Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2017-09-18, 21:26
  #25
Medlem
SituationReports avatar
Dum, elak, förtryckande, exploativ, utnyttjande, förgripande, misshandlande,
obetänksam, oomtänksam, självisk, förnedrande, förmenande,

och favoriten: Ovarsam.
Citera
2017-09-18, 22:54
  #26
Medlem
Honey.B.Blues avatar
En som systematiskt använder ett psykologiskt sett systematiskt utåtagerande metodför att kränka andra och också i sitt försvar ha etablerat ständigt förnedrande förklaringar för att nedgradera och förnedra annan så den själv utnyttjar läget till sin fördel , vill alltid ha ett övertag eftersom abusive karaktär har större maktbegär för att antagligen kompnsera för sin svaghet.. som den för inget smör i småland kan sätta ord på.. än genimsnittsindividen! och totalt saknar insikt i sådan slags interaktion, har helt klart en "abusive" eller dysfunktionell personkaraktär.

Att våldsinslag är automatiskt abusive, säger sig självt.


En abusive person, är ofta en känslostörd individ, typ empatistörning och/eller narcissistisk där den manipulerar och med manipulationen därmed sårar, kränker skadar och våldför sig indirekt eller direkt offensivt.

En abusive personlighet, resonerar icke. (frågan är huruvida den tänker... kanske korta ryckiga sekvenser där tankarna splittras upp utigrån att känsloanstormningen ständigt går in och hugger av kontinuitet... eller flödet.. går in och avbryter vilket föranleder en utomordentligt dålig impulskontroll, som grädde på moset för den missanpassade individen)

Kontntan : en abusive människa, är en på olika plan sätt en missanpassad individ.. som kan tycka synd om sig, men ingen duger åt den och då legitimerar den kränkandet som metod, liksom att "du förtjänar att degraderas/kränkas av mig, för att "du inte förstår mitt ömmande sinne, automatiskt... "hur synd det är om mig, att du borde kunna förstå allt jag behöver och ständigt mata mig med det jag saknar"

för den våldsamme som kännr ständig otillfredsställelse, känner ju sig missförstådd av nog hela världen och därför ger sig rätt att styra upp det med lite kränkningar som det passar och kommer.
Citera
2017-09-18, 22:57
  #27
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Men jag tycker ändå att ordet hotande är det ord som klingar mest i samklang med det engelska ordet "abusive"

att vara hotfull
Citera
2017-09-19, 06:12
  #28
Medlem
HerrGickhans avatar
En mobbare (bully) är i många stycken exakt vad det handlar om när någon förtrycker en annan. I skolan och på arbetsplatserna benämns också dessa personer just med detta uttryck, mobbare. I hemmiljön/familjen väljs dock [i synnerhet i Sverige] att inte enas om en enhetlig beteckning och det beror nog bland annat på att frågan blivit ett politiskt slagträ i en »tvärideologisk tävling« om att inte se individen bakom den kollektiva gruppstämpeln. Motsvarande politisering finns inte om skol- och arbetsplatsmobbning.

Det finns dock enstaka exempel på ett omvänt perspektiv, där både begreppet abusive och bully används.

Citera
2017-09-19, 06:52
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gotwin
Jag har inte frågat efter en exakt översättning av ordet, men även om jag hade gjort det så kan det inte vara svårt att tänka ut varför man skulle vilja veta vad ett ord är på svenska.

Jag börjar tro att abuse / abusive är lite av amerikansk engelskans motsvarighet till lagom - dvs ett ord som inte har en exakt översättning "one size fits all". Motsvarande finns på svenska, men måste antingen beskrivas med flera ord, eller också täcker de delmoment.

Och man måste alltså veta exakt vad den där abuse är för något, för att kunna ge en adekvat översättning...
Citera
2017-09-20, 14:42
  #30
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
Men jag tycker ändå att ordet hotande är det ord som klingar mest i samklang med det engelska ordet "abusive"

att vara hotfull

Om man i internetsammanhang blir spammad kan man anmäla det för "abuse": Missbruk

However, abuse of women is often still a major characteristic of conflicts: Övergrepp.
Significant results have also been obtained with regard to combating drug abuse: Missbruk

http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/abuse
Citera
2017-09-29, 01:01
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Om man i internetsammanhang blir spammad kan man anmäla det för "abuse": Missbruk

However, abuse of women is often still a major characteristic of conflicts: Övergrepp.
Significant results have also been obtained with regard to combating drug abuse: Missbruk

http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/abuse

Ja, man utnyttjar andra, parasiterande livsstil. Har hört uttrycket energitjuv dvs man
dränerar andra på kraft och ork.
Citera
2017-09-29, 18:17
  #32
Medlem
Är det verkligen så viktigt att ha just ett adjektiv?

Han är [adjektiv] [ev. mot kvinnor].
Han är kvinnomisshandlare.
Han brukar misshandla kvinnor.

Han är [adjektiv] mot henne.
Han misshandlar henne.
Han brukar misshandla henne.

Översättningar behöver inte använda samma ordklasser för att vara trogna. Sen kan man ju käbbla över val av verb, men den ursprungliga frågeställningen verkar bero på saknaden av just ett träffande adjektiv.

Visserligen behöver man ibland adjektivet för att beskriva ord eller uttryck eller tankesätt isf en människa, men det är ofta onödigt indirekt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback