Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-18, 21:04
  #1
Medlem
Jag ska köpa en säng och har olika träslag att välja mellan. Men vad är skillnaden egentligen?

Ek
Björk
Furu
Citera
2017-09-18, 21:07
  #2
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Jag ska köpa en säng och har olika träslag att välja mellan. Men vad är skillnaden egentligen?

Ek
Björk
Furu

Utseendet. Färgen. Hårdheten. Tyngden. Priset.
Citera
2017-09-18, 21:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MataRengi
Utseendet. Färgen. Hårdheten. Tyngden. Priset.

Ok men kan jag få det lite mer förklarat? Jag hittar inte alls information på Google, är de typ lika bra alla 3? Jag trodde Ek var bäst, sen Björk sen Furu.
Citera
2017-09-18, 21:13
  #4
Medlem
Trivselgruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Ok men kan jag få det lite mer förklarat? Jag hittar inte alls information på Google, är de typ lika bra alla 3? Jag trodde Ek var bäst, sen Björk sen Furu.
Ordet "bra" sådär rent allmänt är inte så användbart för att beskriva materialskillnader. Vad vill du att träet ska vara bra på?
Citera
2017-09-18, 21:15
  #5
Medlem
Håller gör alla. Det är bara färg och utseende.
Troligen är det bara en tunn faner, stommen är samma.
Citera
2017-09-18, 21:18
  #6
Medlem
Jaha så att det är tre olika träslag, de har ingen betydelse vilket man väljer bara utseendet. Inget är mer slitstarkt än det andra?

För liksom hur ser jag skillnad på exempelvis björk och furu. Jag vet att björk väger lite mer, vad mer är skillnaden? Jag kommer ändå färga med tempera.
Citera
2017-09-18, 22:08
  #7
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Självklart väljer du ju ek, både till utseende på ådring och kvalité.
Citera
2017-09-18, 22:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Jaha så att det är tre olika träslag, de har ingen betydelse vilket man väljer bara utseendet. Inget är mer slitstarkt än det andra?

För liksom hur ser jag skillnad på exempelvis björk och furu. Jag vet att björk väger lite mer, vad mer är skillnaden? Jag kommer ändå färga med tempera.
Furu brukar ha större porer och är mer trådigt eller hur man ska uttrycka det. Svårt att få samma jämna och släta yta på furu som på de övriga trots noggrann ytbearbetning. Både ek och björk är finare träslag i och med detta. Gissningsvis så är ek det träslag som generellt har högst hållfasthet också.
Citera
2017-09-18, 22:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas928
Troligen är det bara en tunn faner, stommen är samma.

Så kan det vara i värsta fall. Särskilt om det är billigt så är det nog plastfolie limmat utanpå billig smulig spånskiva tyvärr...
Citera
2017-09-19, 00:21
  #10
Avstängd
Klas-Vegass avatar
nu lä'r han inte köpa en säng av ek utan en säng med ekfaner. Ta för fan inte furu om omålat.
Citera
2017-09-19, 22:53
  #11
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pluto456
Ok men kan jag få det lite mer förklarat? Jag hittar inte alls information på Google, är de typ lika bra alla 3? Jag trodde Ek var bäst, sen Björk sen Furu.

Bäst och bäst. Furu är billigast, ek dyrast. Beror på hur du definierar bäst.
Varför inte bara gå in på Ikea eller bygghandel och se själv? Prata med en försäljare om kvaliteter. Sen förstår du.
Citera
2017-09-19, 23:09
  #12
Medlem
Patrik2108s avatar
Björk är snyggast. Ek får mig att erindra slitna skolbänkar från lågstadiet under tråkiga modersmålstimmar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback