Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 12:42
  #1
Medlem
Hej,

Önskar lite råd från er som har koll på laptops. Min nuvarande laptop är minst 7-8 år gammal och dess prestanda är helt OK för mig, enda anledningen egentligen till att jag nu vill köpa en ny är för att den gamla håller på att fysiskt falla i bitar, knappar fattas, plasten på sidan av skärmen sprucken, touchpad utsliten, osv.
Prestandan på den nya är därmed väldigt oviktigt för mig, ska inte använda den till spel eller något annat krävande, däremot har jag en del andra krav. Följande är de mest viktiga, hittar jag inte en laptop som uppfyller dessa krav kan jag lika gärna vara utan:

Krav nr 1. Det ska vara en vanlig Windows dator. Planerar visserligen inte att behålla Windows 10 utan ska installera något annat, men vill inte ha någon 2-in-1, Macbook, Chrome book osv.

Krav nr 2. Laptopens touchpad MÅSTE ha riktiga musknappar. Alltså inte en sådan där knapparna är inbakade i själva touchpaden. Ej heller en enda stor knapp, utan två separata knappar, en höger / vänster knapp man fysiskt trycker på. Detta verkar mer eller mindre sällsynt då jag tittat på sidor som Elgiganten, Netonnet osv och hittade max 2-3 modeller som hade knappar, dock uppfyllde de inte resten av mina krav.

Krav nr 3. Det ska finnas en hårddisk i datorn, som rymmer minst 500 Gb. Allltså en riktig hdd, inte någon flashlagring eller liknande. Gärna en vanlig hårddisk och inte SSD, men alla laptops jag tittat på verkar ju ha SSD hårddiskar och dessutom på max 250 Gb.

Krav nr 4. Butiken jag handlar från måste erbjuda någon form av öppet köp eller returrätt om jag inte gillar datorn.

Följande är ÖNSKEMÅL, men inte deal breakers:

- En laptop där tangentbordet inte är så kompakt... Med andra ord inte något i denna stil https://i.stack.imgur.com/hghz7.jpg där det är massa mikroskopiskt förminskade tangenter med 20 mm mellanrum mellan varje tangent så det är svårt att skriva på. Utan gärna något mer i denna stil: http://www.spelplus.com/postpic/2012...ram_346476.jpg där knapparna är i normalstorlek och sitter direkt intill varandra. Vill ej helst att tangentbordet har en design som inte skiljer sig så värst mycket från den klassiska standardlayouten, alltså inte någon unik layout för just den modellen där man klämt in flera funktioner på samma tangent och måste hålla på med Shift, Ctrl, Alt-Gr hela tiden.
Sedan om det finns en numpad på tangentbordet vore det dessutom ypperligt.

- Gärna att det finns en DVD-läsare också. Men åter igen inget måste.

Jag ville helst att priset skulle ligga under 10.000, men ligger det strax över är det OK också, om jag får en dator jag trivs med. Har sett en del dyra speldatorer som uppfyller mina krav, men vill helst undvika att behöva köpa en speldator för 20.000 bara för att få tag på något som stämmer överrens med ovanstående kriterier.

Alla tips välkomna...
__________________
Senast redigerad av heep80 2017-09-18 kl. 12:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback