Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-18, 10:06
  #1
Medlem
Ratozs avatar
Om jag lånar atribut från det typiskt kvinliga som man hyllas jag för jag krossar de strukturer med vilka vi män förtryckt kvinnor genom historien.

Om jag lånar atribut från det typiskt svarta som vit fördöms jag för jag cementerar de strukturer med vilka vi vita förtryckt svarta genom historien.

Hur kommer sig det här?

Kan verkligen båda sätten att tänka vara rätt samtidigt?
Citera
2017-09-21, 16:22
  #2
Medlem
Ratozs avatar
OK, jag kanske ska göra frågan enklare:

Om en transa målar "black face" varför är det dåligt att han låtsas vara svart när det är bra att han låtsas vara kvinna?

Både kvinnor och svarta är ju förtryckt av den vite mannen.
Citera
2017-09-22, 10:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Om jag lånar atribut från det typiskt kvinliga som man hyllas jag för jag krossar de strukturer med vilka vi män förtryckt kvinnor genom historien.

Om jag lånar atribut från det typiskt svarta som vit fördöms jag för jag cementerar de strukturer med vilka vi vita förtryckt svarta genom historien.

Hur kommer sig det här?

Kan verkligen båda sätten att tänka vara rätt samtidigt?

Det där är en fråga som kommer till den paradoxala återvändsgränden där, "fucked if I do, fucked if I dont" råder i alla lägen.

Endast om du tar avstånd från manlighet kan du i dagens Sverige komma undan från att utpekas som gruppvåldtäktsman och stödjare av osynliga strukturer. Lättare sagt än gjort dock...

Att i det offentliga rummet ens diskutera "svart och vitt" då det kommer till människor, gör dig till en fradgatuggande rasist. Det finns nämligen inga raser inom Homo Sapiens i vårt underbara PK-land.

(Läses med ironi)
Citera
2017-09-22, 11:10
  #4
Medlem
I USA räknas det som "rasistiskt" att säga att mänskliga raser inte finns, det är därför de räknar vem som får utöva vilken kultur efter härkomst. Att räkna svartmålade ansikten som "rasistiskt" är en klassifikation som kommer från USA. I det sammanhanget kan även nämnas att amerikansk psykiatri räknar transsexualitet som en psykisk sjukdom.
Citera
2017-09-22, 12:32
  #5
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiaspappa
Att i det offentliga rummet ens diskutera "svart och vitt" då det kommer till människor, gör dig till en fradgatuggande rasist. Det finns nämligen inga raser inom Homo Sapiens i vårt underbara PK-land.

(Läses med ironi)

Fast kön är ju också en social konstruktion?
Citera
2017-09-22, 12:33
  #6
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hornygirlwithneeds
I USA räknas det som "rasistiskt" att säga att mänskliga raser inte finns, det är därför de räknar vem som får utöva vilken kultur efter härkomst. Att räkna svartmålade ansikten som "rasistiskt" är en klassifikation som kommer från USA. I det sammanhanget kan även nämnas att amerikansk psykiatri räknar transsexualitet som en psykisk sjukdom.

Låter som att man är mer konsekvent i USA i så fall.
Citera
2017-09-26, 09:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Fast kön är ju också en social konstruktion?

Social konstruktion? Mjaa... det vill ju gärna vänsterns feministresonemang göra gällande som en obestridlig sanning. Personligen ser jag det som en efterkonstruktion av de egna valet. Om vi tillåter oss att generalisera, finns idag inget som tvingar kvinnor till att fortfarande söka sig till vårdyrken, omsorg och handel. På samma sätt tvingas inga män till att vara i majoritet inom teknikorienterade yrken. Båda är en ren och skär utkomst från friheten att själv förvalta sina framtidsval. Även att pojkar och flickor representerar två sidor av samma mynt - människan, så ÄR vi olika och gör inte exakt samma val i livet. En enkel sak som i dagsläget görs onödigt komplicerad. Tycker jag...
Citera
2017-09-26, 15:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
OK, jag kanske ska göra frågan enklare:

Om en transa målar "black face" varför är det dåligt att han låtsas vara svart när det är bra att han låtsas vara kvinna?

Både kvinnor och svarta är ju förtryckt av den vite mannen.

"black face" står för något rätt speciellt...en "vit" rätt nedvärderande tolkning av "svarthet" ( för att förenkla)

Motsvarigheten för kön, är inte transsexuella ( de hånar inte kvinnlighet via att klä ut sig till kvinna, de hyllar den snarare.) utan snarare då kanske äldre tiders manliga komedie skådespelare som fick spela kvinnor och bar någon mask/ utstyrsel/ manéer etc som överdrev kvinnlighet till farsstadie.

"dumb blonde" ex. skulle jag säga är motsvarigheten för "black face"
(OM där nu är möjligt dra en jämförelse)
Citera
2017-09-26, 15:52
  #9
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
"black face" står för något rätt speciellt...en "vit" rätt nedvärderande tolkning av "svarthet" ( för att förenkla)

Motsvarigheten för kön, är inte transsexuella ( de hånar inte kvinnlighet via att klä ut sig till kvinna, de hyllar den snarare.) utan snarare då kanske äldre tiders manliga komedie skådespelare som fick spela kvinnor och bar någon mask/ utstyrsel/ manéer etc som överdrev kvinnlighet till farsstadie.

"dumb blonde" ex. skulle jag säga är motsvarigheten för "black face"
(OM där nu är möjligt dra en jämförelse)

Så jag får måla mig svart om jag vill hylla svarta?
Citera
2017-09-26, 16:06
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratoz
Så jag får måla mig svart om jag vill hylla svarta?

Hur hyllar du svarta via att måla dig i ansiktet? Svarta målar sig inte i ansiktet.

Och "svarta" är ju inte detta pga sin nivå av melanin i huden är ju totalt ointressant fenomen.
Ska du hylla något så är det väl i sånt fall svart kultur, av de olika slag som finns.

Och den älskar ju vita människor i regel, även om många är lite för pantade för att fatta att nästan all modern musik vi numera lyssnar på är starkt influerad av svarta kulturers musik.

Känner du dig "hyllad" som vit när ex. svarta går runt och smörjer in sig med blekmedel i ansiktet för att de känner att de måste bli "vitare" för att duga?
Är väl snarare raka motsatsen.
Citera
2017-09-26, 16:12
  #11
Medlem
Ratozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Hur hyllar du svarta via att måla dig i ansiktet? Svarta målar sig inte i ansiktet.

Och "svarta" är ju inte detta pga sin nivå av melanin i huden är ju totalt ointressant fenomen.
Ska du hylla något så är det väl i sånt fall svart kultur, av de olika slag som finns.

Och den älskar ju vita människor i regel, även om många är lite för pantade för att fatta att nästan all modern musik vi numera lyssnar på är starkt influerad av svarta kulturers musik.

Känner du dig "hyllad" som vit när ex. svarta går runt och smörjer in sig med blekmedel i ansiktet för att de känner att de måste bli "vitare" för att duga?
Är väl snarare raka motsatsen.

OK så förstor guldkedja, förstora kläder och jargong som "waz up nigga" går bra för det är saker svarta faktiskt gör?

Könskorrigeringar för att bli kvinnor är för övrigt inget kvinnor gör heller. Så inte ok då?
Citera
2017-09-26, 16:23
  #12
Medlem
Det finns för övrigt tokfeminister (riktiga tokfeminister som tror att män förtrycker kvinnor i alla avseenden, inte könsrollskritiker som jag som anser att könsrollerna förtrycker både män och kvinnor) som anser att transkvinnor inte är riktiga kvinnor utan att de kränker vad de anser vara riktiga kvinnor. Där används argumentation som liknar den om att svartmålade ansikten kränker svarta.

Definitionen av vem som "egentligen är svart" och vem som "är född med vita privilegier" kommer för övrigt från USA och bidrar till mer rasism genom att ignorera att vi alla är Afrikaner genom Out of Africa. När vi alla är afrikaner, hur går det då att "appropriera" och hur skulle det gå att avgöra vem som "approprierar"?
__________________
Senast redigerad av hornygirlwithneeds 2017-09-26 kl. 16:25.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback