Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-18, 22:09
  #1
Medlem
Vill SÅÅÅÅÅ gärna bli frisör, men utbildningen är så dyr och så länge jag varit arbetslös och fortfarande är det så är det helt tomt på mitt konto.

Vet ni något sätt för oss fattigbarn att gå vår drömutbildning när det tyvärr är helt tomt på kontot?

Alla tips är jag tacksam för!
Citera
2017-09-18, 22:11
  #2
Medlem
Kan du inte få utbildningen genom arbetsförmedlingen?
Citera
2017-09-18, 22:11
  #3
Medlem
gonesexuallywrongs avatar
Studiebidrag och studielån?
Citera
2017-09-18, 22:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aza00
Vill SÅÅÅÅÅ gärna bli frisör, men utbildningen är så dyr och så länge jag varit arbetslös och fortfarande är det så är det helt tomt på mitt konto.

Vet ni något sätt för oss fattigbarn att gå vår drömutbildning när det tyvärr är helt tomt på kontot?

Alla tips är jag tacksam för!

En god vän till mig spela påker istället för lån.. men då ska du ju va bra på det såklart
Citera
2017-09-18, 22:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisaUlv
Kan du inte få utbildningen genom arbetsförmedlingen?

Tyvärr nej, alla dörrar är stängda när man är fattig.

Citat:
Ursprungligen postat av gonesexuallywrong
Studiebidrag och studielån?

Frisörutbildningen är tyvärr inte studieberättigande.
Citera
2017-09-18, 22:25
  #6
Medlem
321js avatar
https://www.gymnasium.se/sok/frisor
Citera
2017-09-18, 22:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.gymnasium.se/sok/frisor

Det är gymnasieprogram för 16 åringar som ska börja gymnasiet och kan välja det programmet. Jag är vuxen och har redan tagit studenten för många år sedan.
Citera
2017-09-18, 22:43
  #8
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aza00
Tyvärr nej, alla dörrar är stängda när man är fattig.
Påhitt. Att Af inte ger den utbildningen är för att det inte är ett bristyrke. Sen kan det givetvis finnas orsaker kopplade till dig, till exempel att du inte är aktuell för arbetsmarknadsutbildningar överhuvudtaget.

För övrigt är det givetvis inte en bra idé att utbilda sig till frisör, det borde även du känna till.
Citera
2017-09-18, 23:08
  #9
Medlem
321js avatar
http://frisorbloggen.se/2013/june/va...-min-drom.html
Citera
2017-09-18, 23:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 321j
http://frisorbloggen.se/2013/june/va...-min-drom.html

Det var så fint så mina tårar vägrar sluta rinna. Jag har haft sån otur i livet så jag skulle aldrig få denna fantastiska chansen. Men en fråga ändå, vem på kommunen är det man ska vända sig till mer specifikt tro? Och tror du att nåt sånt kan godkännas av kommunen idag?
Citera
2017-09-18, 23:44
  #11
Medlem
321js avatar
Fråga någon på arbetsförmedlingen, det kostar mer för samhället att låta folk gå utan jobb än att betala för en utbildning. Arbetsförmedlingen har pengar att satsa på utbildning för personer som riskerar att vara arbetslösa länge.

från frisorbloggen, längst ner på sidan:

"Hej Emma! Jag hittade detta inlägg för några dagar sen vilket gjorde mig helt säker på att det är frisör jag vill bli!!
Jag undrar bara mer hur du gick till väga för att få utbildningen betald av kommunen? Vem ska jag vända mig till och hur gjorde du? Jätte tacksam för svar då jag vill ta tag i det nu! Kram
Svar: Jag mailade till skolan och sedan gick jag till arbetsförmedlingen tror jag och berättade för dom. Eller om jag pratade med kommunens KY-utbildning. Där så berättade jag om skolan osv. Då fick jag skriva ett motiveringsbrev om varför just jag skulle få den betald. Satt nog 1 vecka o skrev o ändrade brevet sen skickade jag det till min KY ansvarige blir du godkänd åker du till skolan o pratar med rektorn SEn är det bara att vänta "
__________________
Senast redigerad av 321j 2017-09-19 kl. 00:05.
Citera
2017-09-19, 09:52
  #12
Medlem
Pungterings avatar
Varför måste du utbilda dig?

Du behöver ingen legitimation för att klippa hår.

Kan du det, öppna en frisörsalong.
Kan du det inte, börja som lärling.

Utbildningen ger dig inget.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback