Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-09-20, 23:07
  #49
Avstängd
DisSids avatar
Fem nya mandat för SD i Eskilstuna pastorat, fördelat på 666 röster
https://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Va...252&ValtypId=7
Citera
2017-09-21, 12:00
  #50
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Vad bra att du är nöjd med 9,2%, själv tycker jag det är ett jättedåligt resultat för ett parti som ska ha vind i seglen. Kanske att SD sympatisörer helt enkelt inte röstar...





Du kan väl för fan inte vara så pantad att du jämför Kyrkovalet med Riksdagsvalet va?

För så förbannad korkad akn väl ingen vara hoppas jag.
Citera
2017-09-21, 14:18
  #51
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Vad bra att du är nöjd med 9,2%, själv tycker jag det är ett jättedåligt resultat för ett parti som ska ha vind i seglen. Kanske att SD sympatisörer helt enkelt inte röstar...




Jo jag vet men det är nästan bara traditionella svenskar kvar i svenska kyrkan och jag trodde att dessa sympatiserade med SD men tydligen hade jag fel. När SD också försöker att göra detta till ett viktigt val och så lyckas man bara öka lite marginellt från 6% till 9% med tanke på tillståndet i landet.

Fördubbla antalet röster är inte fy skam
Citera
2017-09-21, 18:58
  #52
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Jag hänvisar bara vad Jimmie Åkesson har sagt, och då måste ju valresultatet framstå som tämligen modest, tillskillnad från de stortrummor du slår på.

Roande att fördubblingen inte längre gäller procentenheter, som före valet, utan nu antalet röstande.

Han och alla andra har sagt en dubblering och 10-12%, på SIKT ska kyrkan tas över, samma sak med landet i sin helhet såklart. Det är inget som sker över en dag eller ett val nödvändigtvis, men det förstod tydligen inte du. SD ökade från drygt 40.000 röster till drygt 85.000 röster. Ökade klart mest alla alla nomineringsgrupper och partier, ett mycket lyckat val under omständigheterna som blev. Klart mest ökande, en betydande ökning på 3,2 procentenheter, klart flest nya mandat osv.

Det gäller absolut både och, precis som innan valet. Men sedan tillkom en kampanj i media mot partiet som förhindrade att en mer än dubblering av rösterna skulle ge samma utfall i procenten, men det blev ändå väldigt bra och nära dom 10% som var målet.

Är du bitter för att det gick så bra för Sverigedemokraterna i Kyrkovalet? Trösta dig med en nalle ikväll gubben.
Citera
2017-09-21, 19:05
  #53
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Vad bra att du är nöjd med 9,2%, själv tycker jag det är ett jättedåligt resultat för ett parti som ska ha vind i seglen. Kanske att SD sympatisörer helt enkelt inte röstar...

Då jag känner igen ditt användarnamn och din avatar och att jag förklarat flera gånger för dig att man INTE kan eller bör jämföra Kyrkovalet mot opinionsmätningar eller riksdagsval så återstår bara faktumet att du är för dum för att förstå? Eller vad är ditt problem? Det ingår helt andra nomineringsgrupper än partierna i Kyrkovalet som tar en stor andel av procenten varav i princip alla riksdagspartier får helt andra siffror i Kyrkovalet än i riksdagsvalet, bortsett från S. Övriga riksdagspartiers partianslutna nomineringsgrupper fick mellan 2-3% i Kyrkovalet 2017, du kanske missade det också!

Såg du några andra partier som ökade med 3,2 procentenheter och med 8 nya mandat? Och nära nådde sin målsättning med en klar ökning för att nå 10%? Nä, då så. Under förutsättningarna som blev med kampanj mot SD i media och att Sverigedemokraterna ändå betydligt mer än dubblerade antalet väljare i Kyrkovalet 2017 från drygt 40.000 år 2013 till drygt 85.000 år 2017 så är det en stor succé! Berätta gärna vilka andra nomineringsgrupper och partier som mer än dubblerade sitt antal röster? Utan medias uppenbara kampanjande mot partiet hade en betydligt mer än dubblering av antalet röster gett samma utfall i procenten. Trots det blev det ett mycket bra och framgångsrikt Kyrkoval för Sverigedemokraterna där partiet gick klart mest framåt av alla med stor marginal!

Kul att du som motståndare hade velat se en större ökning än mest av alla partier med stor marginal.
Citera
2017-09-21, 19:14
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Kul att du som motståndare hade velat se en större ökning än mest av alla partier med stor marginal.

Varför utgår du från att jag är motståndare? Hade ändå förväntat mig ett betydligt bättre resultat med tanke på det låga valdeltagandet och att SD satsade på detta val samt att det finns ett stort missnöje i landet...
Citera
2017-09-21, 19:40
  #55
Avstängd
DisSids avatar
Nån som orkat räkna ihop alla nya mandat i kyrkofullmäktige jämfört med 2013?
Citera
2017-09-21, 20:12
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisSid
Fem nya mandat för SD i Eskilstuna pastorat, fördelat på 666 röster
https://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Va...252&ValtypId=7

Även fem nya mandat i Bjuvs församling respektive Bromölla pastorat. I Norrköpings pastorat en ökning från ett mandat till fem.
__________________
Senast redigerad av Kalle-P 2017-09-21 kl. 20:22.
Citera
2017-09-21, 21:39
  #57
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Han och alla andra har sagt en dubblering och 10-12%, på SIKT ska kyrkan tas över, samma sak med landet i sin helhet såklart. Det är inget som sker över en dag eller ett val nödvändigtvis, men det förstod tydligen inte du. SD ökade från drygt 40.000 röster till drygt 85.000 röster. Ökade klart mest alla alla nomineringsgrupper och partier, ett mycket lyckat val under omständigheterna som blev. Klart mest ökande, en betydande ökning på 3,2 procentenheter, klart flest nya mandat osv.

Det gäller absolut både och, precis som innan valet. Men sedan tillkom en kampanj i media mot partiet som förhindrade att en mer än dubblering av rösterna skulle ge samma utfall i procenten, men det blev ändå väldigt bra och nära dom 10% som var målet.

Är du bitter för att det gick så bra för Sverigedemokraterna i Kyrkovalet? Trösta dig med en nalle ikväll gubben.

Hur kan jag vara bitter? Jag är oerhört road. Ett litet glädjeämne i det begynnande höstmörkret. Och jag älskar dina idoga försök att vilja se detta valresultat som något stort för SD.

Att SD skulle gå fram i kyrkovalet var väl ingen som betvivlade med tanke på resultatet i det senaste riksdagsvalet och opinionsundersökningar där SD ligger runt 20% eller mer. Förhoppningarna var väldigt stora inför kyrkovalet. Partiet storsatsade. På SD:s valupptakt sade Åkesson:

"– Vi besitter en otrolig kraft. Kyrkovalet handlar om att värna vårt kulturarv" (GP)

Den otroliga kraften såg vi inte mycket av. Trots allt.

"-Vi ska bidra till att öka valdeltagandet, det är bara mellan tio och tolv procent som röstar i kyrkovalet. Vi ska ta över", förklarade Jimmie Åkesson. (GP).

Nu betyder "Vi ska ta över": "Vi sak ta över en dag". Härligt med preciseringar. I efterhand.

http://www.gp.se/nyheter/västsverige...över-1.4219598

Aron Emilsson sa inför valet att "En målsättning är att fördubbla oss". Nu blev det inte så. Nu gick SD från 6% till drygt 9%. Så gott som aldrig talar man om antalet människor, när man talar om hur ett parti ligger till, men nu när det inte blev som prognosen, så talar man hellre om 85.000 människor, mot tidigare 40.000, i stället. Men ni är i gott sällskap. Björklund ville inte ta partiets dåliga siffror i sin mun under valnatten 2014 utan valda att nämna hur många hundratusen som hade röstat på dem. Billig retorik.

Nu är ju kyrkovalet och riksdagsvalet inte samma sak, men tänk om fördubblingens tid är över ?
Citera
2017-09-28, 11:51
  #58
Medlem
8711s avatar
En intressant sak i Kyrkovalets efterdyningar är att man kan se tydligt att Sverigedemokraternas valresultat hålls uppe även i och omkring större städer. Valresultatet för Stockholms stift var inte nämnvärt lägre än för andra stift, även om det antagligen var fallet i innerstan så är det med andra ord till och med bättre och mycket bättre siffror för Sverigedemokraterna runt omkring.

Jag själv bor i en invandrartät förort och här fick Sverigedemokraterna 11-12%(!!!) och det i en församling runt Stockholms län. Det är ju riktigt riktigt bra i ett kyrkoval!!
Citera
2017-10-11, 00:14
  #59
Medlem
8711s avatar
Dagen som var presenterades det slutgiltiga valresultatet för Kyrkovalet 2017.

I den slutgiltiga rösträkningen ökar Sverigedemokraterna från 9,22% till 9,27%, 85.351 röster i den preliminära rösträkningen blev 89.819 röster i den slutgiltiga rösträkningen.

Från 9,2% till 9,3% alltså. Ännu mer glädjande är att antalet mandat i den preliminära rösträkningen på valnatten visade 23 mandat, 8 mandats ökning mot år 2013. Nu i den slutgiltiga rösträkningen visar det sig att dessa extra röster ger Sverigedemokraterna ett extra mandat i Kyrkomötet och att antalet mandat alltså är 24 stycken, 9 mandats ökning mot år 2013.

Det extra mandatet till Kyrkomötet i den slutgiltiga rösträkningen tog Sverigedemokraterna från centerpartiet!

Preliminärt valresultat på valnatten:

https://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Va...Kyrkomote.aspx

Slutgiltigt valresultat för Kyrkovalet 2017:

https://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Va...Kyrkomote.aspx
Citera
2017-10-11, 13:31
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Dagen som var presenterades det slutgiltiga valresultatet för Kyrkovalet 2017.

I den slutgiltiga rösträkningen ökar Sverigedemokraterna från 9,22% till 9,27%, 85.351 röster i den preliminära rösträkningen blev 89.819 röster i den slutgiltiga rösträkningen.

Från 9,2% till 9,3% alltså. Ännu mer glädjande är att antalet mandat i den preliminära rösträkningen på valnatten visade 23 mandat, 8 mandats ökning mot år 2013. Nu i den slutgiltiga rösträkningen visar det sig att dessa extra röster ger Sverigedemokraterna ett extra mandat i Kyrkomötet och att antalet mandat alltså är 24 stycken, 9 mandats ökning mot år 2013.

Det extra mandatet till Kyrkomötet i den slutgiltiga rösträkningen tog Sverigedemokraterna från centerpartiet!

Preliminärt valresultat på valnatten:

https://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Va...Kyrkomote.aspx

Slutgiltigt valresultat för Kyrkovalet 2017:

https://kyrkoval.svenskakyrkan.se/Va...Kyrkomote.aspx

Mycket trevlig nyhet. SD ökade ytterligare med drygt 4000 röster i kyrkovalet och med ytterligare 1 mandat. Ännu trevligare blir att detta sista mandat tog de från invandringspartiet C - partiet som sitter i knät på "Domsjö-Steffe".

SD ökade mest av alla gällande mandat.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback