Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-17, 20:50
  #1
Medlem
gralehs avatar
Hej hopp!

Jag är skåning men gillar Stockholm. Jag har tänkt fram och tillbaka på att flytta upp. Jag är särskilt förtjust i Vasastan och har kollat brf där via hemnet.

Men seriöst.. vem har råd att köpa en brf i Sthlm?!

Jag bor idag i en brf i Lund på 88 kvm, en trea. Jag betalade 1.3 mille för den.

Kollar jag likadan storlek i Sthlm är det lätt 8 mille för en lägenhet.
Jag kollade också hyres via blocket och där ligger en hyra (andra hand) generellt på 15 000 kr i mån (!!). Vissa andrahands på typ 100 kvm låg på 30 000 kr i månaden i hyra.

Seriöst .. vem har råd att antingen köpa el hyra något sådant?!
Är lönerna i Sthlm så pass mycket högre än i t.ex. Skåne så det väger upp priset?

Jag jobbar som testledare inom IT och tjänar 45 000 kr. Det är ganska skaplig lön. Betyder det då att jag som testledare i Sthlm skulle ha minst det dubbla i lön - eller?

Kan någon vänlig själ tala om för mig hur man får ihop pengar till en brf i sthlm? Visst, låna kan man ju göra. Men då får man en helvetes-kostnad varje månad. Jag räknade på en brf på ca 6 mille och med ca 1 mille i kontantinsats (jag har inte ens det möjligt liksom) så får man en månadskostnad på 17 000 i ränta. Tjänar man då ca 50 000 kr i månaden är man ju rätt körd om man skulle bli sjukskriven och får ut kanske 18 000 kr i månaden istället. Hur klarar man det då!?
Eller folk i Sthlm bor alltid minst 2 vuxna för att täcka varandra om ngn blir sjuk?
Eller är alla snorrika och halv-adliga i Sthlm?
Eller blir folk i Sthlm aldrig sjuka?

Berätta!
Citera
2017-09-17, 21:03
  #2
Medlem
Kan tillägga att Vasastan är en av dom dyraste platserna att bo på, tror tom att det har blivit dyrare kvm pris än östermalm
Citera
2017-09-17, 21:05
  #3
Medlem
folk belånar sig till absolut max och offrar bil... som ensamstående med 45k handlar det om att köpa en 1:a ... för kanske 2,5 -3 miljoner.