Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2017-09-19, 12:17
  #49
Medlem
macys avatar
Citerar mig själv från en annan tråd: (FB) Den första Pannkakan
Citat:
Jag har inga som helst problem med första pannkakan. Så här gör jag:

Jag smälter först smöret (som jag ska ha i smeten) i stekpannan (en gjutjärnspanna). Häller över smöret i smeten. En del av det smälta smöret stannar då kvar i pannan. Jag fortsätter hetta upp pannan rejält så att det börjar ryka en del. 7-8 på en 9-gradig skala. Smöret blir då rinnigt som vatten. Jag torkar sedan pannan lite försiktigt med hushållspapper. Men inte för mycket. Jag vill bara få bort vätskan (och lite av det brunbrända som eventuellt uppstått), men behålla den fettglänsande ytan.
Sänker temperaturen och börjar med första gräddningen. Den blir då likadan som övriga pannkakor.
Citera
2017-09-21, 12:12
  #50
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Jag använder själv flytande smör som jag håller i alltså sån färdig på flaska.

Det är INTE smör, det är margarin.
Margarin är INTE smör.
Citera
2017-09-21, 13:22
  #51
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Det är INTE smör, det är margarin.
Margarin är INTE smör.
Då har dom skrivit fel på flaskan, du måste ju ha rätt så det är säkert tryckfel på alla flaskor! Måste genast klaga.
Citera
2017-09-22, 08:45
  #52
Medlem
Största problemet tippar jag är att man inte förvärmer stekpannan ordentligt FÖRE man har i smöret. Har man i smör i en kall panna och sedan sätter på värmen så kommer smöret bli brynt smör innan stekpannan har fått en bra värmefördelning.

Börja med att förvärma strax över medelvärme i några minuter innan man tillför stekfett och smet.

Att inte förvärma en stekpanna, vad än man ska steka är ett typiskt misstag många gör. Ska man t ex steka en bit kött kan man smörja in ett tunt lager matolja och värma tills den börjar ryka (som indikation på att stekpannan är varm nog), sedan torka ur, tillsätta ny olja och då lägga ner köttet.
Citera
2017-09-22, 10:58
  #53
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Då har dom skrivit fel på flaskan, du måste ju ha rätt så det är säkert tryckfel på alla flaskor! Måste genast klaga.

Kollade upp de 3 flaskor på mathem.
2 st med smörOLJA (cirka 8%), inte smör när resten är rapsolja.
1 st med 22% smör, resten rapsolja, inte heller smör.
Citera
2017-09-22, 17:24
  #54
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Kollade upp de 3 flaskor på mathem.
2 st med smörOLJA (cirka 8%), inte smör när resten är rapsolja.
1 st med 22% smör, resten rapsolja, inte heller smör.
Det står: Flytande SMÖR med rapsolja på min flaska. Hur du får det till margarin vet jag inte. Det står smör och då säger jag smör, varför jag ska jag specificera mig med att skriva det som står exakt på flaskan? Står inte margarin någonstans så bara löjligt av dig att försöka rätta.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback