller bensin. (bisamhällen som måste avlivas görs genom att man häller ner lite bensin i kupan)
tror du skulle fått resultat med 556 också.
Citera
2017-09-20, 11:06
  #5
Medlem
Insekter andas med trakéer, du har alltså täckt dessa med nafta. Du kan prova det samma på dig själv, genom att speja det ned i lungorna på dig själv, men det skall hest inte fastna för mycket i luftstrupen på väg ned, utan du får se till att det verkligen kommer ned i lungorna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback