Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2017-09-22, 23:29
  #97
Medlem
absolut-justices avatar
Har svårt att köpa att han missade höjden när det fanns folk i båtar på nämnda sjö med träd/hus dikt intill, klar sikt och solen nästan rakt i söderläge med hög molnbas den dagen.

Fråga:
Vad kostar en simpel radio eller radarhöjdmätare idag, är de fortfarande 5 siffriga belopp ?

Flög själv för länge sedan segelflyg med Bergfalke, vi hade ett delikat problem med ett mycket litet fält att landa på, kom vi för högt eller lågt på "finalen" så tvingades ibland vi landa på intilliggande åkrar, med arga bönder som resultat.

Vi fick en galen ide att bygga om en simpel dörr-radar från Besam på 12V som jobbade på 10,5Ghz, (användes även för att störa ut polisens gamla radar-kontroller som fanns innan lasern kom) där vi kopplade ur NO/NC-reläet och satte in en ton-detektor, så ju närmare marken man kom, ju högre ton fick man, den funkade upp till c:a 200m höjd och eftersom kärrorna var klädda med segelduk så sköt man med radar rätt igenom duken där man satt fast lådan intill handtaget som öppnade huven.

Samma princip med pip-ton får man idag om man köper antenn-instrument från Kjell & Co vare det är parabol eller mark tv som man ska justera in för bästa mottagning. Så om det fortfarande är rövarpriser på dessa höjdmätare bifogas en länk på diy radar-höjdmätare där man även snitsat in röstbesked.

Länk: http://lea.hamradio.si/~s53mv/radalt/radalt.html
Citera
2017-09-23, 08:10
  #98
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Har svårt att köpa att han missade höjden när det fanns folk i båtar på nämnda sjö med träd/hus dikt intill, klar sikt och solen....

Fråga:
Vad kostar en simpel radio eller radarhöjdmätare idag, är de fortfarande 5 siffriga belopp ?

Såg du filmen jag länkade till? Canadas FAA/CAA(?) som gjort.

Man gör inflygningen med hjälp av referenser, så lång det är möjligt och man vill då gärna komma ned i höjd, eftersom den stabila långsamma planen man måste göra bygger en del landningssträcka.
Så fort man påbörjar landningsbiten i bleke gäller dock flygning med rätt attityd/sjunkhastighet är A och O. Från den punkten är den exakta höjden ej intressant för piloten eftersom han inte ska göra någon förändring alls föränn maskinen landat själv. ALLA försök att försöka avgöra höjden och anpassa nosläge och fart för att själv bestämma sättningen är väldigt farliga.
Det finns alltså nästan alltid referenser för inflygningen, men i tr för landningen. Din tanke "svårt köpa att han missadd höjden" är grundat på precis den kunskapsbrist som dödat många sjöflygare...

Vid en sådan här landning är det inte aktuellt att kolla för mycket på instrument. Man har sannolikt tillräckligt att göra( jag iallafall, Bigglesar kanske klarar det) i blekelandningsprofilen.
Enda tänkbara lösningen för att öka S/A är att ha en RHM med audiuell uppläsning av höjden( 50 feet.....40 feet...30 feet etc) men därcfinns en tudlig risk att man genar och fördökerxdig på en vanlig landning, vilket lör vara farligt när man inte ser
När det gäller RHM, föreslår du att man genomför en flygkritisk procedur med ett egettillverkat instrument som inte är klassat/utprovat ? Jag börjar direkt se det väldigt farliga i det.

Ja, RHM är troligen fortfarande väldigt dyr, bland annat för den garanterade stora precisionen, för att den självtestar sig eller har en testfunktion piloten använder före flygnibg för att kolla att den fungerar och för att den diagnostiserar sig själv och ger en varning om den inte är OK.
__________________
Senast redigerad av OmedelSvensson 2017-09-23 kl. 08:19.
Citera
2017-09-23, 13:52
  #99
Medlem
[quote=OmedelSvensson|61862213]Såg du filmen jag länkade till? Canadas FAA/CAA(?) som gjort.


Det var verkligen en bra film för att få förståelse.

Är det alltså just när pontonerna får kontakt med själva vattenytan vid landningen som är det mest kritiska?

Jag funderar på om sättningen gått bra om du drar av på gasen för snabbt, kan planet dyka då?

Hur är sjöegenskaperna egentligen, kan planet få sladd på vattenytan, kana i sidledd och skära ned?

Om större svallvågor kommer, kan det välta eller dyka?

Vindfånget i låg fart borde kunna ställa till det också?
Citera
2017-09-23, 18:52
  #100
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbe-64
Är det alltså just när pontonerna får kontakt med själva vattenytan vid landningen som är det mest kritiska?

Jag funderar på om sättningen gått bra om du drar av på gasen för snabbt, kan planet dyka då?

Hur är sjöegenskaperna egentligen, kan planet få sladd på vattenytan, kana i sidledd och skära ned?

Om större svallvågor kommer, kan det välta eller dyka?

Vindfånget i låg fart borde kunna ställa till det också?

Det är naturligtvis en viss skillnad mellan en autogyro och ett sjöflyplan. Sjöflygplanet har, beroende på storlek och tyngd(vingbelastning), högre sättningsfart än autogyron.
Jag vet att Autogyros ganerellt var utan stabilisator i det tidiga skedet, och att det iallafall finns autogyro med höjdroder. Jag har inte klart för mig hur det är på de moderna UL-varianterna som denna olycka verkar ha handlat om. Utan höjdroder är möjligheten till pitchkontroll i låg fart begränsad, och när man har hjul på marken eller pontoner i vattnet ändrar man förutsättningarna för detta åt det sämre hållet. Utan att gå för långt in på det, med helikoptrar finns ett fenomen som kallas dynamisk vältning. Under hovring räcker roderutslagen för att styra, för att helikoptern rollar/pitchar runt sin tyngdpunkt. När något tar i marken flyttas rotationscentrum och styrutslagen får inte längre samma effekt. Om en helikopter hovrar väldigt lågt, tex i sidled och en mede/hjul tar i marken så kommer i många fall rörelseenergin i sidled vara starkare i roll-led än vad rotorsystemet är. Detta är extra accentuerat på gungbrädesrotorer som verkar sitta på i stort alla tvåvladiga autogyros. Det rotorsystemet är upphängt "med ett gångjärn" ovanpå rotoraxeln och när ett styrutslag ges måste rotorn först börja luta åt det håll man styr innan det ger en dragkraft åt det håll man önskar. Eftersom rotorn är upphängd i ett "gångjärn" kan inte rotorn ge något böjande moment i rotoraxeln.( de rotorsystem som inte gungbrädes, kan ge ett moment på rotoraxeln vilket ger något bättre kontroll men fortfarande kan dynamisk vältning uppstå).

För vår autogyro innebär det att om man får en sådan sättning( hög fart, eller hård sättning) och autogyron vill tilta framåt så ger inte rotorn speciellt mycket roderauktoritet för att kunna hålla emot och höja nosen. Har man höjdroder på stabben har man ungefär samma möjlighet att kontrollera nosläget som ett flygplan har. Har man inte torde det vara en överhängande risk att gå runt framåt om pontonerna suger fast i framkant.

För sjöflygplanet, om man kan få sladd på vartenytan, få en ponton och skära ned osv, så har jag sett rätt många videos på tuben genom åren där sånt skett. Vanliga felet är troligen hög fart och sättning utan att vara wings level där ena pontonen tar vatten först vilket ger ett girmoment som dessutom minskar flygfarten på den vinge som är lägre och ökar farten/lyftkraften på den som är högre. Bör normalt inte vara ett problem, om man är beredd och inte överkorrigerar efteråt( det ser ut så på de flesta videorna).
Själv har jag aldrig råkat ut för något sånt överhuvudtaget. Har gjort som jag blev lärd och det har fungerat kanon. Om man är myclet tung med ett motorsvagt sjöflygplan och vinden är svag/bleke kan man behöva rocka loss ena pontonen genom att skeva så den kommer upp ur vattnet, och därmed minskar motståndet i vattnet så att farten kan öka upp till lättningsfart. Dessa manövrar ingår i utbildningen och är inget problem med någon av de typer jag flugit på sjö. Av den anledningen drar jag slutsatsen att det normalt inte bör vara något problem att råka sätta med ena pontonen först.
Det går fint att flyga i ganska stora vågor om det är blåsigt. Svallvågor till lagom nivå går bra, har nog inte startat/landat genom stora svallvågor. Vågor rent generellt är inget stort problem, vågor är bra för möjligheten att komma loss. Motståndet i vatten är högt och det är värst i bleke. Är det en svag maskin, bleke och begränsad yta brukar man köra på steget( pontonen halvt släppt från ytan och skapa svallvågor som man sedan vänder och startar över för att få pontonerna att släppa från vattenytan med hJälp av vågorna.

Vindfånget är egentligen bara "problem" när man ska angöra en strand eller brygga och som jag minns det är sjöflygutbildningen till minst 50% en fråga om att angära bryggor och "segla med sjöflyplanet som en segelbåt". För taxning in och ut från land finns vattenroder man släpper ned. De sitter i bakkant på pontonerna och fungerar exakt som en båts roder. I praktiken var "seglingen" och att ta sig iland på olika ställen trots att det blåste från olika håll det jag tyckte var roligast med sjöflyg.

[Edit]En snabbgoogling hittade detta: https://www.researchgate.net/profile...ed73899211.pdf det verlar iaff inte vara solklart om man läser den. Har bara snabbögnat inledningen, men den handlar om det smarta med att ha ett höjdroder för att öka just pitchkontrollen i låg fart.
Noterar också att man skriver "High autogyro accident rates prompted experimental investigation of this type of aircraft’s low-speed pitch characteristics. Pitch control is typically derived from main rotor tip-path-plane adjustment. Thus, autogyro designers often omit horizontal tails and pitch control surfaces."
Jag läser det som att det oftast saknas höjdroder, och att precis som vi har sagt, hög olycksstatistik.
__________________
Senast redigerad av OmedelSvensson 2017-09-23 kl. 18:59.
Citera
2017-09-23, 23:17
  #101
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Helvete alltså, det där är ju riktigt illa. De ser ju så roliga ut men med sådan statistik skulle jag aldrig flyga autogyro.

Undrar om statistiken är lika bedrövlig för helikoptrar i samma storlek, t ex Mini 500 eller Scorpion. De kan åtminstone landa vertikalt och hovra tills soppan tar slut men de har kanske någon annan inbyggd finess för att ta livet av en.

Jag har alltid drömt om att ha en sådan men nu när jag har råd så har jag gått och blivit för rädd om livhanken så jag tror inte jag vågar mig på det där.

Googlade lite på mini500, funnits ett tag("fanns?") och Exec Rotorway.
Mini500 med en tvåtaktare som var mer eller mindre en skotermotor så var motorstopp väldigt vanligt. Relativt ofta klarade man inte av att autorotera med den. Det fanns även en massa andra problem så om man räknade haverier per 100.000 h så blir det nog en faslig massa.

Exec Rotorway verkar ha betydligt bättre statistik( rent bättre än jag trodde). Tittar man på denna sida http://www.rotorwayownersgroup.com/r...atistics.shtml så ser det ut som om den skulle ha ungefär hälften av vad R22 hade under 1989-1998..men man har inte räknat in flygtiden, vilken är en viktigt faktor för att avgöra risken per flygning. I praktiken ha troligen de flesta R22 gått långt mer än vad ecexmaskinerna gjort det antagligen i storleksordningen likande, vilket ändå är förvånande( får jag gissa ligger R22 bättre till).

Ska vi resonera säkerhet från säker till osäker bör det säkraste för dig vara att flyga en turbinheli, som tex Bell206 vilken har en mycket bra safetyrecord. Andra hand, kanske en EC120 som är modern/billigare att flyga(tror jag), i tredje hand en Enstrom eller Schweizer med turbin, fjärde Enstrom eller Schweizer300 med kolvmotor, femte hand R44, sjätte hand R22. Sedan går det troligen en brytning där risken ökar ganska mycket, sjubde hand minihelikoptrar typ exec men med fyrtaktare(mycket mer safe än tvåtakt). Åttonde hand, minicoptrar med tvåtakt och sedan autogyros. På skalan har vi nu rört oss från 1 haveri per 100.000 h till 27-48-ish...
Citera
2018-04-30, 08:52
  #102
Medlem
OmedelSvenssons avatar
https://ksak.se/wp-content/uploads/2...0%&height=100%

Det var alltså ingen landning utan en lowpass med upptagning och sedan sänktes nosen för tvärt, vilket ger för lite G-kraft för att rotorn ska drivas.
När rotorn tappade varv gick det inte längre styra och maskinen åkte med nosen rakt ned i vattnet.


Föraren var nyutbildad och inte så erfaren som media angav.
Citera
2018-05-04, 14:39
  #103
Medlem
Står det nånstans i denna redogörelse, att redan denna låg-buzzing ( en del skulle kalla det för lowpass...) över sjön var tokfel? Ngt om detta ordas det inte.
Sedan 6-7 år ser jag just liknande tilltag - till otroligt dålig förebild för andra som flyger gyrokopter.
Den stackarn dog, bara för att "han gjorde som andra gör". Tragiskt nedfall!
Citera
2018-05-04, 18:21
  #104
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Står det nånstans i denna redogörelse, att redan denna låg-buzzing ( en del skulle kalla det för lowpass...) över sjön var tokfel? Ngt om detta ordas det inte.
Sedan 6-7 år ser jag just liknande tilltag - till otroligt dålig förebild för andra som flyger gyrokopter.
Den stackarn dog, bara för att "han gjorde som andra gör". Tragiskt nedfall!

Nu står det, i det citetade.

Annars har inte haveriutredningar till uppgift att peka ut någon skyldig, eller ens peka finger.
Haveriutredningar skall fastställa orsaken till varför ngt hände, så att det kan undvikas.
Jag vet att du har en särskild förkärlek till att peka ut piloter och använda särskilda begrepp för dem. I det här fallet, och flera andra, finns det ingen vits med att lägga någon skuld på piloten: han lever ju inte längre.

Rent krasst var det inte buzzningen/lågflygningen/lowpasset som tog livet av honom, utan en ”misshandling”(engelska begreppet) där han flög utanför envelopen för luftfartygets prestanda. Man kan anta att han hade kunnat göra en liknande buntrörelse vid ett annat tillfälle, där ingen indiciplinär flygning fanns med.
Man bör kunna anta att det beror på brist på utbildning och kunskap. Hade förståelse för vad låg-G-situationer innebär för en autogyro hade han nig unte utsatt sig för risken.

Jämför med gungbrädesrotorer på helikoptrar. Låga G är livsfarligt, för att man riskerar att bli av med rotorn. Förstår man, gör man inte.

Jag såg ett haveri en gång, busflygning på lågan, efter tog piloten upp, steg brant, vek flygplanet på ”laglig höjd”, gick i spinn och havererade. Pilot och pax omkom.
Ändå var det inte busflygningen som var orsak. Det var gissningsvis 30 s mellan busflygningen och haveriet, vilket rinligen skedde för att piloten inte riktigt förstod följderna av att vika på relativt låg höjd.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback