Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-01-11, 20:26
  #1
Medlem
När det ändå frågas så mycket om var man kan köpa olika prylar...

Jag vill ha fatt i ett par sjöstridskängor. I dagsläget har jag kollat rund på mil. shop mm, googlat, och vart i järnaffärer som säljer skyddsutrustning från stålex. Det närmsta jag kom var på järnaffären, men där fanns bara fula modeller.

Är det något som köpt kängorna utanför kasernområden?
Citera
2006-01-12, 18:26
  #2
Medlem
skarecs avatar
www.recon.se
www.garderoben.se
www.militaryshop.se

-----
testa
Citera
2006-01-12, 18:28
  #3
Medlem
Pirajjans avatar
De som säljs i järnaffärerna är exat samma som försvaret har. Det enda som skiljer är 3 kronor märkningen.
Citera
2006-01-12, 21:07
  #4
Medlem
skarecs avatar
Jag har inte hört talas om en sjöstridskänga förut, någon som kan berätta vilka som använder den, vad den används till, och kanske en fin liten pic?
Citera
2006-01-12, 21:11
  #5
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarec
Jag har inte hört talas om en sjöstridskänga förut, någon som kan berätta vilka som använder den, vad den används till, och kanske en fin liten pic?

Hittar tyvärr inte några bra bilder.
Alla i flottan använder den tilll sina blåa kläder (om dom inte har lågskor då)
Även kavalleriet använder det i viss utsträckning enligt flera källor.
Fina kängor som inte är så grova som vanliga kängan. Har stålhätta och inte nån mesig plast. Har dragkedja på sidan för extremt praktisk av- och påsättning utan att behöva knyta upp.

Har själv letat som en tok efter sjöstridskängor. Tyvärr har jag inte hittat några någonstans och fick nöja mig med ett par 5.11 tactical från military shop.
Citera
2006-01-12, 22:14
  #6
Medlem
grens avatar
Jag kan avslöja så pass mycket som att de som ligger på båtar har en version av M90-kängorna. Dessa är inte vattentäta, utan det tränger gärna in vatten vid dragkedjan.

Däremot ska de som har landbaserade tjänster ha en vattentät M90-känga.

Jag fick nämligen låna ett par av flottans M90-kängor av far som är kapten. Efter att ha kört MC i regnväder var jag mäkta förvånad över att de släppte in så pass mycket vatten som de gjorde och då tog far reda på det jag skrivit ovan.
Citera
2006-01-13, 01:07
  #7
Medlem
skarecs avatar
Jag ska kolla i soldf-forumet efter den.

Återkommer med information.
Citera
2006-01-13, 01:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gren
Jag kan avslöja så pass mycket som att de som ligger på båtar har en version av M90-kängorna. Dessa är inte vattentäta, utan det tränger gärna in vatten vid dragkedjan.

Däremot ska de som har landbaserade tjänster ha en vattentät M90-känga.

Jag fick nämligen låna ett par av flottans M90-kängor av far som är kapten. Efter att ha kört MC i regnväder var jag mäkta förvånad över att de släppte in så pass mycket vatten som de gjorde och då tog far reda på det jag skrivit ovan.



Alltså är det sjöstridskängorna vi pratar om och inte M90, helt olika modeller. Insats styrkan på Berga Marinbas har dessa kängor, grabbarna där kan även välja att använda Byxa H (helikopter), sjukt varma, men dock så funktionella, många fickor. Kul tid där på insats.
Citera
2006-01-13, 08:32
  #9
Medlem
Kängan är gjord för att ha ombord på fartyg, inte ute i terrängen. För att ESD skydda utrustningen ombord så är sulan elektriskt ledande och man är därmed jordad.

Tyvärr innebär detta att kängan leder upp kyla till foten lika bra som den leder ström. Om ni ska ha en SSD93 känga ute, speciellt på vintern, så ta en stor storlek och lägg i en isolerande sula.
Citera
2006-01-13, 12:24
  #10
Medlem
Stålex och arbesko lär ha den. En riktig skitkänga om ni frågar mig, då den inte har spikskydd och därför inte skall användas på "riktiga" byggen. Den är vidare inte vattentät, men andas ungefär lika bra som en gummistövel.



.
Citera
2006-01-13, 12:30
  #11
Medlem
bombas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disconected
När det ändå frågas så mycket om var man kan köpa olika prylar...

Jag vill ha fatt i ett par sjöstridskängor. I dagsläget har jag kollat rund på mil. shop mm, googlat, och vart i järnaffärer som säljer skyddsutrustning från stålex. Det närmsta jag kom var på järnaffären, men där fanns bara fula modeller.

Är det något som köpt kängorna utanför kasernområden?
varför vil du ha just sjöstridskängan
Citera
2006-01-13, 17:10
  #12
Medlem
för att jag tycker att den är sjukt skön, lagom mjukt skinn. Den sitter tajt om man vill ha den tajt. Lätt att dra på, och så har den stålhätta.

Fö. bekräftar jag att K1 använder kängan. Funkar bättre än 90 kängan om hästhelvetet trampar dig, och dessutom är den inte räfflad, så du fastnar inte i stigbygeln..

tack för intressanta tips, även om länkarna inte gav något resultat. Ska kolla igen på järnaffärn, men de som jag stötte på där var inte riktigt så som jag mindes mina från dragonbat.. Jag tar gärna emot tips på butiker med arbetsskor som kan tänkas sälja sjöstrids. i stockholm...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback