Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 21:57
  #1
Medlem
ace_secs avatar
http://unvis.it/https://www.svt.se/n...er-vrede-i-usa
Länk till videon: https://www.liveleak.com/view?i=f15_1505701633

Ytterligare ett fall av dödligt polisvåld orsakar kraftiga känslostormar i USA. Den 21-åriga studenten Scout Schultz sköts i hjärtat – efter att ha viftat med ett multiverktyg. ”Varför sköt du, varför dödade du min son?” frågar sig Schultz far, enligt BBC.

Citat:
Mobilfilmer visar hur poliserna uppmanar den 21-årige dataingenjörsstudenten, som har ett knivliknande föremål i handen, att lägga ifrån sig ”vapnet”. Men stället för att lyda går Schultz mot poliserna och skriker ”Skjut mig!”
– Ingen vill skada dig, skriker en av poliserna.
– Rör dig inte! Släpp den! ropar en annan.
Schultz lyder inte utan tar ytterligare några steg varpå en polis öppnar eld. Studenten träffas i bröstet från några meters håll och avlider senare på sjukhus.
Citat:
På måndagen framträdde Schultz far, Bill, vid en känslosam presskonferens, skriver Washington Post: – Varför var du tvungen att skjuta? Det är den enda fråga som betyder något – varför dödade du min son?
Citat:
Scout Schultz var aktivist inom hbtq-rörelsen och betecknade sig själv som icke-binär. Han ville benämnas med pronomet ”they”, en variant av svenska ”hen”. Ingen påstår rakt ut att Schultz könsöverskridande identitet hade någon betydelse för polisens dödliga våld. Men i kölvattnet av Black lives matter-rörelsen och raseriet mot polisens övervåld och rasism riktad mot afroamerikaner är starka känslor i rörelse när det gäller minoritetsgrupper i landet.
Citat:
Advokaten Chris Stewart menar att det kan ha rört sig om en akut psykisk kollaps, men att hen inte utgjorde något hot.

1. Gör media rätt; är läggningen och hans alternativa könsidentitet relevant?
2. Gjorde polisen fel?
__________________
Senast redigerad av ace_sec 2017-09-18 kl. 22:05.
Citera
2017-09-18, 22:10
  #2
Medlem
ace_secs avatar
När polisen säger åt dig att släppa vapnet: släpp vapnet!

Ganska enkelt.
Citera
2017-09-18, 22:14
  #3
Medlem
Fel å fel... Finns ju massa fall när nordiska polisen hanterar fall utan våld, som USAs polis hade hanterat med dödligt våld.. I min mening e det väl bättre att sköta saker utan våld om det e möjligt..
Citera
2017-09-18, 22:17
  #4
Medlem
Hans läggning är ju inte relevant överhuvudtaget,
Det som är relevant är att han hade en kniv, inte gjorde som poliserna instruerade och gick till attack mot dom med vapnet han höll i handen. Poliserna hade rätt att skjuta honom.


Sen kan man ju diskutera om dom gjorde det på bästa vis, dom kanske hade kunnat använt TAZER, bönpåse eller något annat non-lethal vapen som poliser i USA ofta har tillgång till.
__________________
Senast redigerad av nilltre 2017-09-18 kl. 22:21.
Citera
2017-09-19, 01:32
  #5
Medlem
släpp vapnet och lyd som nån redan sagt.
Citera
2017-09-19, 03:12
  #6
Medlem
0gKolhydraters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
raseriet mot polisens övervåld och rasism riktad mot afroamerikaner

"Afroamerikaner" är överrepresenterade i brott. Så enkelt är det.

Det är fakta, källa finns.
Varför fortsätter man älta och manipulera, behöver inte ens källa, det säger sig självt.

Mer brott, mer påföljder.

Varje år dödas det dubbelt så många vita som svart i USA utav polisen, även fast svarta är överrepresenterade, white lives matter?
Citera
2017-09-19, 08:31
  #7
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Vid flertalet tillfällen så får killen tillsägelse att släppa kniven, och inte ens när killen är tillräckligt nära för att kunna döda en utav poliserna så skjuter dem.

En tjurrusning ifrån en person med kniv kan gå fort, och vara högst dödligt om personen kommer en inpå livet.

Visst finns tazer, pepparspray, bean bags, möjlighet att skjuta i benet..etc etc. Men då skall man komma ihåg att ingen utav dessa mindre dödliga alt har garanterad stoppande verkan, det har inte ens en kula i torso faktiskt. Att skjuta någon i benet är inte lätt och lägg då på att det är ett himla adrenalinpåslag att ha en knivbeväpnad gärningsman framför sig, samt att den som verkar med vapnet måste tänka på vart ev förlupen kula kan ta vägen.

Nej, jag sätter mina pengar på att polismannen inte gjorde fel som sköt. Att det hela sedan är tragiskt är en annan sak.
Citera
2017-09-19, 09:41
  #8
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
http://unvis.it/https://www.svt.se/n...er-vrede-i-usa
Länk till videon: https://www.liveleak.com/view?i=f15_1505701633

Ytterligare ett fall av dödligt polisvåld orsakar kraftiga känslostormar i USA. Den 21-åriga studenten Scout Schultz sköts i hjärtat – efter att ha viftat med ett multiverktyg. ”Varför sköt du, varför dödade du min son?” frågar sig Schultz far, enligt BBC.






1. Gör media rätt; är läggningen och hans alternativa könsidentitet relevant?
2. Gjorde polisen fel?
Tragiskt, men nej hans alternativa könsidentitet är knappast relevant.
Gällande polisens agerande, de försöker så länge de kan - men kan inte släppa honom för nära eftersom en attack kan ske mycket fort på kort avstånd.

Edit:
Pepparspray är inte tillräckligt säkert i liknande situationer och poliserna hade inte tillgång till elpistol.


Ur artikeln
De är utrustade med pepparspray men har inte tillgång till elpistoler, ett faktum som nu får skarp kritik.
Citera
2017-09-19, 09:48
  #9
Medlem
Janos avatar
Vilket ärke-nöt. Han fick iallafall precis som han ville. Tydligen så hade ju inte poliserna tillgång till tazers. Så var inte mycket att göra. Slår vad om att den lilla snöflingan ville bli martyr hela tiden. Allt för att BLM rörelsen och alla andra perversa rörelser bränsle på elden.
Citera
2017-09-19, 09:51
  #10
Avstängd
aFvRenOndskAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Tragiskt, men nej hans alternativa könsidentitet är knappast relevant.
Gällande polisens agerande, de försöker så länge de kan - men kan inte släppa honom för nära eftersom en attack kan ske mycket fort på kort avstånd.

Edit:
Pepparspray är inte tillräckligt säkert i liknande situationer och poliserna hade inte tillgång till elpistol.


Ur artikeln
De är utrustade med pepparspray men har inte tillgång till elpistoler, ett faktum som nu får skarp kritik.

El pistoler har den fördelen att dem faktiskt slår ut en gm, medan pepparsprayen bara "förblindar". Men det finns gott om exempel på när en sådan inte funkat, det kan räcka med att du träffar lite fel så att el kontakterna inte får ordentligt fäste. Exempel på detta går att finna på tex youtube. El pistol är därmed inte heller något jag skulle nyttja mig om i en sådana situation, och jag hade möjlighet att välja.
Citera
2017-09-19, 10:22
  #11
Medlem
Soluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
1. Gör media rätt; är läggningen och hans alternativa könsidentitet relevant?
Nej, det är inte ett dugg relevant, men media älskar att få det att framstå som så.
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
2. Gjorde polisen fel?
Nej. Hade jag varit polis hade jag också skjutit. Den avlidnes föräldrar misslyckades i sin uppfostran. Trist.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback