Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-17, 13:10
  #1
Medlem
Hej ! Har en vän som älskar kakor. Men har fått diabetes . Vad bjuder jag då på ? Tänker mig t.ex. en Hallongrotta, sötad med Stevia ,går det ? Recept ?
Citera
2017-09-17, 13:24
  #2
Avstängd
nä det är inte ok. bjud på frukt.

vetemjöl bryts ner till massa socker. även gluten ställer till med problem.
Citera
2017-09-17, 13:49
  #3
Medlem
PTHJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gefahrenheit
nä det är inte ok. bjud på frukt.

vetemjöl bryts ner till massa socker. även gluten ställer till med problem.
Hur mycket sockerarter innehåller frukten då?
Citera
2017-09-17, 14:20
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PTHJ
Hur mycket sockerarter innehåller frukten då?

frukt innehåller mest enkla sockerarter (fruktos och glukos), vilket gör det enkelt för kroppen då dessa inte behöver brytas ner. fruktos har även den stora fördelen att det inte behöver insulin för att transporteras genom cellmembranet. så välj frukter med stor andel av detta, skulle jag säga. har hört från flera som själva testat och konstaterat att exempelvis vattenmelon ger noll utslag på blodsockret. även gröna äpplen har jag hört detta om, men det finns säkert flera. och varierar kanske också mellan individer en del.

dessutom innehåller frukt även vitaminer, mineraler och fibrer i välbalanserade proportioner. och fria aminosyror. och proteiner. men mestadels är det ju vatten. vilket är briljant.
Citera
2017-09-17, 16:09
  #5
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Hej ! Har en vän som älskar kakor. Men har fått diabetes . Vad bjuder jag då på ? Tänker mig t.ex. en Hallongrotta, sötad med Stevia ,går det ? Recept ?


Om det är diabetes typ 2 så är förklaring troligen att vännen älskar godsaker.

Bäst att bota sockerberoendet och kakor med sötningsmedel mm bara bevarar sockerberoendet.
Bättre att bjuda på någon typ av mat. Om det är ok så bjud på ett glas vin givetvis med låg sockerhalt.
Citera
2017-09-19, 20:03
  #6
Medlem
Tack för svaren 😊 Ja,en riktig godisgris...Inte bra 😩. Tror det får bli en fullkornssmörgås med kokt lax på istället..
Citera
2017-10-08, 08:55
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gefahrenheit
nä det är inte ok. bjud på frukt.

vetemjöl bryts ner till massa socker. även gluten ställer till med problem.
Kaffe och frukt , går det ihop ?
Citera
2017-10-08, 10:45
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 1900-talet
Kaffe och frukt , går det ihop ?

nej, det är förbjudet. (behövs inte vätska när man äter frukt)

men det finns massa spännande örttéer man kan testa.
Citera
2017-10-08, 11:08
  #9
Medlem
BewilderedHulders avatar
Kvarg mixat till en glass med frysta bär, och pytte, pyttelite äkta vanilj. Servera i en liten kopp.

Kanske?
Citera
2017-10-09, 07:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Kvarg mixat till en glass med frysta bär, och pytte, pyttelite äkta vanilj. Servera i en liten kopp.

Kanske?
Ja , det var en god idé
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback