Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-18, 17:34
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Hamsun Pan är symbolisk och därmed lätt att analysera, lättläst och ruskigt bra. Dessutom är den föredömligt kort, läses på en kväll.

Håller helt med. En av litteraturhistoriens bästa författare, och samtidigt så lättillgänglig. Pan är underbar, men Svält träffar nog kanske än mer rätt hos en ung människa. Den som inte får sig en läsupplevelse av dessa mästerverk är efterbliven.

Om jag ska ge ett eget råd så föreslår jag någon av Tolstojs kortromaner. Ivan Ilijs död exempelvis. Bara slutet på den lilla pärlan kan man skriva en essä om.

Bra med trådar där kortromanen får sig lite utrymme. De flesta böcker skrivna i dag lider av hybris, vilken ofta yttrar sig i att de är på tok för långa för sitt eget bästa.
__________________
Senast redigerad av Magmunnen 2017-09-18 kl. 17:38.
Citera
2017-09-18, 17:45
  #14
Medlem
NattNatts avatar
Det låter som att något av Selma Lagerlöf skulle passa bra. Bra miljöbeskrivningar och extremt välgjorda skildringar av det mänskliga samspelet. Kolla upp ”Bannlyst” (1918). En av de bästa.
Citera
2017-09-18, 17:48
  #15
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NattNatt
Det låter som att något av Selma Lagerlöf skulle passa bra. Bra miljöbeskrivningar och extremt välgjorda skildringar av det mänskliga samspelet. Kolla upp ”Bannlyst” (1918). En av de bästa.


Håller med själv rekommenderar jag Kejsarn av Portugallien.

Eller varför inte lite Jule Vere?
Citera
2017-09-18, 17:51
  #16
Medlem
insectqueen27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davaidavai
Jag har fått en skoluppgift där jag ska analysera en roman som är skriven före 1920. Den ska inte vara alltför tung och svårläst, helst inte för tjock heller då jag har en deadline som inte ger mig så mycket tid. Jag brukar inte läsa så mycket, men jag tycker om böcker som är lite mörka men fortfarande humoristiska. Böcker där miljön beskrivs mycket och ger en inblick i hur människor var mot varandra/hade för personlighet förr. Helst vill jag att det ska utspela sig i Sverige, jag är inte intresserad av hur det var i t.ex England under 1800 till tidigt 1900-talet. Det skulle betyda mycket om ni kunde hjälpa mig med detta.
Tack på förhand.

Jag tycker du ska läsa Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Utgiven 1905 och uppfyller alla dina kriterier, lättläst språk, inte tjock (155 sidor), utspelar sig i Sverige, mörk samt har en del humor. Ger en intressant bild av vilka värderingar som rådde vid denna tid. Sedan är det ett jättebra bok också.
Citera
2017-09-18, 18:02
  #17
Medlem
Kanske har du redan bestämt dig, men mitt tips är i vart fall En folkefiende av Henrik Ibsen (1882).
Den är högaktuell än idag. Handlar om Dr Stockmann som larmar om ett parasitangrepp i stadens kurbad. I denna roman kan du hitta många paralleller till dagens samhälle. Visselblåsaren mot pk-eliten, kunskap mot inkompetens etc.
__________________
Senast redigerad av DisaUlv 2017-09-18 kl. 18:13.
Citera
2017-09-19, 08:38
  #18
Medlem
Varför inte Albert Engström? Visserligen skrev han inte romaner utan snarare humoristiska noveller om livet i Stockholms skärgård för hundra år sedan. Hans böcker handlar mycket om sprit och spritsmuggling och svenskens dramatiska förhållande till alkohol som växte fram med Bratt-systemet.
Citera
2017-09-19, 09:53
  #19
Medlem
bofhs avatar
Emilie Flygare-Carlén: Pål Värning (1844)

"En skärgårds-ynglings äfventyr", skildrar skärgårdsmiljö på västkusten, samt Göteborg m.m.
Citera
2017-09-19, 10:28
  #20
Medlem
lampross avatar
Gabriele D'Annunzio: Elden (Il fuoco, 1900). Utspelas i Venedig och handlar om konst, eld och vatten.
Citera
2017-09-19, 12:18
  #21
Medlem
davaidavais avatar
Det fick bli doktor glas med Hjalmar.Tack för alla förslag, alla böcker ni tipsa om var bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback