Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 23:17
  #1
Medlem
jm2017s avatar
Studera min avatar eller denna detaljerade bild där varje detalj är förklarad: https://m.imgur.com/Ka8oR2i

Fyrkanten: storleks-tids-diagrammet har kvantfysik i dåtiden längst ned till vänster, kvantfysik i framtiden längst ned till höger, kosmologi i dåtiden högst upp till vänster, kosmologi i framtiden högst upp till höger. Biologi hamnar då i mitten av den kända storleksskalan för att biologins storlek är lika stor jämfört med kvantfysiken som den är liten jämfört med kosmologin. Evolutionen, som blir mer komplex över tid och är därmed triangelformad, kommer då - med sin spets nuddandes biologins storlek i fyrkanten (storleks-tids-diagrammet) - ut ur pappret i den 3e dimensionen så att evolutionstriangelns ökning av komplexitet inte förvirras med en förändring av storlek. Men likväl går evolutionen längs tidsaxeln dvs triangelns bas är åt höger.

Låt oss anta att rymden är oändlig, fast jag försökt bevisa det i andra trådar. Då finns det oändligt många människolika "rymdvarelser" som spekulerar om samma universum som vi spekulerar om. Är det en standard hos rymdvarelserna att låta uppåt på storleksaxeln representera större, och nedåt mindre? Rimligtvis har rymdvarelserna i sin vetenskapshistoria - och de kan dra slutsatsen att vi jordbor i vår vetenskapshistoria - upptäckt det större genom att titta uppåt (teleskop, stjärnhimmelen) och upptäckt det mindre genom att titta nedåt (naturlig position för att se in i ett mikroskop). Så ja: vetenskapens historia har universalia som på alla planeter låter invånarna veta standarden: uppåt på storleks-tids-diagrammet är större och nedåt är mindre. Vänster-höger är däremot helt godtyckligt. De vet vad som är standarder och vad som är godtyckligt.

Man kan representera tid i storleksskalan på två olika sätt: såsom en VHS-kasett är ett tejpband med bilder på, som när den vecklas ut horisontellt visar olika tidpunkter längs x-axeln, eller som när filmen är igång och TV:n visar rörlighet. I storleks-tids-diagramsfyrkanten representeras tid längs x-axeln men i de 10 lagren/TV-skärmarna som i mitt digram befinner sig under fyrkanten, representerar lagret/TV:n högst upp kosmologi och lagret/TV:n längst ned kvantfysik. Det mittersta lagret/TV:n har gjorts lite större för att signifiera att det är mänsklig perception.

Anledningen till att storleksskalan representeras två gånger i diagrammet är att i den översta representationen så är evolutionstriangeln (och hjärnan) kopplad till fyrkanten för att ge en överblick av kontext (naturvetenskaperna dvs storleks-tids-diagrammet), evolution och historia (triangeln) och anatomi (kuben som är hjärnan). Det enda vi kan veta är kontext (meningslös och abstrakt), evolution (brutal och blodig (förutom de senaste 50 åren)) och hjärnanatomi (för komplicerad för oss hjärnor att förstå löpande). Dessa tre ting som överlappar (storleksskalan orsakar evolution&anatomi dvs psykologi) är en komplett världsbild. Anledningen till att denna fyrkant, triangel, kub-anorning står är dess fundament: en existentiell teori som består av en oändlig storleksskala (de 10 TV:na) plus E=mc2 dvs energimassarumtid (existens och icke-existens funna i samma verklighet/ekvation; "1 i 0") plus distinktions-anti-distinktions-opposition (dvs att verkligheten är en i kvantitet men består av många delar, och att en (icke-distinktion) och många (distinktion) är motsatser som balanserar varandra som "every action has an equal and opposite reaction"). Den existentiella teorins tre pelare - fundamentet som fyrkant-triangel-kub-anordningen står på - ligger som ett fundament underst i bilden för att symbolisera att den existentiella teorins tre fundamentala ideer är orsaken till att resten av bilden finns. Rymdvarelser bygger också hus med fundament dvs lägger orsaksideerna (som inte går att reducera till en ännu mindre gemensam nämnare men som alla tre är nödvändiga i kombination) längst ner i diagrammet, och låter bl.a. evolutionen och hjärnan stå på fundamentet. Det är alltså inte bara själva de ca. 35 strecken som är universella, utan även relationerna/ordningen på symbolerna är universell. Det är en världsBILD som vi borde skicka med en sond ut i rymden för att, om sonden hittas, signalera att vi nått den världsbild som ej kommer ersättas av en annan - vi har genomgått det sista paradigmskiftet där en bild är allt vi behöver - och att vi slutat tro på gudar för att en t.ex. Koranskrivande författargud ej är digrammets natur och passar heller ej in någonstans i diagrammet (som t.ex. 4e fundamental ide i den existentiella teorin).

Åvanstående kan vara svårt att förstå om man intr ser på bilden https://m.imgur.com/Ka8oR2i samtidigt. Poängen och diskussionsunderlaget är väl följande: tycker ni att jag hittat en rymdvarelsetatuering med ca. 35 symboler (betänk också relationerna symbolerna sinsemellan)? En symbol för att vi jobbar universellt? Vad mer kan man behöva än det som framgår ur digrammet?
Citera
2017-09-19, 09:37
  #2
Medlem
Hur kan du veta att "rymdvarelser" skapar det dem eventuellt skapar som vi? Har du träffat dem ^^?

Du verkar smart så jag vill att du förklarar din tes/ide mer ingående om du är sugen... Jag är inte rädd för att tänka vare sig inom eller utanför någon påhittad ram.

/X.

"Whatever it takes~"
Citera
2017-09-19, 15:41
  #3
Medlem
jm2017s avatar
Om de på andra planeter upptäcker elden, så förutsätter det att de har två fria händer att jobba med. Om de upptäcker elden så slänger de i metaller och sand i elden och får till slut ut mikroskop och teleskop. Med dessa gör de teorin om storleksskalan dvs det fyrkantiga storleks-tids-diagrammet. Mha filosofi - jag tänker och jag finns för om jag skulle bli lurad så skulle jag både tänka och finnas - kommer de till ett fundament av säker sanning dvs en början av en universell kurs. Distinktions-icke-distinktions-opposition leder dem att tro att storleksskalan är oändlig, vilket rättfärdigar den både som existentiell pelare och rättfärdigar oändlighetstecken i varje hörn av storleks-tids-diagrammet.

Dvs mha mikroskop, teleskop och filosofi kan rymdvarelserna rita hela mitt diagram. Vetenskapens historia går universellt mot att sammanfatta all kunskap i en enda bild, såsom jag gjort. De, i.om. att de insett att rymden/storleken är oändlig, inser att man på andra planeter också funderar på hur "universella rymdvarelser" förstår det som mitt diagram visar (alltså orsaken till existens i.om. teorin "en oändlig storleksskala av energimassarumtid och distinktions-icke-distinktions-opposition", samt de tre formerna som symboliserar storleksskalekontexten, evolutionshistorian och hjärnanatomin).
Citera
2017-09-19, 19:37
  #4
Medlem
jm2017s avatar
Mitt diagram ersätter ett hål, dvs innan min teori så fanns INGEN teori på samma plats. Kunskapen jag ger fyller ett tomrum. Möjligtvis kan man säga att min teori ersätter religion för att religioner syftar på att ge en existentiell teori, vilket jag ger i mitt diagram. Religioner påstår sig förklara allt, vilket min teori också gör.
Citera
2017-09-20, 03:39
  #5
Medlem
jm2017s avatar
Try this with saraya:
Put my diagram in front of her and say:"whenever u have a decision to make, meditate 5 mins by looking at this diagram". My prediction: she will value the diagram alot because it "helped" her make the decision. Then if u insult the diagram she will feel offended because she is the outcome of her plans and the diagram gets big credit in her plans.

Its a scientific experiment on how to get kids interested in studying all details of my diagram. Alien way to raise kids.

She will become very smart by being interested in the diagram eventhough her interest comes from getting 5 minutes of meditation-help from the diagram in her plans. Once those plans come to fruition and she got "meditation help from the diagram" many many times, her conception of self will be intimately tied with the diagram, leading her to study parts of it like biology. This is a way to make kids great in school.
Citera
2017-09-20, 14:21
  #6
Medlem
jm2017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XiLii
Hur kan du veta att "rymdvarelser" skapar det dem eventuellt skapar som vi? Har du träffat dem ^^?

Du verkar smart så jag vill att du förklarar din tes/ide mer ingående om du är sugen... Jag är inte rädd för att tänka vare sig inom eller utanför någon påhittad ram.

/X.

"Whatever it takes~"
https://youtu.be/MqZ4CfVoDtA
Citera
2017-10-03, 19:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jm2017
Åvanstående kan vara svårt att förstå om man intr ser på bilden https://m.imgur.com/Ka8oR2i samtidigt. Poängen och diskussionsunderlaget är väl följande: tycker ni att jag hittat en rymdvarelsetatuering med ca. 35 symboler (betänk också relationerna symbolerna sinsemellan)? En symbol för att vi jobbar universellt? Vad mer kan man behöva än det som framgår ur digrammet?
Citat:
Ursprungligen postat av jm2017
Det är en världsBILD som vi borde skicka med en sond ut i rymden för att, om sonden hittas, signalera att vi nått den världsbild som ej kommer ersättas av en annan -vi har genomgått det sista paradigmskiftet där en bild är allt vi behöver -
Har du kontaktat NASA och erbjudit dem ditt diagram?
Citera
2017-10-05, 10:57
  #8
Medlem
jm2017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Har du kontaktat NASA och erbjudit dem ditt diagram?
Nej
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback