Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-09-17, 20:50
  #1
Medlem
gralehs avatar
Hej hopp!

Jag är skåning men gillar Stockholm. Jag har tänkt fram och tillbaka på att flytta upp. Jag är särskilt förtjust i Vasastan och har kollat brf där via hemnet.

Men seriöst.. vem har råd att köpa en brf i Sthlm?!

Jag bor idag i en brf i Lund på 88 kvm, en trea. Jag betalade 1.3 mille för den.

Kollar jag likadan storlek i Sthlm är det lätt 8 mille för en lägenhet.
Jag kollade också hyres via blocket och där ligger en hyra (andra hand) generellt på 15 000 kr i mån (!!). Vissa andrahands på typ 100 kvm låg på 30 000 kr i månaden i hyra.

Seriöst .. vem har råd att antingen köpa el hyra något sådant?!
Är lönerna i Sthlm så pass mycket högre än i t.ex. Skåne så det väger upp priset?

Jag jobbar som testledare inom IT och tjänar 45 000 kr. Det är ganska skaplig lön. Betyder det då att jag som testledare i Sthlm skulle ha minst det dubbla i lön - eller?

Kan någon vänlig själ tala om för mig hur man får ihop pengar till en brf i sthlm? Visst, låna kan man ju göra. Men då får man en helvetes-kostnad varje månad. Jag räknade på en brf på ca 6 mille och med ca 1 mille i kontantinsats (jag har inte ens det möjligt liksom) så får man en månadskostnad på 17 000 i ränta. Tjänar man då ca 50 000 kr i månaden är man ju rätt körd om man skulle bli sjukskriven och får ut kanske 18 000 kr i månaden istället. Hur klarar man det då!?
Eller folk i Sthlm bor alltid minst 2 vuxna för att täcka varandra om ngn blir sjuk?
Eller är alla snorrika och halv-adliga i Sthlm?
Eller blir folk i Sthlm aldrig sjuka?

Berätta!
Citera
2017-09-17, 21:03
  #2
Medlem
Kan tillägga att Vasastan är en av dom dyraste platserna att bo på, tror tom att det har blivit dyrare kvm pris än östermalm
Citera
2017-09-17, 21:05
  #3
Medlem
folk belånar sig till absolut max och offrar bil... som ensamstående med 45k handlar det om att köpa en 1:a ... för kanske 2,5 -3 miljoner.

Det går knappt att bo här längre... det är en massiv inflyttning och det är smärtsamt att jobba på fel sida stan från sitt boende... köerna är sjuka in mot stan i rusningstid på morgonen
Citera
2017-09-17, 21:19
  #4
Medlem
På landets dyraste adresser bor i regel landets rikaste människor.
Citera
2017-09-17, 21:20
  #5
Medlem
Mupp08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sthlmtechnocity
Kan tillägga att Vasastan är en av dom dyraste platserna att bo på, tror tom att det har blivit dyrare kvm pris än östermalm
Vasastan har varit dyrast sedan länge. Inget som nyligen har ändrats.
Citera
2017-09-17, 21:25
  #6
Medlem
idiamindadas avatar
Få utan en bostadskarriär i ryggen kan köpa de BR TS nämner. Allra helst par med varsin bostadskarriär.
Citera
2017-09-17, 21:26
  #7
Medlem
Vilka område i Stockholm förutom Vasastan är dyr att bo i då?
Citera
2017-09-17, 21:39
  #8
Medlem
Är man två som haft lägenhet sen tidigare så har man råd att slanta 6-7 mille.

Om man inte lånat mer dvs.
Citera
2017-09-17, 21:47
  #9
Medlem
note-its avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Är man två som haft lägenhet sen tidigare så har man råd att slanta 6-7 mille.
Just så går det till. En lägenhet i Vasastan är ju inte den första bostaden man köper precis. Man gör en sorts uppgradering med några års mellanrum.
Citera
2017-09-17, 22:09
  #10
Medlem
Skulle säga att det är nog ovanligt att folk köper en lägenhet för 6 mille själv utan att ha en större kontantinsats, de som gör det har nog en hög lön så där räcker inte 50k.

Sen skulle jag säga att det är nog ovanligt att de med högre lön har så kasst avtal att de endast får pengar från försäkringskassan när de blir sjuka, jag får t.ex. 90% av lön de första 3 månaderna och relativt bra efter det så att bli sjuk är inget att oroa sig för direkt.

De som inte har mycket pengar, sambo eller hög lön bor antingen mindre eller utanför stan.
Citera
2017-09-17, 23:04
  #11
Medlem
Köp bostad i Sundbyberg/Solna/Bromma så har du en fin lägenhet för 3 mille!
Citera
2017-09-17, 23:27
  #12
Medlem
Sambos med bra jobb -> +80 000kr brutto inkomst, kanske 55k netto och man klarar räntan+avgift på 15-20 tusen (6-7 milj lån) i månaden hyfsat lätt. Enda besväret är att luska fram dom där 15%, bara att tömma fonderna och låna resten av päronen.

Hur det går när räntan går upp 1-2% och dom där 15 tusen plötsligt blir 30 tusen i månaden, ja det kan ni räkna ut själva...

Spännande tider framöver
__________________
Senast redigerad av hoaxy 2017-09-17 kl. 23:29.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback