Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 15:43
  #1
Medlem
Undrar om någon skulle ha koll på detta, då jag själv bara har vanliga fonder just nu. Intresserad av ETFer på alla möjliga håll så länge de erbjuder mycket låg avgift. Helst då i SEK också för att slippa växelfusk, och som finns på nordnet om möjligt. Skulle speciellt vilja hitta någon billigare USA fond.

De jag fått upp ögonen för just nu är...

DBX S&P 500 ETF
0.15% avgift för S&P500 index. Kärnan för varje portfölj.

Euro Stoxx 50 UCITS ETF (DR)
0.09% avgift för 50 stora EU företag. Billig och säker.

dbx MSCI Europe Small Cap UCITS ETF (DR)
0.3% avgift för cirka 1000 små europeiska företag. Gillar denna mest skulle gärna se liknande för andra regioner.

MSCI BRAZIL INDEX UCITS ETF (DR)
0.65% avgift för mer 'exotisk' emerging market. Kan tänka mig lägga någon procent på en sådan.
Citera
2017-09-18, 17:01
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Undrar om någon skulle ha koll på detta, då jag själv bara har vanliga fonder just nu. Intresserad av ETFer på alla möjliga håll så länge de erbjuder mycket låg avgift. Helst då i SEK också för att slippa växelfusk, och som finns på nordnet om möjligt. Skulle speciellt vilja hitta någon billigare USA fond.

De jag fått upp ögonen för just nu är...

DBX S&P 500 ETF
0.15% avgift för S&P500 index. Kärnan för varje portfölj.

Euro Stoxx 50 UCITS ETF (DR)
0.09% avgift för 50 stora EU företag. Billig och säker.

dbx MSCI Europe Small Cap UCITS ETF (DR)
0.3% avgift för cirka 1000 små europeiska företag. Gillar denna mest skulle gärna se liknande för andra regioner.

MSCI BRAZIL INDEX UCITS ETF (DR)
0.65% avgift för mer 'exotisk' emerging market. Kan tänka mig lägga någon procent på en sådan.

Finns väldigt få ETFer som är noterade i SEK. Vad jag vet är det bara x-trackers som noterat SEK-versioner på Stockholmsbörsen så de du listat är antagligen de billigaste SEK-noterade.

Kan du tänka dig gå utanför dina krav finns tex denna USA-etf för 4 bps:
https://www.avanza.se/borshandlade-p...-large-cap-etf
Citera
2017-09-18, 17:21
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Finns väldigt få ETFer som är noterade i SEK. Vad jag vet är det bara x-trackers som noterat SEK-versioner på Stockholmsbörsen så de du listat är antagligen de billigaste SEK-noterade.

Kan du tänka dig gå utanför dina krav finns tex denna USA-etf för 4 bps:
https://www.avanza.se/borshandlade-p...-large-cap-etf

Ser absolut intressant ut, största nackdelen med fel valuta är ju att man blir tvungen att hålla i flera år för att inte bli våldtagen av växelavgifterna, så kan inte lägga alla mina pengar i sådana papper.

Eller så kanske det är dags att bara flytta alla pengarna till degiro. Mycket billigare växling och man får även en courtagefri ETF handel per månad.
Citera
2017-09-19, 11:57
  #4
Medlem
Finns några skatt-relaterade grejer att tänka på om man köper en amerikansk ETF? Beror det på om den har utdelning?
__________________
Senast redigerad av kricke123 2017-09-19 kl. 12:08.
Citera
2017-09-19, 19:34
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kricke123
Finns några skatt-relaterade grejer att tänka på om man köper en amerikansk ETF? Beror det på om den har utdelning?

Alla amerikanska ETFer har utdelning då det är mest skatteeffektivt för dem, dock är det inte skatteeffektivt för en svensk investerare..
Citera
2017-09-26, 00:01
  #6
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Alla amerikanska ETFer har utdelning då det är mest skatteeffektivt för dem, dock är det inte skatteeffektivt för en svensk investerare..

Om man inte har KF.
Citera
2017-09-26, 09:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Om man inte har KF.

Fortfarande inte så effektivt då de drar skatten och sedan tar det ett bra tag innan du får tillbaka den.
Dessutom är det växlingsavgift vid utdelningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback